ایرانی‌ها «کوتاه‌قدتر» می‌شوند

یکشنبه, 5ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

سهیل اسکندری شنبه ۴ خردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا دلیل اصلی کوتاه‌تر شدن قد ایرانی‌ها را کاهش مصرف شیر و لبنیات عنوان کرده است.

به گفته وی در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و با توجه به نقش بی‌بدیل و بدون جانشینی که شیر در تغذیه انسان دارد از این نظر یک کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است.

وی دقیقا نگفت قد نسل جدید ایران تا چه حد کاهش یافته است.

جمهوری اسلامی نیز آمارهای رسمی متوسط قد شهروندان را منتشر نمی‌کند، اما گزارش‌های زیادی از قول کارشناسان در رسانه‌ها از کوتاه‌قد شدن نسل جدید منتشر شده است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، متوسط قد مردان بالغ ایرانی متولد ۱۹۹۶ (۲۳ ساله) حدود ۱۷۳ سانتی‌متر و ۵۷ میلی‌متر است که نسبت به ابتدای انقلاب تنها حدود ۶ میلی‌متر افزایش داشته است، در حالی که در چهار دهه قبل از انقلاب رشد قد مردان حدود شش سانتی متر (ده برابر چهار دهه بعد انقلاب) بوده است.

آمارهای بین‌المللی، از جمله دانشگاه امپریال کالج لندن، سایت «اَورِیج هایت» و «موسسه همکاری ریسک» همگی نشان می‌دهند آهنگ رشد قد زنان ایرانی طی هشتاد سال گذشته با ریتم منظمی همراه بوده، اما در مورد مردان آهنگ رشد با شتاب و کندی چشمگیری مواجه بوده است.

قد مردان و زنان ایرانی متولد ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۶ (سانتی‌متر):
قد مردان و زنان ایرانی متولد ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۶ (سانتی‌متر):

این گزارش‌ها عامل ژنتیک را در قد و رشد آن موثر دانسته‌اند، اما تغذیه در همه گزارش‌ها بعنوان عامل اصلی معرفی شده است.

البته این گزارش‌ها تصریح می‌کنند که رابطه معنی‌داری میان کوتاهی و بلندی قد در میزان احساس خوشبختی مردم دیده نشده، اما کاهش قد نسل‌های جدید می‌تواند حاکی از سوء تغذیه و مشکل سلامتی نسل جدید باشد.

همه این گزارش‌ها، تحقیقات خود را بر روی افراد بالغ متمرکز کرده‌اند و آمارهایی درباره رده‌های مختلف سنی از تولد تا ۲۲ سالگی منتشر نشده است، اما آنچه آقای اسکندری عنوان کرده، مربوط به نسل جدیدی است که طی ۲۵ سال گذشته متولد شده است و شامل همه رده‌های سنی از کودکی تا جوانی می‌شود، نه افراد بالغ.

خبرگزاری مهر نیز اخیرا از قول زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گزارش داد که سرانه مصرف شیر در ایران حدود ۱۹۰ گرم در روز (زیر ۷۰ کیلوگرم در سال) است، در حالی که متوسط سرانه جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال است.

سهیل اسکندری هم گفته است آمارها از کاهش محسوس مصرف لبنیات حکایت دارند و اگر فکری برای آن نشود ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر شاهد بیماری‌هایی نظیر پوکی و نرمی استخوان و کوتاهی قد فرزندان‌مان خواهیم بود.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که متوسط قد مردان ایرانی ۲۳ ساله تقریبا چهار سانتی‌متر کوتاه‌تر از مردان آمریکا، اروپا و آسیای مرکزی است.

روند رشد قد مردان طی یک قرن گذشته:
روند رشد قد مردان طی یک قرن گذشته:

در مورد زنان، متوسط قد دختران ۲۳ ساله ایرانی حدود ۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر از همسالان خود در آمریکا، اروپا و آسیای مرکزی و مقدار اندکی بالاتر از متوسط قد دختران ۲۳ ساله در جهان است.

روند رشد قد زنان طی یک قرن گذشته:
روند رشد قد زنان طی یک قرن گذشته:

دختران و پسران ۲۳ ساله اروپا با متوسط ۱۶۷ سانتی‌متر و ۱۸۰ سانتی‌متر، بالاترین قد را در جهان دارند. کوتاه‌قدترین مردان و زنان دنیا نیز بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و بعضا آمریکای لاتین هستند که متوسط قد زنان حدود ۱۵۰ سانتی‌متر و برای مردان ۱۶۱ سانتی‌متر است.

منابع: ایسنا، مهر، دانشگاه امپریال کالج لندن، سایت «اَورِیج هایت» و «موسسه همکاری ریسک»؛ ف.ق/س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.