وزیر خارجه آلمان: ویدیوی منتشرشده برای مقصر شناختن ایران کافی نیست

جمعه, 24ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

ستاد فرماندهی آمریکا می‌گوید یک ویدیو ایران را عامل حمله به نفتکش‌ها می‌شناسد. ترامپ نیز ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان دانست. وزیر خارجه آلمان ویدیو را برای متهم کردن ایران کافی نمی‌داند.

    
Golf von Oman Öltanker Front Altair (picture-alliance/AP Photo/Tasnim News Agency)

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفته است نوار ویدیویی که از سوی ستاد فرماندهی آمریکا (سنتکام) منتشر شده، برای مقصر دانستن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان “کافی نیست”.

به گزارش رویترز وزیر خارجه آلمان اوضاع منطقه را “به شدت نگران‌کننده” ارزیابی کرده است. 

وزیر خارجه آلمان در تلاش برای تنش‌زدایی در پیرامون خلیج فارس روز جمعه ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود، تماس تلفنی داشته است. او همچنین با مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده در تماس است.

ترامپ: ایران عامل حمله است

در این میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز ایران را مسئول حمله به دو نفتکش نزدیک به تنگه هرمز دانسته است. او در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس نیوز که چگونه می‌خواهد مانع چنین پیشامدهایی شود گفت: «خواهیم دید.»

ترامپ در ادامه گفت هر تلاشی که باعث بسته شدن تنگه هرمز بشود که برای تجارت نفت اهمیت جهانی دارد، برای مدت زیادی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

جانبداری بریتانیا از آمریکا

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در همین رابطه، از موضع آمریکا جانبداری کرده و گفته است: «دلیلی وجود ندارد که در ارزیابی آمریکا در مورد دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در این حملات تردید کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا آمادگی کشورش را برای مشارکت در هر گونه تحقیقاتی برای کشف جزئیات حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان ابراز کرده است. 

حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد منجر به تشدید تنش بین ایران و آمریکا شده است. آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه می‌رود و ایران نیز اتهامات را رد کرده و تلویحا حمله به نفتکش‌ها را به کشورهای متحد آمریکا در منطقه نسبت می‌دهد.

خبرگزاری آلمان (dpa) در گزارشی که روز جمعه از واشنگتن منتشر کرده خبر از تشدید تنش بین دو کشور ایران و آمریکا داده است.

در این خبر به ویدیویی اشاره شده است که از سوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، منتشر شده است. سنتکام اعلام کرده است که انفجار در نفتکش‌ها در اثر مین‌های مغناطیسی بوده است. همین مرکز اعلام کرده است که یکی از مین‌های کارگذاری شده در نفتکش “کوکوکا” منفجر نشده است. 

Embedded video
Disclosure Tv@DisclosureTv_
 

BREAKING NEWS- U.S CENTCOM RELEASES WHATEVER THIS IS.. OF WHO THEY SAY IS REMOVING A MINE OFF AN OIL TANKER, FROM A STATE OF THE ART DRONE WITH 8K RESOLUTION, AND YOU WANT TO PUT A BASE ON THE MOON YA SAY? BASED ON WHAT POMPEO REPORTED WE ARE HEADED FOR WAR

See Disclosure Tv’s other Tweets
 
 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است که خدمه نفتکش پس از مشاهده نزدیک شدن قایق تندروی سپاه پاسداران به کشتی، از عملیات آن‌ها فیلم تهیه کرده‌اند. 

همین منبع نظامی گفته است که قایق تندرویی که به نفتکش‌ نزدیک شده از نوع قایق‌های گشتی سپاه پاسداران بوده است.

خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود نوشته است که در این ویدیو دیده می‌شود که سرنشینان قایق تندرو خود را به بدنه نفتکش نزدیک کرده و تلاش می‌کنند چیزی را از بدنه آن جدا کنند. پس از آن قایق از نفتکش‌ فاصله می‌گیرد.

این نفتکش حامل محموله‌ای برای ژاپن بوده است. 

“اتهامات بی اساس”

جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را بی اساس خوانده و هر گونه دخالتی در انفجار نفتکش‌ها را تکذیب می‌کند. 

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است: «جنگ اقتصادی و تروریسمی که آمریکا علیه مردم ایران به راه انداخته است و همچنین حضور نظامی گسترده این کشور در منطقه دلایل اصلی نا‌امنی و بی‌ثباتی در حوزه خلیج فارس است.»

ایران از آمریکا و متحدان آن کشور در منطقه خواسته است دست از “توطئه‌های زیان‌بار” بردارند. خبرگزاری آلمان این اظهارات را تلویحا به معنای آن می‌داند که جمهوری اسلامی حمله به نفتکش‌ها را صحنه‌سازی آمریکا و کشورهای متحد آن می‌داند. 

جاناتان کوهن، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از نشست شورای امنیت بار دیگر ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها معرفی کرد. 

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است: «هیچ گروه دیگری در منطقه از منابع و توانایی‌های لازمه برای اجرای حملاتی چنین دقیق برخوردار نیست. حال آنکه ایران هم جنگ‌افزارهای لازمه را در اختیار دارد و هم صاحب دانش و اطلاعات امنیتی برای انجام چنین حملاتی است.»

گفته می‌شود که شورای امنیت درباره اتهاماتی که از سوی آمریکا متوجه ایران است گفت‌وگو نکرده و تصمیمی درباره مقابله با تشدید تنش در منطقه اتخاذ نکرده است. شورای امنیت تصمیم‌گیری در این رابطه را موکول به تحقیق و بررسی مستقل کرده است. 

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.