عمران خان در تهران: ما خواستار وقوع یک جنگ دیگر در منطقه نیستیم

یکشنبه, 21ام مهر, 1398
اندازه قلم متن
روحانی و عمران خانحق نشر عکسIRNA

عمران خان، نخست وزیر پاکستان پس از دیدار و مذاکره‌ با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی‌اش گفت که دلیل اصلی سفرش به ایران این است که پاکستان به هیچ وجه خواستار وقوع یک جنگ دیگر در این منطقه نیست.

آقای خان گفت که کشورش در سالهای گذشته تلفات زیادی در جنگ علیه تروریسم داده و افغانستان همچنان درگیر جنگ است و نمی‌خواهیم که جنگ دیگری در این منطقه آغاز شود.

وی تاکید کرد پاکستان با ابتکار خودش می‌خواهد بین ایران و عربستان برای حل اختلافات وارد شود و گفت که پاکستان میانجی بین ایران و عربستان نیست و نقش تسهیل کننده روابط دو کشور را می‌خواهد بازی کند.

آقای خان گفت که پاکستان خواستار صلح بین دو کشور ایران و عربستان است و در سفر روز سه‌شنبه‌اش به عربستان با مقامات آن کشور نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

“عربستان سعودی یک دوست نزدیک ماست و ما یک درگیری بین ایران و عربستان سعودی نمی‌خواهیم. چنین درگیری بر همه کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد”.

در بخش دیگری عمران خان با اشاره به سفرش به نیویورک و دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که در آن دیدار آقای ترامپ خواستار میانجیگری پاکستان برای باز شدن راه گفت‌وگو با تهران شد و از حسن روحانی خواست تا در این زمینه نیز ایران گام‌هایی را بردارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیش از سخنان آقای خان در سخنانی گفت که ایران موضع‌اش در خصوص توافق هسته‌ای را به پاکستان منتقل کرده و راههایی که آمریکا می‌تواند به این توافق برگردد را نیز تشریح کرده است.

آقای روحانی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را یک نوع تروریسم اقتصادی خواند.

روحانی گفت که “با توجه به حسن نیتی که عمران خان برای مسائل منطقه دارند، کمک خواهیم کرد تا صلح و ثبات به منطقه بازگردد”.

به گفته حسن روحانی، نخست وزیر پاکستان کلید حل و فصل مسائل منطقه را پایان یافتن جنگ یمن می‌داند.

آقای خان، نخست وزیر پاکستان، صبح امروز وارد تهران شده است. بر اساس گزارشها این سفر نخست‌وزیر پاکستان با هدف تلاشهای این کشور برای “میانجیگری” بین ایران و عربستان سعودی خوانده شده است.

خبرگزاریها به نقل از دفتر نخست‌وزیر پاکستان گزارش کرده اند که هدف این سفر “اشاعه صلح و امنیت در منطقه” است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از آقای خان در کاخ سعد‌آباد استقبال کرد. در توییتی که خبرگزاری فارس منتشر کرده محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در فرودگاه به دیدار نخست وزیر پاکستان رفته بود.

رسانه‌های ایرانی دیروز گفتند که نخست وزیر پاکستان در مدت اقامت خود در ایران با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نیز دیدار خواهد کرد.

عمران خان را در این سفر شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه و سید ذوالفقار بخاری، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور پاکستانی‌های خارج از کشور همراهی می‌کنند.

همزمان عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره سفر عمران خان به ایران گفت که از میانجیگری پاکستان اطلاعی ندارد. وزارت خارجه ایران گفته است که ایران در هر صورت – چه با میانجی و چه بی میانجی – آماده است با عربستان مذاکره کند.‏‏

این دومین سفر آقای خان به ایران است. او در ماه آوریل سال جاری میلادی (اول اردیبهشت) پس از رسیدن به پست نخست‌وزیری این کشور به ایران سفر کرده بود.

آقای خان در اولین سفرش به ایران در اردیبهشت سال جاری به عنوان نخست وزیر پاکستان ابتدا به مشهد رفتحق نشر عکسMEHR
آقای خان در اولین سفرش به ایران در اردیبهشت سال جاری به عنوان نخست وزیر پاکستان ابتدا به مشهد رفت

هفته گذشته یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه پاکستان در یک نشست خبری گفت که آقای خان قرار است بعد از ایران به عربستان سعودی برود. این مقام وزارت خارجه در مورد زمان این سفر احتمالی و یا جزئیات آن چیزی نگفت.

آقای خان ماه گذشته میلادی و در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد. پیش از آن نیز نخست‌وزیر پاکستان در سفری به ریاض، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرده بود.

به نقل از آقای خان گزارش شده بود که آقای ترامپ از نخست وزیر پاکستان خواسته است تا به کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی کمک کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در یک نشست خبری در نیویورک گفت که به تماس با پاکستان، به عنوان میانجی حل اختلاف با عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره “پیام محمد بن سلمان” برای او پرسید، گفت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از ملاقات با مقام‌های سعودی برخی از نکات مذاکرات با آنها را با آقای روحانی در میان گذاشته است.

عمران خان در مجمع عمومی سازمان ملل متحدحق نشر عکسGETTY IMAGES

پاکستان رابطه بسیار نزدیکی با ایران و عربستان دارد. حدود دو و نیم میلیون پاکستانی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند. پاکستان همچنین مسئول دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا است.

رابطه بین ایران و عربستان در طی سالهای اخیر تیره بوده و رابطه دیپلماتیک دو کشور پس از حمله به سفارت عربستان در تهران در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی قطع شد.

تنش بین تهران وریاض نیز در چند ماه اخیر و بویژه پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان بشدت بالا گرفته است. آمریکا و دولتهای غربی به همراه عربستان می‌گویند که ایران پشت این حملات بوده است. ایران این ادعا را رد می‌کند.

شورشیان حوثی در یمن مسولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.