روحانی: اگر یک سال دیگر در برجام بمانیم می‌توانیم سلاح بخریم و بفروشیم

دوشنبه, 20ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جمع شماری از مردم رفسنجان، سخنرانی می‌کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید با ادامه توافق برجام که منجر به رفع تحریم‌های تسلیحاتی تهران می‌شود، جمهوری اسلامی سال آینده به «یک هدف بسیار بزرگ سیاسی و دفاعی و امنیتی» خواهد رسید.

آقای روحانی روز دوشنبه (۲۰ آبان)، در جمع شماری از مردم رفسنجان از متعهد ماندن ایران به توافق برجام حمایت کرد و افزود: «اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.»

به گفته وی، قبل از برجام «سال‌ها خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و خرید سلاح کشور دیگر از ایران نیز هم ممنوع لذا طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده اگر برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود.»

روحانی در ادامه، خروج ایران از برجام را موجب بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه تهران دانست و گفت «منافع» ایران در «ماندن در برجام است».

بالاترین مقام‌ اجرایی جمهوری اسلامی، دلیل عدول «پله پله» ایران از تعهدات برجامی خود را نیز عملکرد طرف‌های مقابل دانست و افزود: «نمی‌شود ما ۱۰۰ درصد تعهدات خود را اجرا کنیم ولی طرف مقابل آن را اجرا نکند.»

رئیس‌جمهوری ایران گفت که جمهوری اسلامی «راهی بینابین» میان خروج بلافاصله از برجام و باقی‌ماندن در آن به هر قیمتی انتخاب کرده است.

وی اعلام کرد که «امروز شرایط ما در توان هسته‌ای نسبت به هر زمانی بهتر است…و تعداد سانتریفیوژهای کشور از پنج نوع به ۱۵ نوع رسیده است.»

«تندروها همواره جامعه را با مشکلاتی مواجه می‌کنند»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود از آنچه «اعتدال و میانه‌روی» اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام نامید، تقدیر کرد.

وی وجود «اختلاف نظر و فکر» در کشور را طبیعی دانست و افزود: «حالا در این اختلاف نظر افرادی تندرو هستند و گروهی در سمت دیگر تندرو هستند و معمولا تندرو ها ما را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.»

به گفته او، پس از خروج آمریکا از برجام، ایران می‌توانست «چند کار» انجام دهد، «یک عده‌ای می‌گفتند شما هم بلافاصله از توافق خارج شوید و عده‌ای می‌گفتند در هر شرایطی باید در این توافق پیدا کنید و عده‌ای می‌گفتند راه بینابین را پیدا کنید.»

رئیس‌جمهوری ایران، انتخاب «راه بینابین» در این زمینه را «به نفع» همه دانست.

روحانی ادامه داد: «می‌توان از الان از برجام بیرون رفت اما آن ثمری که پیش روی ما هست نخواهد بود.»

وی به صراحت گفت که «ما یک راه بینابین انتخاب کردیم؛ برجام را نگه داریم و برجام را حفظ کنیم و در عین حال ما هم آنچه را در این توافق گذاشته بودیم پله پله آنها را کاهش دهیم و کنار بگذاریم و این مسیر درستی است.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در روزهای اخیر، از افزایش ظرفیت غنی‌سازی تأسیسات فردو در نزدیکی شهر قم در روزهای آینده خبر داده است.

ظرفیت غنی‌سازی در کشور در حال حاضر ۸۶۰۰ سو است ولی به گفته آقای کمالوندی این ظرفیت در روزهای آینده به ۹۵۰۰ سو افزایش خواهد یافت.

ایران از ۱۵ آبان و در ادامه عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام اقدام به شروع فرایند غنی‌سازی در فردو کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته که اروپا هنوز تصمیم نگرفته است چه واکنشی به اقدام اخیر ایران برای عدول از تعهدات هسته‌ای خود نشان بدهد، اما اقدام تهران، شرایط را سخت‌تر می‌کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از «بازداشت» یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران در هفته گذشته انتقاد و نسبت به عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.

به تازگی نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان «توضیح فوری» جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم کشف شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است. تورقوزآباد محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.