اینترنت مشترکان حقیقی و خانگی در ایران همچنان قطع است

جمعه, 1ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

اینترنت مشترکان حقوقی به صورت محدود بعد از پنج روز اعتراضات در برخی از نقاط ایران اتصال پیدا کرد اما اینترنت خانگی هنوز قطع است. دولت تاریخ خاصی را برای اتصال اینترنت اعلام نکرده و ۸۰ میلیون ایرانی هنوز اینترنت ندارند.

    
default

خبرگزاری آلمان با استناد به گفته‌های مدیر یک شرکت خصوصی فن‌آوری اطلاعات گزارش داده که اتصال اینترنت در ایران هنوز بسیار ضعیف و محدود است و دسترسی کاربران ایرانی در تهران فقط به سایت‌های جستجوگری چون گوگل، خدمات پیام کوتاه (اس ام اس) و ایمیل‌ها امکان‌پذیر شده است.

مسئولان این شرکت خصوصی اینترنتی روز جمعه اول آذر (۲۲ نوامبر) به این خبرگزاری گفته‌اند که در ایران بسیاری از وبسایت‌ها هنوز بلوکه هستند.

در گزارش خبرگزاری آلمان همچنین تاکید شده که اینترنت پرسرعت “ال تی ای” تلفن همراه ۸۰ میلیون ایرانی متصل نشده و هنوز قطع است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفته است که “با صلاح‌دید مراجع امنیتی” و شورای امنیت کشور ارتباطات مثل قبل برقرار خواهد شد اما او تاریخ خاصی برای اتصال اینترنت اعلام نکرده است.

“نت‌بلاکس” یکی از سایت‌هایی ترافیک اینترنت در جهان را رصد می‌کند در تازه‌ترین توییت خود نوشته است قطعی اینترنت در ایران هزینه‌های انسانی و اقتصادی برجای گذاشته است.

اما در نخستین ساعات اتصال اینترنت تصاویر و ویدیوهایی با وجود تهدیدهای حاکمیت روانه شبکه‌های اجتماعی شد. در برخی از ویدیوها بانک‌ها و خودروهای سوخته پلیس به نمایش گذاشته شده است. در یکی دیگر از فیلم‌ها معترضان زنی را از دست نیروهای امنیتی نجات می‌دهند.

نت بلاکس، سایت ناظر بر اینترنت در جهان در یکی دیگر از آخرین گزارش‌های خود تائید کرده که ترافیک اینترنت در ایران حدود هشت درصد است. به عبارتی هنوز بیش از ۹۰ درصد اینترنت در کشور قطع است. اتصال اینترنت بیشتر در استان‌هایی آغاز شده که  به زعم حاکمیت ناآرامی کمتر بوده و برخی “اولویت‌بندی‌ها” انجام گرفته است.

قطعی اینترنت نه تنها جلو گردش اطلاعات را گرفته بلکه سبب خسارات اقتصادی فراوان نیز شده است. سایت “نت‌بلاکس” برآورد کرده که قطعی اینترنت در ایران ظرف پنج روز گذشته بیش از ۳۰۶ میلیون دلار معادل سه هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان به کسب‌وکار در کشور ضربه زده است.

اینترنت در ایران در دومین روز اعتراضات گسترده در بیش از ۱۰۰ شهر ایران برای جلوگیری از ارسال خبر، تصاویر و ویدیوهای معترضین ایرانی به خارج و همچنین مانع شدن از ارتباط معترضان با یکدیگر به دستور نهادهای امنیتی از طرف شورای امنیت کشور (شاک) قطع شد.

ادامه محدودیت‌ها  

اما اینترنت مشترکان حقیقی و خانگی چه زمانی اتصال پیدا خواهد کرد؟

فیروزآبادی دبیر شورای عالی مجازی گفته است یکی دو روز آینده درباره زمان دقیق اتصال اینترنت تصمیم‌گیری می‌شود.

فیروزآبادی تاکید کرد: «با توجه به اینکه ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و تصمیم در این موضوع مربوط به دستگاه‌های ذیربط و امنیتی است، نمی‌توانم درباره زمان دقیق آن اظهارنظر کنم.»

این مقام ایرانی خاطرنشان کرده است که برای برقراری شبکه اطلاعات ملی نیاز به اینترنت است و وقتی اتصال با اینترنت اصلی قطع می‌شود، شبکه ملی اطلاعات نیز دچار مشکلاتی می‌شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.