سیستانی خواستار انتخاب نخست وزیر جدید عراق «بدون دخالت خارجی‌» شد

جمعه, 15ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، روز جمعه، ۱۵ آذرماه، خواستار آن شد که نخست وزیر جدید این کشور «بدون مداخله» کشورهای خارجی انتخاب شود.

خبرگزاری رویترز پیام جدید این مرجع تقلید متنفذ در عراق را یک هفته پس از آن منتشر می‌کند که خطبه‌های او در نماز جمعه هفته گذشته به کناره‌گیری نخست وزیر عراق منجر شد.

دو ماه بعد از آغاز اعتراضات مردم عراق که تاکنون ۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است، آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه، جمعه هفته گذشته از مجلس این کشور خواست تا حمایت از دولت را متوقف کند.

ساعتی پس از انتشار این پیام که در خطبه‌های نماز جمعه قرائت شد،‌ نخست وزیر عراق خبر داد که از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

دو روز بعد مجلس عراق با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، موافقت کرد.

حال گزارش‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله علی سیستانی در پیام جدید خود از نمایندگان مجلس خواسته است که در کار انتخاب نخست وزیر آینده گرایش‌های حزبی و جناحی را کنار بگذارند.

در این پیام که روز جمعه، ۱۵ آذرماه، در خطبه‌های نماز جمعه شهر کربلا قرائت شده، آیت‌الله سیستانی همچنین گوشزد کرده است که انتخاب نخست وزیر «بدون مداخله خارجی» انجام شود.

در چند ماهی که از آغاز اعتراضات مردمی عراق می‌گذرد، این مرجع تقلید شیعه تقریبا هر هفته پیام داده و از اعتراض مسالمت‌آمیز دفاع کرده و علیه خشونت نیروهای امنیتی هشدار داده است.

با این حال او تاکنون هرگز نامی از حکومت جمهوری اسلامی نیاورده است.

این در حالی است که تاکید بر عدم «مداخله خارجی‌ها» می‌تواند، با توجه به نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، اشاره‌ای هم به حضور تهران در عرصه سیاسی بغداد باشد.

اعتراضات عراق از بیش از دو ماه پیش با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق آغاز شد. در یک هفته گذشته کنسولگری ایران در شهر نجف سه بار توسط معترضان به آتش کشیده شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده و ایران از دولت عراق خواسته با مهاجمان به کنسولگری این کشور در نجف «قاطعانه برخورد کند».

گرچه تهران می‌گوید در امور همسایگان خود مداخله نمی‌کند، ماه گذشته دو رسانه غربی مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی محرمانه جمهوری اسلامی را منتشر کردند که حکایت از نزدیکی فراوان مقامات بلندپایه عراق از جمله نخست وزیر این کشور به تهران داشت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.