مطرح شدن دوباره نام ایران در حمله‌های راکتی در عراق

سه شنبه, 19ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

پایگاه آموزش نظامی نیروهای عراقی در فرودگاه بین‌المللی بغداد/AHMAD AL-RUBAYE / AFP
مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر در مورد حمله به منافع آمریکا از سوی ایران هشدار داده بودند

روز گذشته (دوشنبه) در نزدیکی پایگاه نظامی مشترک آمریکا و عراق برای آموزش نیروهای ضد تروریسم عراقی که در مجاورت  فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار دارد، چهار حمله راکتی انجام شد که در جریان آن شش نیروی امنیتی عراقی زخمی شدند.

اکنون سی‌ان‌ان به نقل از تعدادی از مقامات آمریکایی ادعا می‌کند که دولت آمریکا بر این باور است که جمهوری اسلامی پشت طیفی از حمله‌های راکتی پیشرفته به تاسیسات نظامی مشترک آمریکا و عراق در بغداد است. این خبرگزاری هفته گذشته نیز به نقل از منابعی نظامی مدعی شده بود که تحرک‌های نظامی ایران احتمالا نشانی از آماده‌سازی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه است.

سی‌ان‌ان به نقل از منابعی که از تحولات اخیر اطلاع مستقیم دارند، می‌نویسد که ارتش آمریکا به طور قوی معتقد است که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، حمله‌های اخیر را انجام داده‌اند.

در پنج هفته اخیر ۹ حمله راکتی در نزدیکی تاسیسات اسکان نیروهای آمریکایی در عراق انجام شده که نمونه اخیر آن حمله‌های روز دوشنبه است.

شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده که وزارت دفاع آمریکا و شرکای‌اش در نیروهای امنیتی عراق این حمله‌ها را جدی گرفته‌اند و در حال بررسی موضوع هستند. او می‌افزاید که تهدید تاسیسات و نیروهای آمریکایی و ائتلاف تحمل نمی‌شود و آمریکا حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز شنبه در مورد تهدید منافع آمریکا هشدار داده بود.

روز پنجشنبه هفته گذشته هم حمله‌های راکتی در پایگاه البلد انجام شد. دیوید شنکر، دستیار وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در این زمینه مدعی شده است که نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران اکنون پایگاه‌های مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی را هدف گرفته‌اند. او می‌گوید همچنان منتظر دستیابی به شواهد بیشتر است اما در عین حال ادعا می‌کند با توجه به سابقه‌ای که در گذشته وجود دارد، با احتمال زیاد ایران پشت این حمله‌ها قرار دارد.

این در حالی است که برخی راکت‌های به کار گرفته شده در این حملاه‌ها از نوع پیشرفته بوده‌اند. از سوی دیگر هفته گذشته نیویورک‌تایمز نیز گزارشی را در مورد زرادخانه موشکی ایران در عراق منتشر کرده بود که به گفته کارشناسان شامل موشک‌هایی با برد کوتاه و پیشرفته است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی ایران از فرصت ناآرامی‌های چند ماه اخیر در عراق برای توسعه ظرفیت‌های موشکی خود در این کشور استفاده کرده است.

پیش‌از این نیز مقامات اسرائیل مدعی شده بودند که ایران در حال آمادگی در عراق است تا در صورتی که تصمیم بگیرد با موشک‌های خود در عراق و سوریه، منافع اسرائیل را هدف قرار بدهد.

البته فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی نیز این ادعاها را تکذیب نکرده و همواره اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند در هر نقطه‌ای، شامل عراق، منافع دشمنان از جمله آمریکا و اسرائیل را هدف قرار دهند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که آمریکا برای مقابله با تهدید‌های ایران در حال بررسی گزینه اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر نظامی به منطقه است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.