گزارشی از نشست “آتش زیر خاکستر” ٨۵ درصد مردم ناراضی هستند/ برای مردم، نظام و دولت تفاوتی ندارند

پنجشنبه, 28ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

اعتراضات آبان‌ماه موضوع نشستی در تهران زیر عنوان “آتش زیر خاکستر” بود. یکی از سخنرانان این نشست ضمن تأکید بر “افزایش مستضعفان” و نارضایتی “۸۵ درصد” از مردم گفت، برای شهروندان ایرانی “نظام و دولت تفاوتی ندارند”.

    
معاون سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ضمن تأکید بر نارضایتی ۸۵ درصد مردم گفت، برای آنها نظام و دولت تفاوتی ندارند

پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز اعتراضات سراسری و سرکوب آن در ایران، نشستی در تهران زیر عنوان “آتش زیر خاکستر” با شرکت چند تحلیلگر و کارشناس به این موضوع و دلایل آن پرداخت.

در این نشست که دیروز چهارشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) برگزار شد، یکی از سخنرانان ضمن اشاره به نارضایتی اکثر مردم گفت، برای شهروندان معترض و ناراضی فرقی میان دولت و نظام وجود ندارد.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و معاون پژوهشی سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک (از زیرمجموعه‌های نهاد ریاست جمهوری ایران)، با بیان اینکه “بر اساس نظرسنجی‌های علمی، اکثر مردم ناراضی هستند” تأکید کرد، گرچه آنها “می‌دانند که بیگانگان از اعتراض‌شان استفاده می‌کنند اما چاره دیگری ندارند.»

“نمی‌توان امیدوار به کارآمدی بود”

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه “۶٢ درصد مردم خواستار گفت‌وگوی حکومت با معترضان هستند”، گفت: «انقلاب ما با وعده عدالت ایجاد شد اما امروز با پدیده انباشت و افزایش مستضعفان مواجهیم.»

آقای فاضلی در ادامه “جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال” را ناراضی‌تر از دیگر رده‌های سنی دانست زیرا به گفته او «این گروه بیشتر رشد اقتصادی منفی یک دهه گذشته را احساس می‌کنند.»

این جامعه‌شناس با بیان اینکه “اکثر معترضین کسانی هستند که ظرفیت شوک افزایش قیمت بنزین را ندارند و زندگی روزمره‌شان مختل می‌شود”، به افزایش بی‌عدالتی در ایران اشاره کرد و گفت: «این وضعیت بی‌عدالتی اگر هر چه جلوتر برود، عریان‌تر و خشن‌تر شود، چشم‌اندازی برای آینده باقی نمی‌گذارد و امید اجتماعی را از بین می‌برد.»

او همچنین تأکید کرد که «اینقدر مناقشه و اختلاف در جامعه زیاد است که قدرت تصمیم‌گیری وجود ندارد و نمی‌توان امیدوار به کارآمدی بود.»

“برای مردم، نظام و دولت تفاوتی ندارند”

محمد فاضلی در ادامه با بیان اینکه “۸۵ درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند و فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند”، گفت: «باید مسئولان بفهمند که برای مردم، نظام و دولت تفاوتی ندارند، مردم می‌خواهند زندگی کنند و برایشان رییس‌جمهور و بقیه مسولان فرقی ندارند.»

این جامعه‌شناس در نهایت با هشدار نسبت به “خشونت کور”، به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد تا “صدای مردم را بشنوند قبل از اینکه دیر شود.”

اعتراضاتی که در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین در روز ۲۴ آبان‌ماه در سراسر ایران آغاز شد، به‌سرعت رنگی سیاسی به خود گرفت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. نیروهای امنیتی و انتظامی ایران اما در سایه قطع اینترنت و غیاب مطبوعات آزاد، با شدت اعتراضات را سرکوب کردند.

عفو بین‌الملل هم‌زمان با اعلام “دست‌کم ۳۰۴” کشته در جریان این اعتراضات، تأکید کرده است که آمار واقعی قربانیان می‌تواند بیشتر از این تعداد باشد. در مقابل اما مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی نه تنها درباره شمار کشته‌شدگان سکوت کرده‌اند، بلکه حاضر به ارائه آمار بازداشت‌شدگان نیز نیستند. تنها چهره حکومتی که در این خصوص سخن گفته، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است که شمار بازداشت‌شدگان را “حدود هفت هزار نفر” اعلام کرده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.