مقام وزارت بهداشت ایران و پدر دو قربانی سقوط هواپیمای اوکراینی: مطمئنم تنها یک اشتباه علت فاجعه نیست

جمعه, 27ام دی, 1398
اندازه قلم متن

تشییع جنازه

صبح پنجشنبه زینب و محمد اسدی‌لاری در شمال تهران تشییع شدند

محسن اسدی لاری، از مقام‌های وزارت بهداشت ایران که دو فرزندش در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک سپاه کشته شدند، می‌گوید “تنها یک اشتباه” باعث این فاجعه نشده است و باید “آمران” آن محاکمه شوند.

خبرگزاری ایلنا از مراسم یادبود کشته‌شدگان گزارش کرده که آقای اسدی‌لاری گفته است: “مطمئنم که این حادثه به‌دلیل یک اشتباه یا فشار دادن یک دکمه نبوده است. امیدوارم آمران و عامدان این حادثه مشخص شوند و جزای کارهای خود را ببینند.”

آقای اسدی‌لاری، که محمد و زینب، دختر و پسر او در فاجعه سقوط هواپیما کشته شدند، گفته است این حادثه “حتما عقبه‌هایی دارد و حتما باید تحقیقات قضایی و تجسسی صورت بگیرد.”

یکی از دستیاران رئیس جمهور اوکراین هم گفته است که دولت اوکراین هنوز نمی‌تواند احتمال عمدی بودن سقوط این هواپیما را منتفی بداند.

روز چهارشنبه ۱۸ دی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. کمی بعد مقام‌های غربی گفتند شواهدی بر سرنگونی آن با موشک پدافند ایران وجود دارد.

مقام‌های ایرانی پس از سه روز انکار و ارائه اطلاعات نادرست درباره سقوط به دلیل “نقص فنی” اعتراف کردند که این هواپیما به دلیل “خطاری انسانی” با موشک سپاه سرنگون شده است.

محسن اسدی‌لاری، معاون همکاری‌های بین‌الملل وزارت‌ بهداشت ایران، در مراسم یادبود کشته‌شدگان ضمن این اظهارنظر که این اتفاق “اشتباه” نبود و باید مورد پیگیری قضایی قرار بگیرد، گفته است: “اگرچه همین یک حادثه برای تاریخ کشور کفایت می‌کند اما امیدواریم دیگر تکرار نشود.”

مشخص نیست که آقای اسدی‌لاری بر چه مبنایی از “آمران” و صرفا “اشتباه” نبودن این رویداد صحبت کرده است.

محسن اسدی لاری
حق نشر عکسFVPRESIDENT.IR
معاون اول رئیس جمهور به دیدار خانواده اسدی لاری رفت

روز چهارشنبه هم آندری یرمک، دستیار ارشد رئیس جمهور اوکراین، گفت: “اگر چه ایران به ساقط کردن هواپیما اذعان کرده و ادعا می‌کند که نتیجه یک اشتباه فاجعه‌بار بوده، اما ما همچنان باید اثبات کنیم که آیا (شلیک موشک) اشتباهی بوده یا عمدی.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.