ایران هنوز شهروندان خود را از ووهان چین خارج نکرده است

دوشنبه, 14ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

مقامات ایرانی قصد دارند۸۰ نفر از شهروندان کشور را از چین به ایران بازگردانند. تعداد واقعی ایرانیان مقیم چین اما بالاتر از این رقم است. بسیاری کشورها از جمله ترکیه و آلمان مدتهاست که شهروندان خود را از چین خارج کرده‌اند.

    
default

دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از اعزام هواپیمای اختصاصی با تجهیزات قرنطینه برای بازگرداندن ۸۰ ایرانی مقیم چین خبر داد. بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان مشغول تحصیل در چین هستند.

این مقام ایرانی تعداد واقعی شهروندان ایرانی مقیم چین را اعلام نکرده است. درسال‌های گذشته شمار دانجشویان ایرانی در چین افزایش چشمگیری داشته و قبلا مقامات ایرانی گفته بودند که حدود ۱۴۰۰ دانشجوی ایرانی در چین تحصیل می‌کنند و ووهان یکی از شهرهای مهم برای دانشجویان ایرانی شمرده می‌شد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است که افراد بعد از بازگشت از چین به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل قرنطینه می‌شوند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت درباره چندوچون مذاکره و توافق اولیه با چینی‌ها گفته است: «مذاکرات با کشور چین در این باره انجام و توافق اولیه صورت گرفته است. با توجه به اینکه دو کشور دیگر مثل ترکیه اتباع خود را از چین خارج کردهاند، فکر نمی‌کنیم از نظر دیپلماتیک مشکلی برای بازگشت هموطنان‌مان وجود داشته باشد.»

مقامات ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند که درباره مجوز خروج ایرانیان مقیم چین از این کشور مذاکرات با مقامات چینی انجام گرفته و توافق اولیه را به دست آمده است. این در حالیست که بسیاری از کشورها شهروندان خود را به سرعت از چین خارج کردند و درباره گرفتن مجوز و مذاکره با مقامات چینی و توافق با چینی‌ها یا مشکلات دیپلماتیک احتمالی سخنی نگفتند.

سرنوشت دانشجویان ایرانی مقیم ووهان

شیوع بیماری کرونا دو ماه پیش از بازار ماهیفروشان ووهان آغاز شد و تسری این ویروس اکنون به اقصی نقاط دنیا رسیده است.

تاکنون مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، ویتنام، هند، سنگاپور، روسیه، اندونزی، مکزیک، برزیل، سوئد، ویتنام و عربستان سعودی مشاهده شده است. فرودگاه‌های بین‌المللی کشورها مسافرینی را که از چین وارد می‌شوند به شدت کنترل می‌کنند.

سفارت ایران در پکن اعلام کرده است که تاکنون گزارشی از ابتلای ایرانیان مقیم چین به ویروس کرونا دریافت نشده است.

مقامات ایرانی تاکنون درباره سرنوشت شهروندان کشور در ووهان اطلاعرسانی نکرده‌اند. تعداد واقعی ایرانیانی که در کلانشهر ووهان ساکن هستند نیز مشخص نیست.

در ووهان بیش از دویست دانشجوی ایرانی تحصیل می‌کنند که گروهی از آنها “مجمع عمومی دانشجویان ایرانی مقیم ووهان” را تاسیس کردهاند. یکی از این دانشجویان قبلا به رادیو چین گفته است که ووهان به شهری با بیش‌ترین دانشجویان ایرانی در سراسر چین تبدیل شده‌ است.

شیوع ویروس کرونا در آستانه سال نو چینی باعث شده که  برخی از دانشجویان ایرانی از ووهان خارج شوند و به کشور برگردند. اما بخش قابل توجهی از آنان که تعداد آنها بین ۷۰ تا ۸۰ نفر برآورد می‌شود هنوز در ووهان مانده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.