شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۹۲ نفر رسید، ۲۹۲۲ نفر مبتلا

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان بیماری کرونا در ایران به ۹۲ نفر رسیده است. وی تعداد مبتلایان قطعی را هم ۲۹۲۲ نفر گزارش کرد.

آقای جهانپور که ظهر روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، در شبکه خبر تلویزیون ایران آمار روزانه را اعلام می‌کرد گفت که از ظهر روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، ۱۵ نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در ایران جان باخته‌اند.

در همین فاصله، نتیجه آزمایش ۵۸۶ نفر از موارد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز مثبت بوده است.

وی علت کاهش آمار ارائه‌شده از مبتلایان روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه را کاهش گزارش موارد آزمایشگاهی و نه کاهش آمار ابتلا عنوان کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت شمار مبتلایان جدید به تفکیک در استان‌های ایران را بدین ترتیب اعلام کرد: تهران ۲۵۳ مورد، گیلان ۳۵ نفر، مازندران ۹ نفر، سمنان ۸ نفر، گلستان ۹ نفر، آذربایجان شرقی ۹ نفر، کردستان ۴ مورد، کرمانشاه ۱۵ نفر، ایلام ۷ مورد، خوزستان ۲۷ نفر، فارس ۱۴ نفر، زنجان ۶ نفر، مرکزی ۸ نفر، قزوین ۲۵ نفر، البرز ۱۹ نفر، قم ۱۰۱ نفر، چهارمحال و بختیاری ۱ نفر، کرمان ۱۴ مورد و سیستان و بلوچستان ۸ مورد، خراسان رضوی ۹۸ مورد، خراسان شمالی ۱ مورد و لرستان ۵ نفر.

بدین ترتیب، استان‌های قم و خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته، بیشترین شمار مبتلایان قطعی به کرونا را داشته‌اند.

با این حال این مقام وزارت بهداشت از ابتدا هرگز آمار قربانیان کرونا را به تفکیک استان اعلام نکرده است.

با توجه به این نکته، رادیوفردا با مقایسه آمار رسمی این مقام و آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران دریافت که آمار رسمی حاوی تعداد قربانیان در سه استان اصلی شیوع بیماری یعنی قم و تهران و گیلان نیست.

قم از همان ابتدا مرکز شیوع این بیماری اعلام شده و خبرگزاری‌ ایرنا نیز روز چهارشنبه در مورد افزایش شمار مبتلایان در خراسان رضوی و مشهد هشدار داده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران در عین حال گفت که از ابتدای شیوع کرونا در ایران، مجموعا ۵۵۲ نفر نیز بهبود یافته‌اند یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

باید توجه داشت که،‌ به گفته سخنگوی این وزارتخانه، آمار ۲۹۲۲ مبتلا نیز بیانگر تعداد دقیق مبتلایان در کل کشور نیست، چرا که عده‌ای مبتلا شده‌، اما هرگز به مراکز رسمی برای معالجه مراجعه نکرده‌اند.

این مقام وزارت بهداشت،‌کماکان بر قرنطینه خانگی شهروندان تاکید کرد و سهم حاکمیت در مقابله با این بیماری را تنها به ۱۰ تا ۲۰ درصد محدود کرد.

به گفته وی، ۸۰ تا ۹۰ درصد پیروزی در مقابله با کرونا، به رفتارهای مردمی بستگی دارد.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا، وزارت بهداشت را در شیوع کرونا در ایران مقصر دانسته است.

وی گفت: «اگر وزارت بهداشت موضوع کرونا را جدی می‌گرفت، پروازهای ماهان در مسیر چین انجام نمی‌شد،‌ همان طور که آن قدر قدرت دارد که قوه مقننه را تعطیل کند حتما می‌توانست دستور لغو پروازهای چین را هم بدهد.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.