“تاسف شدید از برخورد نگران‌کننده” با پزشکان بدون مرز در ایران

جمعه, 8ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

گروهی از فعالان مدنی و سیاسی ایران از رفتار بخشی از حکومت ایران با سازمان پزشکان بدون مرز انتقاد کرده‌اند. پزشکان بدون مرزدر صدد ایجاد بیمارستانی در اصفهان بودند، اما با مخالفت برخی نهادهای حکومت روبرو شدند.

    
Spanien Valencia | SOS-Mediterranee und Ärzte ohne Grenzen (Getty Images/AFP/P. Barrena)

دهها نفر از فعالان مدنی و سیاسی ایران از طیف‌های سیاسی مختلف، در نامه‌ای خطاب به سازمان پزشکان بدون مرز، از رفتاری که در روزهای گذشته با تیمی از پزشکان و کادر درمانی این سازمان در اصفهان شده، ابراز تاسف کرده‌اند.

نویسندگان نامه می‌گویند: «به عنوان گروهی از فعالان مدنی و سیاسی ایران تاسف شدید خود را از برخورد نگران کننده بخشی از حکومت، نسبت به اقدام انسانی آن سازمان، در کمک به مقابله با شیوع بیماری کرونا و گسترش این ویروس در ایران اعلام می‌کنیم.»

به اعتقاد امضاکنندگان این نامه، همکاری‌های جهانی، از جمله کمک سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی در بحران‌ها و حوادث طبیعی، امری پذیرفته‌شده و ضروری و نیز قدم مهمّی برای ارتباط میان ملّت‌ها و پیشبرد صلح و در تطابق کامل با منشور سازمان ملل و معاهدات بین‌المللی است.

پزشکان بدون مرز با هماهنگی بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه و وزارت بهداشت به ایران آمده بودند. این سازمان اعلام کرده بود در حال راه‌اندازی یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی  برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در  شهر اصفهان است. قرار بود یک تیم ۹ نفره از متخصصان سازمان پزشکان بدون مرز در این بیمارستان مستقر شوند.

حضور تیم پزشکان بدون مرز در اصفهان اما با مخالفت سپاه پاسداران و رسانه‌های و چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد. این‌ها مدعی شدند که سازمان پزشکان بدون مرز ممکن است در پوشش امداد و درمان، فعالیت جاسوسی ‌کند. زیر این فشارها و ادعاها، وزارت بهداشت اعلام کرد که نیازی به کادر درمانی خارجی نیست و فعالیت پزشکان بدون مرز در اصفهان منتفی است.

پزشکان بدون مرز که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شده، یکی از مهم‌ترین نهادهای غیردولتی در سطح جهان است که در مناطق بحران‌زده جهان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد. بیش از ۲۶۰۰۰ هزار پزشک و پرستار، کادر بهداشت و درمان و مدیر و مهندس در این سازمان عضو این سازمان هستند.

در پایان نامه فعالان مدنی و سیاسی ایران به سازمان پزشکان بدون مرز آمده است: «ما لازم می‌بینیم از طریق این بیانیه تاکید کنیم که عملِ بخشی از مقامهای حکومتی کشور ما در امتناع از همکاری مناسب با پزشکان بدون مرز، مطلقاً تناسبی با سنّت صلح‌دوستی و تعاون ملت و مردم ایران ندارد و انتظار داریم سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی که تجارب ارزنده‌ای در مهار بحران‌های طبیعی دارند، در همکاری با همتاهای ایرانی خود، هم‌چنان یاری رسان مردم ما باشند.»

هاشم آقاجری، مصطفی تاج‌زاده، علیرضا رجایی، اسماعیل آزادی، محمدعلی عمویی، زهرا ربانی املشی، ابوالفضل قدیانی، نظام‌الدین قهاری، عباس عبدی، فاطمه گوارایی، احمد منتظری، صدیقه وسمقی، طاهره طالقانی، کیوان صمیمی، فریدون سحابی، علیرضا جباری، سارا امانی‌بابایی، رسول بداقی، فیروزه صابر، فاطمه صادقی، محمد محمدی‌اردهالی و سعید مدنی، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.