ارتش اسرائیل: ایران به آهستگی در حال عقب‌نشینی از سوریه است

جمعه, 2ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

ارتش اسرائیل با اعلام اینکه ایران به آهستگی در حال عقب‌نشینی از برخی مواضعش در سوریه است، دلایل این امر را حملات اسرائیل، افزایش نارضایتی در داخل ایران و نحوه مدیریت بحران کرونا ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام نیروی دفاعی اسرائیل روز پنجشنبه اول خرداد در نشستی خبری گفت که نیروهای ایرانی «از برخی نقاط به مناطقی دورتر عقب‌نشینی کرده‌اند و نفرات‌شان نیز کاهش یافته است».

ارتش اسرائیل جزئیاتی در این باره ارائه نکرد اما گفت: این تغییرات «گسترده نیستند ولی در عین حال نمی‌شود آنها را نادیده گرفت».

ایران و اسرائیل از سال‌ها پیش درگیر نوعی جنگ پنهانی بوده‌اند و به نوشته آسوشیتدپرس، میدان اصلی این جنگ در سال‌های اخیر به سوریه منتقل شده بود.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، نیروهای وابسته به ایران در سال‌های اخیر در تلاش بودند مواضع‌شان در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل را تقویت کنند.

مواضع ایران و نیروهای وابسته‌اش در سوریه در سال‌های اخیر بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفت. اسرائیل هدف از این حملات را عقب راندن این نیروها از نزدیکی مرز خود و همچنین جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله لبنان عنوان کرده است.

مقام نظامی اسرائیل روز پنجشنبه در نشست خبری‌اش همچنین گفت افزایش نارضایتی عمومی در ایران یکی دیگر از دلایل عقب‌نشینی نیروهای ایرانی در سوریه بوده است.

اقتصاد ایران زیر تأثیر تحریم‌های شدید آمریکا به شدت لطمه خورده و جمهوری اسلامی برای کنترل همه‌گیری کرونا با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است.

 
ارتش دفاعی اسرائیل به فارسی@IDFFarsi
 

سپهبد آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در پیامی مستقیم: “دشمن تصمیم به استقرار موشک و راکت در داخل روستاها گرفته و به این صورت آنها را به اهداف نظامی تبدیل کرده است. مناطق ساخته شده ای که دشمن در آن مستقر شده است ، مانعی برای حمله از طرف ما نخواهد بود.

Embedded video
۴۱ people are talking about this
 
 

نیروهای ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر چندین بار در خاک سوریه یا از طریق خاک سوریه حملاتی علیه یکدیگر داشته‌اند.

از جمله در یکی از این موارد، نیروهای وابسته به ایران چند راکت به سوی مواضع اسرائیل در بلندی‌های جولان شلیک کردند و جنگنده‌های اسرائیلی، به تلافی، به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه حمله کردند.

اسرائیل بارها گفته است حضور نیروهای ایرانی در جوار مرزهای شمالی‌اش را خط قرمز خود می‌داند و در سال‌های اخیر بارها مواضع آن و کاروان‌های حامل تسلیحات برای حزب‌الله لبنان را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی که حضورش در سوریه را «به دعوت حکومت بشار اسد» و «با هدف مبارزه با گروه‌های تروریست» می‌داند هیچ‌گاه درباره حملات اسرائیل علیه مواضعش صریحا اظهارنظر نکرده است.

مقام نظامی اسرائیل در نشست روز پنجشنبه‌اش همچنین گفت ارتش این کشور در برابر هرگونه حمله احتمالی حزب‌الله لبنان آمادگی دارد.

ایران علاوه بر حضور نظامی در سوریه، از گروه حزب‌الله لبنان نیز حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و علاوه بر آن، در نوار غزه به گروه تندرو جهاد اسلامی و برخی گروه‌های دیگر نیز کمک می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.