کمبود تخت‌های آی.سی.یو برای بیماران کرونایی/ ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز/ برخلاف باور عموم کودکان نیز قربانی می‌شوند، شناسایی ۲۶۵۲ بیمار و ۱۴۸ فوتی جدید

پنجشنبه, 12ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

کمبود تخت‌های آی.سی.یو برای بیماران کرونایی/ 10 شهرستان در وضعیت قرمز/ برخلاف باور عموم کودکان نیز قربانی می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر بر اثر این بیماری در استان تقاضای افزایش تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) و دستگاه‌های ونتیلاتور (کمک تنفسی) را داریم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نیکبخت روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان افزود: وضعیت ۱۰ شهر استان قرمز است و تاکنون بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

وی با اشاره به فوت ۲۲۰ شهروند لرستانی بر اثر کرونا ادامه داد: ۴۱ درصد از این تعداد زن بوده‌اند و بر خلاف باور عموم کودکان نیز قربانی این بیماری شده‌اند.

وی بیان کرد: ۴۲ هزار و ۵۸۴ نمونه گیری انجام شده و خرم آباد، دورود، بروجرد و ازنا بالاترین درصد ابتلا و مرگ و میر را دارند.

وی تصریح کرد: در سنین بالا مرگ بیشتر است اما از ۶۰ سالگی به بالا تعداد مرگ تصاعدی بالا رفته گرچه به تازگی افرادی از ۳۰ تا ۴۵ سال هم بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه گاهی با کمبود تخت آی سی یو روبرو می‌شویم، ادامه داد: امکان افزایش تخت های مراقبت ویژه و کمک تنفس درخواست اصلی استان است.

*****

شمار رسمی جان‌باختگان کرونا از ۱۱ هزار نفر گذشت؛ تشدید بحران در تهران و ۱۳ استان

هم‌زمان با انتشار گزارش‌های رسمی درباره تشدید وضعیت هشدار و قرمز کرونا در ۱۴ استان ایران؛ آمار رسمی جان‌باختگان این بیماری از ۱۱ هزار تن فراتر رفت.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه سیما سادات لاری،‌ سخنگوی وزارت بهداشت،‌ شمار جان‌باختگان این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۸ نفر بوده و تعداد کل جان‌باختگان به ۱۱ هزار و ۱۰۶ تن رسیده است.

تعداد کل مبتلایان به این بیماری در ایران نیز ۲۳۲ هزار و ۸۶۳ نفر گزارش شده که دو هزار و ۶۵۲ نفر آن مربوط به شبانه‌روز اخیر بوده است.

لاری اشاره کرد شمار بیماران با وضعیت حاد و تحت مراقبت‌های ویژه به ‌ سه‌هزار و ۹۷ نفر افزایش یافته است. 

هم‌زمان با تهران در ۱۳ استان دیگر‌ وضعیت هشدار و قرمز گزارش شده و تعداد مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است.

در آذربایجان شرقی، معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرده تا ۴۰ درصد نمونه‌برداری کرونا در هفته جاری مثبت بوده و سیر ابتلا به حالت صعودی بازگشته است. 

در گیلان نیز سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد شمار ترخیص‌های بیماران کرونا کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داد با افزایش «عجیب» شمار بیماران کرونا در تهران ظرفیت تخت‌های اختصاص داده شده به این بیماران نیز تقریبا پر شده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت،‌ روز چهارشنبه محدودیت‌های مربوط به کرونا را به ۱۱ استان ابلاغ کرد،‌ با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال افزایش و گستردگی بیشتر این محدودیت‌ها به صورت منطقه‌ای است.

هم‌زمان با اعلام آمار جدید مبتلایان و مرگ و میر، روحانی در زمینه رعایت توصیه‌های بهداشتی هشدار داد و گفت:‌ «نباید بگذاریم که از وضعیت هشدار به وضعیت قرمز در موضوع کرونا تغییر وضعیت دهیم.»

تشدید شیوع این بیماری در سراسر کشور با تغییراتی در وضعیت بخش‌های مختلف از سوی دولت نیز همراه شد.

یک مقام ستاد کل نیروهای مسلح‌ اعلام کرد مدت دوره آموزشی خدمت وظیفه از روز پنجشنبه از دو ماه به یک ماه کاهش پیدا می‌کند؛ رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز گفته است در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بازگشت محدودیت‌های پروازی در دستور کار قرار دارد.

با تغییر وضعیت شیوع بیماری فعالیت مشاغل و محدودیت‌های مربوط به آن‌ها نیز دچار تغییر منطقه‌ای خواهد شد.

محسن فرهادی، معاون فن مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌ اعلام کرده در هر استان با توجه به وضعیت اعلام شده برای گروه‌های شغلی چهارگانه و محدودیت فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

او گفت: «سیاست کلی این نیست که محدودیت‌ها مجددا اعمال شود.»

از: ایران اینترنشنال

*****

کرونا در مشهد؛ مخالفت با تعطیلی شهر و بازی با جان مردم

در چند هفته گذشته مشهد همواره در میان استان‌هایی با وضعیت هشدار کرونا بوده است- ISNA / AFP

امروز چهارشنبه یازدهم تیرماه، خبری منتشر شد مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای شهر مشهد به دلیل افزایش چشمگیر ابتلای شهروندان پایتخت معنوی ایران به ویروس کرونا؛ خبرگزاری صداوسیما خبر داد که ستاد کرونا در استان خراسان رضوی تصویب کرده مشهد از شنبه، ۱۴تیر تا یک‌هفته تعطیل خواهد شد و محدودیت‌های اجتماعی در این شهر اجرا می‌شود. 

این خبر البته خیلی زود تکذیب شد؛ خبرگزاری تسنیم به‌نقل‌از دانش‌گاه علوم‌پزشکی مشهد نوشت که خبر تعطیلی یک‌هفته‌ای مشهد «دروغ» است. 

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مخالفت با تصمیم ستاد کرونا در استان خراسان رضوی مبنی بر تعطیلی مشهد، از سوی امام جمعه این شهر، احمد علم‌الهدی، به استانداری خراسان ابلاغ شده است و بر همین اساس خبر تعطیلی شهر از سوی خبرگزاری‌ها تکذیب شده است. 

انتقادهای امام جمعه مشهد نسبت به نحوه مدیریت کرونا در این شهر از همان ابتدای شروع همه‌گیری در این شهر به گوش می‌رسید. علم‌الهدی که از مخالفین جدی لغو مراسم نماز جمعه بود بارها مقامات بهداشتی کشور را به بهانه‌های مختلف مورد سرزنش قرار داد. 

بسته شدن درهای حرم رضوی نیز دلیل دیگری بود بر مضاعف شدن خشم امام جمعه مشهد که به گفته بسیاری «حاکم اصلی» پایتخت معنوی ایران است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در مشهد هر هفته به جای اسلحه دست گرفتن و ایستادن بر منبر نماز جمعه خطبه‌های خود را در وب‌سایتش منتشر می‌کرد. خطبه‌هایی که در آن کم نبود میزان انتقاد به تعطیلی حرم رضوی و مراسم مذهبی. 

اواخر خردادماه بود که احمد علم‌الهدی در دیدار با روسای دانشکده‌های علوم پزشکی خراسان‌رضوی  با اشاره به محدودیت‌های اجتماعی وضع شده برای مقابله با کرونا در سطح کلان کشور گفته بود: «بسیاری مسائل و مشکلات مربوط به استان‌هاست، نمی‌شود از مرکز برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مسئله را در استان در دست بگیرد».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی که تلویحا از ایده «خودمختاری» استان‌ها و شهرهای کشور برای مقابله با کرونا سخن گفته بود با یادآوری این‌که «هر منطقه تابع شرایط خودش است» گفت: «مشهد و خراسان‌رضوی شرایط خاصی دارد که در هیچ کجای کشور این شرایط وجود ندارد اما متأسفانه این شرایط در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود».

بنای به ادعای این روحانی محافظه‌کار «فشار معیشتی» عامل برخی «بی‌ملاحظگی‌ها و کنار گذاشتن مراقبت‌ها» در شهر بوده است.

با وجود شدت‌گرفتن شیوع بیماری و به تبع بالارفتن آمار قربانیان، مسئولان قصد دارند تا به مناسبت ولادت امام هشتم شیعیان مراسم مختلفی را در سطح کشور برگزار کنند از جمله مراسمی در حرم رضوی مشهد. 

براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت وضعیت استان خراسان و به‌خصوص شهر مشهد در هفته‌های گذشته هشدار آمیز توصیف شده بود و میزان افرادی که به دلیل کرونا در بیمارستان‌های این شهر بستری شده‌اند افزایشی چشمگیر داشته است. همین امروز خبر رسید که بیمارستان امام‌رضا در مشهد بار دیگر تمام و کمال به درمان و بستری شدن بیماران کرونایی در مشهد اختصاص یافته است که این خود نشان دیگری از شدت‌گیری بیماری کووید۱۹ در مشهد است. 

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.