نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه: انفجار تاسیسات نطنز احتمالا ناشی از خرابکاری است

جمعه, 13ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که انفجار روز پنج‌شنبه در تاسیسات نطنز ممکن است در نتیجه خرابکاری رخ داده باشد.  

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای، که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد یک ابزار انفجاری که در تاسیسات هسته‌ای نطنز کار گذاشته شده بود عامل انفجار روز پنج‌شنبه در این تاسیسات است.

به گفته این مقام آگاه، انفجار مذکور بیشتر بخش‌های تاسیسات را که روی سطح زمین قرار داشته تخریب کرده است.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این انفجار ابراز اطلاع کرده و آن را یک «حادثه» خوانده است.  

 مارک دوبویتز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در توییتی نوشت: «شواهد اولیه نشان می‌دهد [این حادثه] به احتمال زیاد  خرابکاری بوده باشد.»

از سوی دیگر آسوشیتدپرس خبر داد که وزارت خارجه آمریکا و مقامات ایالات متحده گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «این حادثه یادآوری کرد که چگونه رژیم ایران تلاش می‌کند به قیمت ضرر مردم ایران، برنامه منحرف هسته‌ای خود را در اولویت قرار دهد.»

نیویورک تایمز به نقل از دیوید آلبرایت، رییس موسسه علم و امنیت بین‌الملل، نوشت: «برخی عوامل نشان می‌دهند که این فاجعه به احتمال زیاد در نتیجه یک اقدام خرابکارانه رخ داده باشد.»

به گفته آلبرایت، اینکه در این تاسیسات مقادیر زیادی مواد محترقه قوی، که بتواند یک انفجار را ایجاد کند، انبار شده باشد نامحتمل است.

آلبرایت با اشاره به اهمیت بسیار بالای این تاسیسات در پیشرفت هسته‌ای ایران، گفت همین موقعیت احتمال یک حمله عامدانه را بیشتر می‌کند.

او گفت: «اگر هدف این باشد که برنامه هسته‌ای ایران به عقب بیفتد، این مکان برای حمله هدف بدی نیست.» آلبرایت در عین حال تاکید کرد تا زمانیکه ایده خرابکاری ثابت نشده باید به آن به دیده تردید نگاه کرد.

یک هفته پس از انفجار در منطقه خجیر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع یک «حادثه» در سایت اتمی نطنز خبر داد و گفت که در این حادثه فردی کشته نشده است.

بهروز کمالوندی خبر داد که روز پنج‌شنبه در «یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز» حادثه رخ داده است.

او اعلام کرد که این حادثه «لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری» سایت اتمی نطنز «وارد نکرده است.»

کمالوندی گفت: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»

او خبر داد که تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه  حاضر شده و مشغول بررسی علت این واقعه هستند.

وب‌سایت سازمان انرژی اتمی ایران تصویری را از این سوله منتشر کرده است. با این حال جست‌وجوی ایران‌اینترنشنال در گوگل‌مپ نشان می دهد این عکس نمایشگر یک ساختمان قدیمی اداری در محوطه‌ سایت نطنز است. 

تصاویر گرفته شده از ماهواره‌های متعلق به ناسا نیز نشان‌دهنده‌ آتش‌سوزی در بخشی از تاسیسات نطنز است که با رنگ قرمز پوشیده شده است. عکس منتشر شده در وب‌سایت سازمان انرژی اتمی ایران هم نشان‌دهنده این است که محل حادثه یک ساختمان اداری است و ویژگی‌های یک سوله را ندارد.

حادثه در نطنز یک هفته پس از انفجار در خجیر رخ داد. بامداد جمعه هفته گذشته نوری نارنجی رنگ، آسمان را به مدت چند ثانیه در شرق تهران روشن کرد.

داوود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی دلیل اتفاق را انفجار ناشی از «نشت گاز» در منطقه عمومی پارچین خواند و گفت این حادثه تلفاتی نداشته و حریق ناشی از انفجار به سرعت اطفاء شده است.

با این حال، آسوشیتدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و به نقل از کارشناسان نوشت به نظر می‌رسد این انفجار مربوط به تاسیسات «گروه صنعتی شهید باکری» بوده است که سوخت جامد موشک تولید می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشینگتن، تاسیسات خجیر را شامل «مجموعه‌ای از تونل‌ها که برخی از آنها برای مونتاژ سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد» معرفی کرد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.