رکورد تازه در آمار رسمی کرونا در ایران؛ ۱۶۳ نفر در طول یک روز جان باختند، اعتراف وزارت بهداشت به شکست «فاصله‌گذاری هوشمند» و ناتوانی در تولید واکسن کرونا

یکشنبه, 15ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خواندن نماز میت بر جنازه بیماری که از کرونا فوت کرده است.

خواندن نماز میت بر جنازه بیماری که از کرونا فوت کرده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یک‌شنبه ۱۵ تیرماه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۳ بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

این بیشترین میزان آمار رسمی مرگ‌ومیر در طول یک روز از ابتدای شروع بحران کرونا در ایران است. رکورد مرگ‌ومیر قبلی مربوط به روز ۹ تیرماه بود که ۱۶۲ نفر در طول یک روز جان باختند.

با احتساب آمار رسمی جدید، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶۰ بیمار جدید شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران شناسایی شده به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است.

او گفته که از این تعداد بیمار، هزار و ۲۹۵ نفر بستری شده‌اند و علاوه بر این، ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

اعلام آمار روزانه کرونا در ایران در حالی انجام می‌شود که تردیدهای جدی نسبت به صحت این آمار وجود دارد و گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که تعداد مرگ‌ومیر چند برابر آمارهای دولتی است.

افزایش بیماران نیازمند بستری

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره افزایش بیماران نیازمند بستری شدن منتشر شده است.

علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که «حدود ۵۰ درصد از تست‌های مثبت کرونا منجر به بستری می‌شود».

او درباره شلوغ‌شدن بیمارستان‌ها هشدار داده و گفته است حتی «افزایش دو برابری ظرفیت تخت‌های بیمارستانی هم مشکل کمبود را جبران نخواهد کرد».

هشدار درباره وضعیت ۱۸ استان

سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین درباره وضعیت شیوع کرونا در ۱۸ استان ایران هشدار داده است.

او گفته که «استان‌های خوزستان، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام» در وضعیت قرمز قرار دارند.

علاوه بر این، «استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

از روز یکشنبه، ۱۵ تیر، پس از ماه‌ها سرانجام استفاده از ماسک در اماکن عمومی و سرپوشیده در ایران اجباری شده است.

مقام‌های دولت ایران تاکید کرده‌اند شهروندانی که ماسک نزنند، خدمات اداری و دولتی دریافت نخواهند کرد.

شهرداری تهران با اعلام اینکه پوشیدن ماسک در مترو، تاکسی و اتوبوس اجباری شده است، به شهروندان هشدار داده که «سخت‌گیری‌ها از سوی عوامل انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران اعمال خواهد شد.»

از: رادیو فردا

*****

اعتراف وزارت بهداشت به شکست «فاصله‌گذاری هوشمند» و ناتوانی در تولید واکسن کرونا

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از شکست طرح دولت این کشور موسوم به «فاصله‌گذاری هوشمند» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و همچنین نسبت به تولید داخلی واکسن کرونا و دسترسی واکسن خارجی کرونا دست‌کم تا یک سال دیگر ابراز ناامیدی کرد.

در حالی که مقام‌های دولتی از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، از ابتدای سال بر اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» تاکید داشتند، رییسی، روز یکشنبه ۱۵ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم.»

دولت جمهوری اسلامی «فاصله‌گذاری هوشمند» را از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت در سراسر کشور با بازگشایی اصناف «کم‌خطر» و سپس بقیه اصناف آغاز کرد.

اما معاون وزیر بهداشت اعتراف کرد: «طبق ارزیابی ما، اردیبهشت ماه در پایین‌ترین سطح بیماری بودیم، اما بعد از آن بیماری یک موجی گرفت.»

همان موقع آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که فاصله‌گذاری اجتماعی بدون حمایت دولت میسر نیست و فقط با پروتکل‌های بهداشتی، مثل استفاده از دستکش و ماسک، مردم را نمی‌توان به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فراخواند.

 

ناامیدی درباره واکسن کرونا

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها درباره تولید سریع دارو و واکسن کرونا در داخل ایران اظهار امیدواری کرده‌اند.

اما معاون وزیر بهداشت در این زمینه نیز گفت: «این بیماری واکسن ندارد و تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد. حتی اگر تا دو ماه دیگر هم واکسن در اروپا و آمریکا تولید شود که نمی‌شود، باز هم به دست ما نخواهد رسید.»

او بدون هیچ اشاره‌ای به احتمال تولید واکسن کرونا در داخل ایران، تلاش کرد در این زمینه نیز آمریکا را متهم کند و ادامه داد: «ما در تحریم هستیم و اگر در  آمریکا تولید شود، به راحتی به دست ما نخواهد رسید.»

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، هشتم اردیبهشت، در نشستی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گفت که این کشور برای تولید دارو و واکسن ویروس کرونا «وارد رقابت جهانی» شده است.

روحانی ادامه داد: «مراکزی هستند که به طور ویژه روی واکسن کار می‌کنند که اگر به محصول برسیم کار بزرگی است.»

چند روز بعد نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی گفت: «حالا در دنیا تبلیغ می‌کنند که واکسن تا فلان مدت – تا یک سال، تا شش ماه – امکان ندارد. ای بسا که دانشمندان خوب ما، خیلی زودتر از آنها به واکسن دست پیدا کنند.»

 

افزایش شدید ابتلا و موارد مرگ در سراسر ایران

در این شرایط که دولت ناامید از طرح‌های اجرایی و پروژه‌های تحقیقاتی خود شده، آخرین تلاش او اجباری کردن ماسک است. 

با این حال، به نظر نمی‌رسد که اجباری کردن ماسک به تنهایی بتواند مقابل روند افزایش شدید شیوع کرونا که از اوایل اردیبهشت آغاز شده، بایستد.

هر چند که وزارت بهداشت در آمارهای روزانه خود اسامی برخی از استان‌ها را به عنوان مناطق قرمز اعلام می‌کند، اما تقریبا همه استان‌های ایران با افزایش شیوع کرونا مواجه‌اند.

به عنوان نمونه، ایرنا در خبری با عنوان «افزایش شتابناک ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در استان فارس»، نوشت: «کرونا این ویروس منحوس همچنان در استان فارس جان می‌ستاند، در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین تلفات این بیماری در فارس به ثبت رسیده است.»

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز یکشنبه از آمار چهاررقمی ابتلای به کرونا در استان فارس در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

در استان ایلام نیز، محمد کریمیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۶۰ نفر از پرسنل درمانی این استان شامل نیروهای بهداشتی، کارکنان شاغل در بیمارستان‌ها و تعدادی از پرسنل اداری و اعضای هیات‌ علمی به کرونا مبتلا شدند.

در تهران نیز، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: «آمار ابتلا به کرونا بین کارمندان شهرداری از ابتدای شیوع تاکنون به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است و حدود ۱۰ نفر نیز در اثر کرونا جان باخته‌اند.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.