اورشلیم‌پست: انفجارهای ایران حمله به سر اختاپوس در وقت مناسب بود

پنجشنبه, 19ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

هرکسی پشت حملات اخیر ایران بوده، فکر کرده که دست‌کم در حال حاضر دست ایران بسته است

سوله منفجر شده در تاسیسات هسته‌ای نظنز – Handout / Iran Atomic Organization (aeoinews) / AFP

سردبیر روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست در یادداشتی، با تأکید بر اینکه معلوم نیست چه کسی پشت پرده انفجارهای ایران زیرساخت‌های ایران است، این انفجارها را حمله به سر اختاپوس در زمان مناسب دانسته که حاوی پیام نفوذپذیر بودن تأسیسات اتمی ایران است.

روزنامه اورشلیم‌پست نوشته که چند هفته پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سعی داشت تمرکز خود بر ایران، به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید را بردارد، اما با اتفاقاتی که از دو هفته پیش افتاده، شرایط تغییر کرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه انفجارهای تأسیسات تولید گاز مایع برای موشک‌های بالستیک در نزدیکی تهران و انفجار بزرگ دیگری در شیراز، نخستین اتفاق‌ها از شش انفجار و انتشار مواد شیمیایی بود، نوشته است که هم‌زمانی همه این اتفاق‌ها نامحتمل است.

این روزنامه اسرائیلی نوشته است: «این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که یک نفر، در جایی – که کسی نمی‌داند چه کسی و کجاست – هنوز ایران را فراموش نکرده است، حتی در بحبوحه اتفاقات دیگری از جمله بحران کرونا و ناآرامی‌های داخلی آمریکا.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این فعالیت‌هایی که در داخل ایران صورت گرفته، پیامی به جمهوری اسلامی است که با بحران ویروس کرونا، تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا، بحران عمیق اقتصادی و تحریک‌های داخلی هم دست‌وپنجه نرم می‌کند. پیام این است که حساس‌ترین تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند دسترسی و نفوذپذیر باشد.»

سردبیر این روزنامه اسرائیلی در یادداشت خود آورده است: «ایران نیروهای نیابتی بسیاری دارد که کارهای کثیفی در سراسر دنیا و منطقه انجام می‌دهند. اما هرکسی که این حملات به نظر از پیش طراحی‌شده را علیه زیرساخت‌های ایران برنامه‌ریزی کرده، به آن‌ها چراغ سبز داده و اجرا کرده، وقت خوبی را برای رفتن سراغ سر اختاپوس انتخاب کرده، و حمله به یکی از شاخه‌های خارج از کشور جمهوری اسلامی را کافی ندانسته است.»

این یادداشت ادامه داده است: «چرا الآن؟ دلایل زیادی وجود دارد. از جمله تسریع برنامه هسته‌ای ایران به بهانه این‌که آمریکا از برجام خارج شده است. می‌تواند به رأی آینده سازمان ملل درباره برداشتن تحریم‌های خرید اسلحه ایران مربوط باشد. از آنجا که ایرانی‌ها تمایل بسیاری دارند که این تحریم‌ها برداشته شود، درباره این حملات داخل کشورشان سکوت کرده‌اند تا هیچ بهانه‌ای برای ادامه تحریم‌ها وجود نداشته باشد.»

این روزنامه با اشاره به انتظار ایران برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر افزوده است: «هرکسی که پشت این حملات ایران است، به‌نظر می‌رسد فکر می‌کند که دست‌کم در حال حاضر دست ایران بسته است. همچنین یک پیام روشن فرستاده که با وجود همه خطراتی که امروز انسانیت را تهدید می‌کند، و به ایرانیان اجازه داده به بلندپروازی‌های هسته‌ای خود ادامه دهند، نابخردی است اگر این‌گونه تصور شود که تهدید از ناحیه ایران، در مقابل تهدیدهای کنونی که دنیا امروز با آن مواجه است کوچک است.»

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.