آتش سوزی دو مرکز صنعتی در یک روز؛ مجتمع آلومینیوم لامرد و شناور سازی در بوشهر

چهارشنبه, 25ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

ساعاتی پس از آتش‌سوزی در مجتمع آلومینیوم لامرد در استان فارس، یک کارخانه شناور سازی در بوشهر آتش گرفت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر خبر داد یک کارخانه شناور سازی در محله تنگک اول (از محله‎های جنوبی شهر بوشهر) ظهر روز چهارشنبه آتش گرفت.

جهانگیر دهقانی گفت که عملیات مهار آتش‌سوزی توسط نیروهای آتش نشان در حال انجام است.

در ویدئوهای‎های منتشر شده از این حادثه حداقل سه شناور دچار آتش‌سوزی شده و دود وسیعی محدوده این کارخانه را فراگرفته است.

این کارخانه در زمینه تولید و ساخت شناورهای فایبرگلاس فعالیت دارد.

همچنین در حادثه دیگری حسین شبانی نژاد، فرماندار لامرد، چهارشنبه ۲۵ تیر، خبر داد شب گذشته قسمتی از مجتمع آلومینیوم جنوب در لامرد به دلایل نامعلومی دچار حریق شده و پس از دو ساعت خاموش شد.

به گفته فرماندار لامرد، تاکنون خسارت این آتش‌سوزی برآورد نشده است.

به گزارش ایلنا به نقل از منابع کارگری سیستم روغن حرارتی واحد آندسازی کارخانه آلومینیوم جنوب واقع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آتش گرفت و براساس همین گزارش این حادثه تلفات جانی نداشته است. 

فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد قرار دارد در اردیبهشت ۹۹ به طور رسمی با دستور از راه دور رییس ‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

محصولات این مجتمع در صنایع هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی مورد استفاده دارد.

در هفته‌های گذشته آتش‌سوزی‌های متعددی در مراکز صنعتی و شهری ایران رخ داده است.

فاز دوم پتروشیمی تندگویان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، عصر روز یکشنبه دچار آتش‌سوزی شد. 

روز ۱۴ تیر نیز نیروگاه زرگان (مدحج) اهواز «به دلیل انفجار ترانس» دچار آتش‌سوزی شد.

بامداد جمعه ششم تیر، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز، اعلام کرد آتش‌سوزی پست اصلی برق در خیابان امیرکبیر این شهر باعث قطع برق در مناطق وسیعی از شهر شیراز شده است.

روز ۱۵ خرداد در بندر شهید رجایی یک حادثه آتش‌سوزی رخ داد. رسانه‌های اسراییل این آتش‌سوزی را اقدامی در تلافی تلاش ایران برای اقدامات خرابکارانه در تاسیسات آب اسراییل دانستند.

یک روز پیش از آن نیز  نیز نیروگاه حرارتی تبریز آتش گرفت و فعالیت هر دو واحد نیروگاه متوقف شد. دو روز بعد فعالیت واحد دوم این نیروگاه از سر گرفته شد.

سیزدهم خردادماه نیز تعدادی از واگن‌های فرسوده متعلق به شرکت رجا در ایستگاه آپرین اسلامشهر طعمه حریق شد.

شامگاه سوم خرداد نیز یک بویلر در پتروشیمی بندر امام منفجر شد. محسن ادیبی، رییس روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفته بود که دلیل انفجار این بویلر «نامعلوم» است.

مقامات دولت احتمال خرابکاری و عمدی بودن این حوادث را رد کرده‌اند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، درباره آتش‌سوزی اخیر نیروگاه زرگان اهواز گفته بود که «هیچگونه خرابکاری عمدی در تاسیسات نیروگاهی برق رخ نداده است».

حمزه روغنیان، معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای فارس، نیز بامداد جمعه ششم تیر ماه «افزایش بار و اتصال ناگهانی درون ترانسفورماتور» را دلیل اصلی بروز حادثه آتش سوزی در ایستگاه ۲۳۰ کیلوولت ملک مکان شیراز و قطع گسترده برق اعلام کرده بود.

دلیل انفجار در تاسیسات خجیر در شرق تهران نیز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی و صدا و سیما «انفجار تانکر گاز» عنوان شد.

با این حال، آسوشیتدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و به نقل از کارشناسان نوشت به نظر می‌رسد این انفجار مربوط به تاسیسات «گروه صنعتی شهید باکری» بوده است که سوخت جامد موشک تولید می‌کند.

رسانه‌های ایران حادثه انفجار در تاسیسات اتمی نطنز را به اسراییل نسبت داده‌اند. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرده که دلیل این حادثه مشخص شده اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» اعلام نمی‌شود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.