آخرین آمار رسمی کرونا در ایران؛ شناسایی، ۲۶۹۷ مبتلای جدید و فوت ۱۸۵ بیمار، ابتلای ۶ هزار نفر از کادر درمانِ تهران به کرونا/ بیش از ۱۵۰ نفر در راه خدمت‌رسانی جان خود را از دست دادند

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

شناسایی ۲۶۹۷ مبتلای جدید و فوت ۱۸۵ بیمار

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:از دیروز تا امروز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۱ نفر از آنها بستری شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۳۳۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۲۷۴ هزار و ۹۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۴۱۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون دو میلیون و ۵۸۷ هزار و ۸۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری تاکید کرد: استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری به اشاره به وضعیت استان بوشهر گفت: در بوشهر آمار ابتلا روند نزولی پیدا کرده است. حدود  ۷۵ درصد از مردم استان بوشهر از ماسک استفاده می‌کنند و امیدواریم با استفاده بیشتر از پروتکل‌ها شاهد کاهش ابتلا در این استان باشیم.

وی همچنین در خصوص استان زنجان گفت: در استان زنجان در اسفند ماه شاهد خیز متوسط بودیم و از فرودین روند ابتلا و بستری رو به کاهش رفت، اما از اوایل خرداد ماه، نمودار ابتلا در زنجان به شکل صعودی شد به طوری که موارد ابتلا در اوایل تیرماه به بیشترین میزان خود رسید.  اکنون با اقدامات خوب انجام شده و همکاری مردم نمودار موارد بستری روزانه در زنجان روند کاهشی پیدا کرده زیرا به طور میانگین ۸۰ درصد از مردم زنجان از ماسک استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مردم حتما اصول سه گانه را رعایت کنند تا زنجیره بیماری در کشور قطع شود. همچنین تاکید داریم با در پیش رو داشتن تعطیلات مردم از سفرهای غیرضروری به استان‌هایی که در وضعیت قرمز یا هشدار هستند پرهیز کنند.

*****

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی: ابتلای ۶ هزار نفر از کادر درمانِ تهران به کرونا/ بیش از ۱۵۰ نفر در راه خدمت‌رسانی جان خود را از دست دادند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: حدود ۶ هزار نفر از نیروهای نظام سلامت در تهران به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۵۰ نفر هم در راه خدمت‌رسانی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا سلیمی در نشستی مجازی ضمن اشاره به حاد‌تر شدن شرایط برای کادر درمان گفت: ابتلا‌ در میان کادر درمان، بسیار زیاد است و این وضعیت در تهران بیشتر هم شده و حدود ۶ هزار از نیروی سلامت کشور در تهران به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۵۰ نفر در پایتخت در راه خدمت رسانی جان خود را از دست دادند.

سلیمی ادامه داد: همین دیروز یکی از متخصصین بیهوشی ما با ۲۰ سال تجربه را به دلیل درگیری با این ویروس از دست دادیم.

وی در ادامه افزود: ما از مردم عزیز می‌خواهیم به عنوان افراد کلیدی در این شرایط به ما کمک کنند و دستورالعمل‌ها مثل شستن دست و ماسک را رعایت کنند، به مراسم‌های عروسی و عزا شرکت نکنند و به همین شکل از جامعه‌ی پزشکان و پرستاران حمایت کنند.

سلیمی گفت: امیدوارم مردم، مسوولین و کادر درمان همه دست به دست هم دهیم تا این زنجیره را باز کنیم.

نیروی درمان فرسوده و خسته است

سلیمی در ادامه به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی ما در این شرایط کمبود نیروی انسانی در بخش های مراقبت ویژه است و همینطور موضوع دیگر خستگی و فرسودگی کادر درمان در مراکز درمان است، باید توجه داشت که خستگی ایمنی بدن را پایین می آورد و امکان ابتلا به بیماری حتی با وجود استفاده از وسایل محافظت شخصی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که در آی سی یو کار می کنند سه برابر افراد عادی به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند‌ و گفته می شود که این بیماری یک دوره ۱۴ روزه دارد اما این افراد بعد از بهبودی هم ماه‌ها زمان می‌برد تا بدن‌شان به شرایط عادی برگردد.

رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: با وجودی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم اما این افراد با افزایش تعداد شیفت ها این کمبود نیرو را پر می‌کنند حتی ما افرادی را داریم که ۲۱ روز در بیمارستان ماندند و یا از شهرهایی که وضعیت بهتری داشته همکاران به ما اضافه شدند، هر کجا که با کمبود نیرو مواجه شده بود تعداد زیادی داوطلب برای حضور در آن منطقه اعلام آمادگی کردند.

مرزبندی بین تخصص‌ها برداشته شود

سلیمی گفت: پیشنهاد ما در این شرایط کشور این است که مرزبندی بین تخصص ها تا حدودی برداشته شود و حتی اگر نیاز به دوره‌های تخصصی برای بعضی از پزشکان عمومی خوب ما بود حتماً در نظر گرفته شود تا این نیروها بتوانند خدماتی را برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستانها ارائه دهند.

تاکنون ۸ شهید از کادر بیهوشی داشتیم

وی با بیان اینکه شرایط حال حاضر سخت تر از اسفندماه شده، گفت: اکنون تعداد زیادی از مراجعه‌ها افرادی هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند و یا حالشان خوب نیست بنابراین نیاز مبرم به امکانات درمانی داریم.

سلیمی اضافه کرد: تا به حال ۸ شهید از متخصصان بیهوشی کشور را بر اثر ابتلا به کرونا داشتیم و باید توجه کرد که با وجودی که همه جا به مردم تاکید می شود که فاصله اجتماعی را برای سلامت جانتان رعایت کنید اما این متخصصان در زمان خدمت و ارتباط با بیمار مجبورند گاهی تا فاصله ۱۰ سانتی متری یک بیمار بدحال نزدیک شوند که همین احتمال خطر را خیلی بالا می برد، حتی یکی از همکاران ما حدود ۴۰ روز در بخش ویژه بستری بود.

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بیشتر از تخت‌های عادی ما به تخت‌های مراقبت ویژه نیاز داریم و چون در شرایط شناوری در مورد ابتلای کرونا قرار داریم که ابتلا در حالت کاهش و افزایش قرار دارد، نمی‌توانیم عددی را اعلام کنیم اما هرچه تعداد تخت‌ها بیشتر باشد در این شرایط بهتر است.

سلیمی در مورد کادر درمانی که بر اثر کرونا و در حین خدمت جانشان را از دست دادند، گفت: نظر من و نظام پزشکی این است که تا می‌شود هر کاری برای تجلیل از این پزشکان انجام دهیم


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.