کشته شدن «۱۵ شبه نظامیان عراقی» مورد حمایت ایران در البوکمال؛ هشدار نتانیاهو به حزب الله

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

حملات به منطقه البوکمال (عکس از آرشیو)

حملات به منطقه البوکمال 

گروه ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید، حملات هوایی روز دوشنبه سیزدهم مرداد در مرز سوریه و عراق دستکم ۱۵ تن را کشته است.

رامی عبدالرحمان، سرپرست این گروه، با استناد به منابع «موثق» گفته است که در این حملات هوایی پایگاه امام علی در منطقه البوکمال هدف قرار گرفته است.

دیدبان حقوق بشر سوریه افزوده است که این حملات در فاصله چهار ساعت میان پنج تا نه بامداد دوشنبه به وقت محلی و با تناوب شدید صورت گرفت.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل بر اساس بیانیه گروه ناظر حقوق بشر سوریه، هر پانزده کشته، «شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران بودند».

کارشناسان نظامی اسرائیل پیش‌تر گفته‌اند، نیروی قدس سپاه پاسداران از زمان فرماندهی قاسم سلیمانی در حال ساخت پایگاه امام علی در شرقی‌ترین نقطه مرزی سوریه در جوار منطقه القائم در استان الانبار عراق است و در دوره اخیر نیز به تکمیل آن ادامه داده است.

به گفته این اسرائیلی‌ها، هدف ایران، ایجاد پیوستگی زمینی از ایران تا سوریه و لبنان و تکمیل کمربند تهدید «علیه موجودیت اسرائیل» است.

حملات یاد شده به این منطقه مرزی سوریه و عراق با واکنش دولت‌های دمشق یا بغداد روبرو نشده و اسرائیل نیز در برابر آن سکوت کرده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل انجام حملات هوایی دیگری را در نزدیکی نیمه شب دوشنبه سیزدهم مرداد تایید کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، نیز گفته بود که سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در مقابله با موشک‌های شلیک شده از جنگنده‌های اسرائیلی فعال شده بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل حمله کشورش به اهدافی در ارتفاعات سوری جولان و حومه دمشق را واکنش به «تلاش تروریستی» برای «بمبگذاری» در مرز جولان عنوان کرد.

این یکی از موارد معدود در سال‌های گذشته بود که اسرائیل مسئولیت حمله به سوریه را آشکارا و به سرعت بر عهده گرفت.

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه ابتدا از «نابودی» یک باند چهار نفره از «تروریست‌ها» پیش از نزدیک شدن به نقطه مرزی سوریه با اسرائیل خبر داده بود.

اسرائیل فیلمی را منتشر کرد که اصابت خمپاره به چهار فرد و به زمین افتادن آنها را در بخش جولان در سوریه نشان می‌داد.

ساعاتی پیش از حمله هوایی نیمه شب اسرائیل به سوریه، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، با حضور در مرز گفته بود «تنها عوامل بی‌خرد توانایی اسرائیل را امتحان می‌کنند».

هشدار نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز سه‌شنبه چهاردهم مرداد به حزب‌الله نسبت به حمله و رخنه به کشورش «هشدار» داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، آقای نتانیاهو گفت «دشمنان اسرائیل بدانند که ما هر کار لازم را برای دفاع از خود انجام می‌دهیم».

در این میان، هاآرتص نوشته است، «ارزیابی» مقامات اسرائیل این است که چهار فردی که بامداد سیزدهم مرداد در مرز جولان کشته شدند، با عاملیت ایران و نه حزب‌الله، به این منطقه مرزی نزدیک شدند تا بمبگذاری کنند.

از دو هفته پیش که حزب‌الله کشته شدن علی کامل محسن، یک شبه نظامی این سازمان در حمله هوایی منتسب به اسرائیل را در فرودگاه نظامی الکسوه در حومه دمشق تایید کرد، ارتش اسرائیل سطح «هشیاری» خود را نسبت به واکنش احتمالی حزب‌الله افزایش داده است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، از مدتی پیش گفته بود کشته شدن هر عضو این سازمان در حملات اسرائیل چه در سوریه و چه در لبنان «بی‌پاسخ نمی‌ماند».

اسرائیل هفته گذشته ابتدا نیروهای نظامی جدیدی در مرز شمالی مستقر کرد اما بعد از چند روز شمار آنها را کاهش داد تا مانند جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ مورد حمله احتمالی حزب‌الله قرار نگیرند.

اسرائیل از سوی دیگر، سامانه‌های دفاع ضد راکتی را در این مناطق مستقر کرد.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گزارش دادند یکی از عظیم‌ترین هواپیماهای باربری نظامی آمریکا سیزدهم مرداد تجهیزات بیشتر سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته را به این کشور انتقال داد.

ارتش اسرائیل هفته گذشته با گفتن این که یک «تلاش حزب‌الله» را برای رخنه به شمال این کشور پیش از اجرا شدن شناسایی کرده، با آتش وسیع هوایی و زمینی بخش‌هایی از جنوب لبنان را هدف قرار داد.

حزب‌الله گفته بود که در آن روز هیچ اقدامی را اجرا نکرد و واکنش اسرائیل ناشی از «دستپاچگی و هراس» بود.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله به شبکه المیادین گفت بگذارید اسرائیل در اضطراب باقی بماند.

دولت لبنان با مراجعه به سازمان ملل نسبت به اقدام احتمالی اسرائیل در هدف گرفتن مردم و زیرساخت‌های لبنان هشدار داد.

اما دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، هفته گذشته گفت با هر تحرک حزب‌الله آن سازمان را «زیر آوار لبنان دفن می‌کنیم».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.