ایران بیانیه سه کشور اروپایی درباره ضرورت بازگشت به برجام را «فرافکنی سیاسی» خواند

جمعه, 30ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر لزوم بازگشت «فوری» تهران به تعهدات برجام، آن را «غیرمسئولانه» و «فرافکنی سیاسی» خواند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارتخانه، روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه گفت: «از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود به جای فرافکنی سیاسی،‌ در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام کنند و به اجرای کامل برجام برگردند.»

او خروج آمریکا از برجام و «بدعهدی» اروپا را دلیل استفاده تهران از بندهای ۳۶ و ۲۶ توافقنامه هسته‌ای عنوان کرد.

خطیب‌زاده اضافه کرد در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، این اقدامات «بازگشت‌پذیر» خواهند بود.

فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ مشترکی که روز پنجشنبه خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کردند، ضمن ابراز نگرانی شدید از اقدامات اخیر ایران آن را حذف مزیت اصل عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای از برجام خواندند.

این سه کشور میزان غنی‌سازی افزوده شده ایران را ده‌ها برابر میزان مجاز در برجام عنوان کرده و همچنین خواستار بازگشت «فوری» و «بدون درنگ بیشتر» تهران به تعهدات پیشین شدند.

روز چهارشنبه نیز جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ طی اظهاراتش خطاب به شورای حکام ضمن اشاره به عدم پاسخ قانع‌کننده از سوی ایران درباره کشف ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده به امکان «پنهان‌کاری» تهران درباره فعالیت‌هایش انتقاد کرد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانف، نماینده روسیه،‌ بر اهمیت همکاری بالای ایران با آژانس حتی در دوره شیوع کرونا تاکید کرده و خواستار ادامه اعتمادسازی‌ها شد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.