ترور فخری‌زاده پیچیده‌تر از ترور سلیمانی، شبکه ارتباطات از سوی چه طرفی مختل شد؟

شنبه, 8ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

terror_112820.jpg

العربیه – در پی اتهامات تهران علیه موساد در مورد ترور محسن فخری‌زاده که اسرائیل او را به عنوان «پدرخوانده برنامه هسته‌ای ایران» و «عضو برجسته سپاه پاسداران» معرفی کرده، روزنامه «واشینگتن اگزاماینر»، سناریوی عملیات ترور فخری‌زاده را به همراه ایده‌ای در خصوص آینده روابط آمریکا و ایران مطرح کرده ‌است.

به نوشته این روزنامه، ترور فخری‌زاده، روند بازگشت به برجام را با دشواری مواجه خواهد ساخت و شبه‌نظامیان وابسته به ایران، فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل را به عنوان امتداد و دنباله مرتبط با سیاست آمریکا قلمداد می‌کنند.

آیا ایران پاسخ خواهد داد… چگونه؟

این روزنامه در ادامه نوشته ‌است که اختلافات خونبار میان آمریکا و ایران ادامه خواهد یافت که بعد از ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در حمله پهپادی آمریکا در آغاز سال جاری تشدید شد لذا هیچ بعید نیست که انتقام‌گیری ایران در قالب حمله به منافع آمریکا در نخستین سال ریاست‌جمهوری بایدن شکل بگیرد.

واشینگتن اگزماینر در مورد جزئیات عملیات ترور آورده‌ است که این عملیات به احتمال زیاد از پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا استفاده کرده و توئیت‌های ترامپ و مشارکت او در گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با این ترور نشان می‌دهد که آمریکا پشتیبانی‌هایی را در ارتباط با این عملیات ارائه داده یا دستکم ترامپ در جریان دست داشتن اسرائیل، قرار داشته ‌است.

نظریه پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا

این روزنامه می‌نویسد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا از توان منحصر به فرد تکنیکی در به‌کارگیری ماهواره‌ها و دستگاه‌های مراقبت برخوردار است که می‌توان از آن برای برآورده کردن نیازهای فنی اسرائیل در پیگرد فخری‌زاده در جریان نقل و انتقالش میان مبدا حرکت و مقصد آن، استفاده کرد و لذا چنین امکانی برای اسرائیل در مکان حمله، فوق‌العاده مفید بوده که در فاصله ۹۰ دقیقه‌ای از بیرون تهران قرار داشت.

در ادامه این نوشتار آمده ‌است که آژانس امنیت ملی آمریکا نیز تنها دستگاهی است که قادر به متوقف کردن تماس نیروهای امنیتی ایران در پهنه‌ای گسترده ‌است.

این در حالی است که بر اساس این گزارش، حضور اطلاعاتی مخفی اسرائیل در خاک ایران افزایش یافته و احتمال رخنه موساد در ایران در قالب یگان‌های عملیاتی ویژه موسوم به «کیدون» وجود دارد که چه بسا متکی بر شبکه‌ای از خانه‌های امن و افسران عملیاتی و مأموران قابل اعتماد در داخل است.

پرواضح است که عملیات پیشین اسرائیل از فرمول «بزن و در رو» تبعیت می‌کند که نشانگر حضور اطلاعاتی اسرائیل در داخل خاک ایران است.

ترور فخری‌زاده پیچیده‌تر از ترور سلیمانی است

واشینگتن اگزاماینر بر این باور است که این عملیات باعث واکنش انتقامجوویانه نظام خواهد شد؛ به‌ویژه که خامنه‌ای و نخبگان تندرو و بلندپایه نهاد امنیتی ایران بر این باورند که ترور فخری‌زاده اگر بزرگتر و پیچیده‌تر از عملیات ترور سلیمانی نباشد، کمتر از آن نیست.

به موجب پیش‌بینی این گزارش، عملیات ترور فخری‌زاده در بر دارنده هشداری درمورد عملیات نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نیست اما اگر تهران در راستای بالابردن روند غنی‌سازی اورانیوم به پیش برود، آنگاه اسرائیل دست به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران خواهد زد.

در ادامه این گزارش تأکید شده که شماری از ناوهای هواپیمابر رزمی آمریکا این هفته در دریای عمان و خلیج انتشار یافته‌اند که به معنای آمادگی برای دست‌زدن به حمله نیست و دو تا سه ناو هواپیمابر دیگر نیز به منظور آمادگی در قبال هر گونه ضربه احتمالی اسرائیل اضافه خواهند شد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.