کرونا در ایران: ۳۶٢ قربانی در یک روز

چهارشنبه, 12ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ١٢ آذر، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۳۶٢ نفر دیگر نیز جان باخته اند.

وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ١٢ آذر، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۳۶٢ نفر دیگر نیز جان باخته اند. © Bahman Sadeghi

وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ١٢ آذر، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۳۶٢ نفر دیگر نیز جان باخته اند. علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به اینکه بازگشایی شتابزده، منجر به افزایش شیوع بیماری می شود، تأکید کرد که «نقض پروتکل‌ها از سوی اکثریت مبتلایان، وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در پایتخت را به نقطه بحران رسانده و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود».

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ١٢ آذر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۳ هزار و ۶۲١ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٢٢۴۶ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵٨۲٨ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۹٨۹هزار و ۵۷۲ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۳۶٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴٨ هزار و ۹۹٠ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

وی همچنین گفت: «در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»

محدودیت‌های جدید کرونایی با هدف تعطیلی مشاغل غیرضروری، کاهش فعالیت اداره‌های دولتی و تردد‌های غیر ضروری شبانه و بین شهری از روز شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا گذاشته شده است.

علیرضا زالی: وضعیت شیوع کرونا در تهران مثل یک بمب ساعتی است

علیرضا زالی فرماندۀ عملیات مقابله با کرونا در تهران، اعلام کرد: «ردیابی‌ تلفن همراه مبتلایان به ویروس کرونا نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد افراد مبتلا به کووید- ۱۹ مقررات قرنطینه را رعایت می‌کنند».

وی در نشست فرمانداران استان تهران گفت: «نقض پروتکل‌ها از سوی اکثریت مبتلایان، وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در پایتخت را به نقطه بحران رسانده و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود».

او با اشاره به ردیابی هوشمند تلفن همراه بیمارانی که تست کرونای آ‌نها مثبت اعلام شده، افزود: «مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد، می‌تواند هفت نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل و یا محل کار هستند، آلوده کند.»

او در این نشست که به شکل ویدئوکنفرانس و با حضور استاندار تهران برگزار شد، افزود: «قطعا اگر افراد کرونا مثبت در فضای جامعه رها شوند، این طرح با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. در این طرح، هدف رفتن به درب منازل تک‌تک شهروندان نیست و ردیابی هوشمند مورد تاکید است.»

هشدارها درباره وضعیت قرمز بیماری کووید ۱۹ در کلان‌شهر تهران در حالی بیان می‌شود که در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا اعلام شده است که پایتخت از روز شنبه آینده وارد وضعیت نارنجی می‌شود اما برخی محدودیت ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آئینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت.

علیرضا زالی روز چهارشنبه، در پایان جلسه ستاد فرماندهی کرونا در تهران در جمع خبرنگاران، با تأکید بر ناپایدار و شکننده بودن شرایط کرونا در پایتخت، گفت: «برای ۳۳ هزار خودرو ممنوعیت ورود به تهران اعمال شده و ۲۵ هزار خودرو نیز اعمال محدودیت تردد شبانه برای آنها انجام شده است». وی افزود: «بازگشایی های شتابزده باعث افزایش شروع بیماری می شود».

وزیر بهداشت از قالیباف خواست که دستورات ستاد مقابله با کرونا در برگزاری جلسات رعایت شود

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۱۲ آذر، در نامه‌ای رسمی از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، خواست در برگزاری جلسات این نهاد، مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری جلسات بالای ۱۵ نفر را لحاظ کند.

وی در این نامه به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نوشت: «برگزاری جلسات بیش از ۱۵ نفر، در شهرهای با وضعیت قرمز مانند تهران ممنوع است و این مصوبه در برگزاری جلسات مجلس لحاظ شود.»

وی اضافه کرد: «کلان‌شهر تهران مبتنی بر شاخص موجود، تا دو هفته آینده از وضعیت قرمز برخوردار است».

درخواست وزیر بهداشت ایران از رئیس مجلس، در شرایطی بیان شده که دست‌کم بر اساس عکس‌هایی که از جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در وب‌سایت خانه ملت، ارگان رسمی مجلس شورای اسلامی منتشر شده، شمار زیادی از نمایندگان در جلسه حضور دارند.

بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، برگزاری جلسات بالای ۱۵ نفر در شهرهای قرمز و جلسات بالای ۲۰ نفر در شهرهای نارنجی ممنوع است.

محدودیت های کرونا تا پایان سال ادامه دارد

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز چهارشنبه گفت: «طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم دارد». وی مشکل اصلی را بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه اقشار عنوان کرد و کاهش یا افزایش محدودیت‌های هر استان را منوط به بررسی وضعیت هر استان در هفته دانست.

وی تصریح کرد: «اگر وضعیت استانی این هفته از قرمز به نارنجی تقلیل پیدا کرده بود، محدودیت‌ها کم می‌شود، اما اگر در هفته آینده وضعیت به حالت قرمز برگشته باشد محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.»

او وضعیت قرمز، نارنجی و زرد در استان‌ها را نیز بدین صورت تشریح کرد که «اگر به ازای هر صد نفر، ۱۰ نفر بستری باشند وضعیت شهر قرمز است، اگر بستری‌ها زیر عدد ۶ باشد یعنی بین ۶ تا چهار باشد، وضعیت نارنجی است و اگر زیر عدد چهار باشد وضعیت زرد است».

او در ادامه گفت: «ما در کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، آمادگی داریم تا در جلسه مخصوصی جهت بررسی وضعیت پایتخت و در نظر گرفتن محدودیت‌ها برای تهران صحبت کنیم و اگر مسئولان این استان، طرحی داشته باشند، می‌توانیم یک الی دو جلسه از این کمیته را به بررسی طرح‌های مربوط به وضعیت پایتخت اختصاص دهیم».

وضعیت قرمز کرونا در آستارا؛ تعطیلی بازار بزرگ ساحلی و اماکن تجاری

عباس صابر فرماندار آستارا، با اعلام وضعیت قرمز در این شهرستان در جلسه اضطراری ستاد کرونای بندر مرزی آستارا، گفت : «اجرای همۀ محدودیت های مشاغل گروه ٢، ٣ و ۴، که در دستورالعمل آمده، از چهارشنبه تا اطلاع ثانوی ضروری است».

وی با اعلام وضعیت قرمز در شهرستان های آستارا و تالش در غرب استان گیلان، تأکید کرد که همه محدودیت های ابلاغی از سوی ستاد کرونای کشور در این شهرستان با مدنظر قرار دادن این وضعیت، لازم الاجرا است

نماینده عالی دولت در آستارا با اشاره به اینکه کارکنان ادارات و نهادهای دولتی باید طبق مصوبات ابلاغیه ستاد عمل کنند، افزود: «تردد همه خودروهای غیربومی به این شهرستان قرمز ممنوع است و برای خودرو‌ها با پلاک بومی نیز از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح منع آمد و شد منظور گردیده است و ورود خودرو از تونل حیران و برعکس به شکل کامل لغو می شود.» 

صابر اضافه کرد: همه مراکز آموزشی، مدارس و حوزه علمیه تعطیل و فعالیت ها از برنامه شاد خواهد بود .او با اشاره به ضرورت نظارت جدی سازمان حمل و نقل شهرداری‌ها بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط رانندگان خودروهای عمومی گفت: «نظارت جدی بر رانندگان خودروهای عمومی و همچنین نظارت بر کافی‌شاپ‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و مدارس نیز از جمله مواردی است که رعایت کافی در اعمال محدودیت‌ها مشاهده نشده و قطعاً نظارت‌ها را بیشتر و با اهمال و کم کاری برخورد خواهد شد».

نزدیک به ۹٠٠ نفر در بیمارستان های مازندران بستری هستند

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١۶۳ بیمار کرونایی جدید شناسایی و در مراکز درمانی و بیمارستان های تخت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران بستری شده اند».

وی افزود: «تعداد ۱۳۳ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و هم اکنون  ۷۱۱ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۱۶۲ بیمار با علائم حاد تنفسی بستری هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «حضور ناقلان ویروس کرونا در جمع‌های خانوادگی و تردد آنان در اماکن عمومی، رعایت نکردن فاصله فیزیکی، عدم رعایت اصول بهداشتی و نداشتن تهویه استاندارد در محیط‌های مختلف از مهم‌ترین دلایل همه‌گیری بیماری کرونا و افزایش مبتلایان کووید۱۹ است».

سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در ادامه  با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بسترى هستند، تصریح کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید بستری و ۳۸ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند».

بر این اساس، در حال حاضر  ۸۹۴ نفر در بخش کرونایی بیمارستان های مازندران بستری هستند.

بیش از ۱۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های اصفهان بستری هستند

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز چهارشنبه گفت: «طی شبانه روز گذشته، ۶١۶ مبتلای قطعی به ویروس کرونا در استان شناسایی شده اند که  ۲۰۱ نفر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شده اند».

به گفته وی مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به ۱۵۵۵ نفر رسید که از این تعداد، ۳۶۰ نفر وضعیت وخیم‌تری دارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به ۴۱ فوتی‌ مبتلای مشکوک و قطعی به کرونا در مدت یادشده در استان گفت: «در این مدت ۲۲ نفر به‌دلیل ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند».

بر اساس جدیدترین رنگ بندی شهرستان‌های استان اصفهان در همه گیری کووید ۱۹ که توسط گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد، سه شهرستان شهرضا، مبارکه و گلپایگان از وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا خارج شد و در وضعیت نارنجی قرار گرفت اما شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، تیران و کرون، خمینی شهر، فریدن، فلاورجان، کاشان، لنجان، نایین و نطنز در وضعیت قرمز و حاد همه گیری کووید ۱۹ قرار دارند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.