ظریف: از ابتدا توافق کردیم مسائل موشکی در برجام نبوده و نخواهد بود

چهارشنبه, 1ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ هم‌زمان با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا دوباره تاکید کرد ایران از ابتدا توافق کرد مسائل موشکی و منطقه‌ای در برجام و مذاکرات نبوده و نخواهد بود.

ظریف روز چهارشنبه اول بهمن‌ماه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «درباره مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی از ابتدا توافق کردیم که این موضوعات در برجام نبوده و نخواهد بود. برای همین پذیرفتیم محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال و محدودیت‌های موشکی تا هشت سال ادامه پیدا کند.»

او با اشاره به قرار داده شدن این موضوعات در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل افزود: «ما حاضر نشدیم صحبت کنیم،‌ لذا ما هزینه صحبت نکردن را پرداخت کردیم.»

وزیر امور خارجه درباره بازگشت به توافق هسته‌ای نیز گفت: «ما عجله نداریم. اگر تحریم‌ها را بردارند و به تعهد خود عمل کنند ما هم به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که آنتونی بلینکن،‌ نامزد پیشنهادی برای وزارت خارجه آمریکا، در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا گفت: «اگر ایران به اجرای تعهدات خود بازگردد، آن‌گاه ما نیز چنین خواهیم کرد.»

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش درباره گزارش خبرنگار فیگارو مبنی بر مذاکره تیم جو بایدن با مجید تخت‌روانچی،‌ نماینده ایران در سازمان ملل متحد،‌ گفت: «خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده که آقای تخت‌روانچی در سه هفته اخیر ایران بوده و تازه دوشنبه به نیویورک برگشته است. پس بسیار بی‌حساب صحبت کرده است.»

او درباره محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد: «اروپایی‌ها از کوچکترین کار برای برجام مانند اینستکس ناتوان بوده‌اند. حتی سازمان ملل هم در انتقال پول ایران ناموفق بوده است.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.