روحانی از دولت جدید آمریکا خواست به برجام بازگردد

چهارشنبه, 1ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

روحانی

حسن روحانی در روزی که قرار است جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کند، از دولت جدید آمریکا خواست به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) بازگردد و تحریم‌ها را بردارد.

حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت “امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است که برگردند و به تعهدات عمل کنند”. او وعده داد اگر آمریکا تعهدات خود را به طور “مؤثر” اجرا کند، ایران هم تعهداتش را اجرا خواهد کرد.

آقای روحانی در سخنان امروزش گفت “برجام امروز زنده است و سر حال‌تر از دیروز است.”

حسن روحانی گفت “انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، این است که به قانون و تعهدات برگردند و اگر بتوانند در چهار سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر پاک شدنی باشد زیرا برخی از لکه‌ها پاک شدنی نیست”.

موضع نزدیکان بایدن: ‘راه درازی در پیش است’

روز گذشته آنتونی بلینکن، نامزد معرفی شده از سوی جو بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه در جلسه بررسی صلاحیت خود به مجلس سنا گفته بود که آمریکا در صورت بازگشت ایران به برجام به این توافق بازخواهد گشت و آن را فرصتی برای مذاکره درباره مابقی “مشکلات” واشنگتن با ایران قرار خواهد داد؛ مسایلی چون برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور در منطقه.

پیشتر آوریل هینس، نامزد معرفی شده از سوی جو بایدن برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات ملی – ان‌اس‌ای – هم در مقابل اعضای کمیته اطلاعات سنا گفت آقای بایدن قبلا “خاطرنشان کرده است که اگر ایران به تعهداتش برگردد، او دستور خواهد داد که ما هم این کار را انجام دهیم”.

آوریل هینس اضافه کرد که “برای حل مشکل ایران راه درازی در پیش است”.

تعداد زیادی از نامزدهای آقای بایدن برای پست‌های وزارت خارجه و امنیت ملی از میان کسانی هستند که به نوعی با پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات سال‌های گذشته به ویژه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ارتباط بوده‌اند.

هم دولت ایران و هم نزدیکان جو بایدن از طرف مقابل خواسته‌اند که آنها ابتدا تعهداتشان خود در قبال توافق هسته‌ای را به اجرا در آورند.

اواسط دیماه امسال، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به رفع تحریم‌ها دانست و گفت “هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد”.

در عین حال، آیت‌الله خامنه‌ای همواره مذاکره بر سر مسائل موشکی را “خط قرمز” خود عنوان کرده است.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای ایران را با شدت بیشتر و با شعار “فشار حداکثری” برگرداند.

ایران هم یک سال بعد کاهش تعهدات خود در برجام را آغاز کرد و در نهایت تقریبا تمام محدودیت‌های فنی تعیین‌شده در توافق هسته‌ای را کنار گذاشت.

در هفته‌های اخیر هم فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار آمریکا و نگرانی شدید کشورهای اروپایی را به دنبال داشته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.