بایدن فرمان ممنوعیت سفر اتباع هشت کشور به آمریکا را لغو کرد

پنجشنبه, 2ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

جو بایدن در نخستین ساعات کارش در کاخ سفید ۱۵ فرمان اجرایی امضا کرد. او آمریکا را به معاهده پاریس و نیز سازمان جهانی بهداشت بازگرداند و همچنین ممنوعیت سفر اتباع هشت کشور از جمله ایران به آمریکا را لغو کرد.    

USA Washington | Inauguration | Joe Biden im Oval Office

جو بایدن در اولین روز کاری خود در کاخ سفید ۱۵ فرمان اجرایی را امضا و بسیاری از فرمان‌های ترامپ را لغو کرد؛ از جمله ممنوعیت ورود اتباع هشت کشور به آمریکا که ایران یکی از آن‌ها بود و نیز ساختن دیوار مرزی با مکزیک.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ شهروندان ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی، ونزوئلا، چاد و کره‌شمالی را از سفر به خاک ایالات‌متحده آمریکا منع کرده بود؛ کشورهایی که اکثر آن‌ها مسلمان هستند.

این فرمان با مخالفت‌های زیادی در آمریکا روبرو شد و سرانجام دوسال بعد، دیوان عالی ایالات متحده با اجرای نسخه تعدیل‌شده که در آن واژه “ممنوعیت سفر” به “کنترل شدید” تغییر داده شده بود، با هدف “حراست از منافع ملی” ایالات متحده موافقت کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا همچنین این کشور را به معاهده اقلیمی پاریس و نیز سازمان جهانی بهداشت بازگرداند. آنتونیو فوچی ویروس‌شناس برجسته آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ ژانویه به نمایندگی از این کشور در اجلاس سازمان جهانی بهداشت شرکت خواهد کرد.

پس از شیوع کرونا دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در اعتراض به عملکرد سازمان جهانی بهداشت در مقابله با پاندمی کرونا، آمریکا را از این نهاد خارج کرد.

بایدن هنگام امضای فرمان اجرایی بازگشت آمریکا به معاهده اقلیمی پاریس گفت: «ما با تغییرات اقلیمی به روشی مقابله خواهیم کرد که تا کنون نکرده‌ایم.» بایدن همچنین اعلام کرد که حداکثر تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد آمریکا سازگار با محیط زیست خواهد شد.

عضویت دوباره آمریکا در این توافق ۳۰ روز پس از امضای بایدن رسما از سوی سازمان ملل تایید می‌شود.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ آمریکا را از این معاهده مهم اقلیمی خارج کرد؛ معاهده‌ای که پس از تلاش‌های فراوان در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسیده بود.

جو بایدن در اولین ساعات کاری‌اش به عنوان رییس جمهوری آمریکا فرمان‌های دیگری را نیز در جهت حفاظت از محیط زیست امضا کرد. او از جمله با صدور فرمانی اجرایی استخراج نفت در منطقه حفاظت‌شده طبیعی آلاسکا را متوقف و نیز ادامه ساخت خط لوله انتقال نفت کی‌استون XL  از کانادا را بلوکه کرد.

این فرمان البته موجب ناخرسندی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا شد که خواهان ساخت این خط لوله است. او گفت از این کار بایدن “سرخورده” شده، اما هم زمان اعلام کرد که در مقابله با آلودگی محیط زیست با رییس جمهوری جدید آمریکا همکاری خواهد کرد.

ترودو همچنین اولین رهبر سیاسی است که آغاز کار بایدن را تلفنی به او تبریک خواهد گفت. این مکالمه برای روز جمعه ۲۲ ژانویه برنامه‌ریزی شده است.

بایدن روز چهارشنبه همچنین هیأتی را که ترامپ در آخرین ماه‌‌‌های ریاست جمهوری‌اش به منظور “آموزش میهن‌پرستی در مدارس” تعیین کرده بود، لغو کرد.

تابستان گذشته و در میانه بحث و مجادله و اعتراضات و ناآرامی‌ها بر سر تبعیض سیستماتیک نژادی در آمریکا، دونالد ترامپ از تشکیل کمیسیونی برای “آموزش میهن پرستی” در مدارس خبر داده بود. این کار از سوی مورخان و کارشناسان “پروپاگاندای سیاسی” نامیده شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.