خامنه‌ای: شرط بازگشت ما به تعهدات برجامی، برداشتن همه تحریم‌هاست

یکشنبه, 19ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

از  ۱۹ بهمن ۵۷ به این سو، فرماندهان نیروی هوایی به دیدار رهبر جمهوری اسلامی می‌روند- عکس از سایت علی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید آمریکا و اروپا حق ندارند برای ما شرط بگذارند و باید همه تحریم‌ها لغو شود

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است کسی در این کشور «گوشش بدهکار مهمل‌گویی‌های افراد بدون استحقاق در آمریکا و اروپا در مورد شروط جدید برای بازگشت به برجام نیست».

علی خامنه‌ای، صبح امروز در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت:« اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلاً لغو کند، آن‌گاه پس از راستی‌آزماییِ صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.»

او این سخن خود را سیاست «قطعی، غیرقابل بازگشت و عدول‌ناپذیر جمهوری اسلامی در خصوص برجام» خواند و گفت که همه مسئولان کشور در این مورد اتفاق نظر دارند.

با آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی از قصد خود برای بازگشت به برجام سخن گفته بود، از هنگام استقرار در کاخ سفید، او هنوز به‌طور مشخص نگفته است که قصد دارد در این زمینه چه گامی بردارد.

مقامات دولت بایدن و نیز برخی مقامات اروپایی سخن از آن گفته‌اند که پیش از لغو تحریم‌ها یا بازگشت آمریکا، جمهوری اسلامی باید پایبندی به تعهدات خود در برجام را از سر بگیرد. این موضوع و نیز بحث بر سر حضور برخی از کشورهای مننطقه در دور جدید مذاکرات، اکنون خود به موضوع اصلی اختلاف جمهوری اسلامی و طرف‌های مقابل انجامیده است.

رهبر جمهوری اسلامی، امروز بار دیگر برای چندمین بار در هفته‌های اخیر تاکید کرد که پیش از هر اقدامی، ابتدا باید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.

او گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.»

خامنه‌ای همچنین درباره میزان اعتماد خود به شرکای برجامی گفت: «اولاً در جمهوری اسلامی هیچ‌کس گوشش بدهکار مهمل‌گویی‌های افراد بدون استحقاق در آمریکا و اروپا نیست. ثانیاً بر اساس منطق و استدلال، آمریکا و سه کشور اروپایی که تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشته‌اند، حق تعیین شرط‌وشروط برای برجام ندارند.»

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.