خامنه‌ای: بین مجلس و دولت بر سر رابطه با آژانس دوصدایی نباشد

دوشنبه, 4ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

رهبر جمهوری اسلامی در جریان ملاقات با اعضای خبرگان دولت و مجلس را به حل اختلاف بر سر قانون “اقدام راهبردی” فراخواند. او گفت که ایران “بر اساس مصلحت و نیاز کشور، لازم باشد حتی تا غنی سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت”.    

default

 

عصر دوشنبه چهارم اسفند، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، از مصوبه مجلس در خصوص کاهش تعهدات برجامی دفاع کرد. او با اشاره به تفاوت نظر مجلس و دولت، خواهان پرهیز از “دوصدایی” و همکاری طرفین برای حل اختلاف‌ها شد. رهبر جمهوری اسلامی گفت: «این اختلاف نظرها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها یا تشدید شود که نشان دهنده دو صدایی باشد.»

او با تمجید از این “قانون خوب” اضافه کرد که دولت باید با دقت به آن عمل کند. خامنه‌ای ادبیات آمریکا و سه کشور اروپایی در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران را نیز “مستکبرانه، طلبکارانه و غیرمنصفانه” نامید و گفت خود آنها را به خاطر عمل نکردن به تعهدات‌شان باید مورد بازخواست و عتاب و خطاب قرار داد.

خامنه‌ای افزود: «اما ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.»

طبق قانون “اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها” که بعد از کشته شدن محسن فخری‌زاده در مجلس تصویب شده، دولت ملزم است سطح غنی‌سازی را تا ۲۰درصد افزایش دهد و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

خامنه‌ای در حالی دولت و مجلس را به تفاهم و دوری از دو صدایی فراخوانده که نمایندگان در اعتراض به تازه‌ترین توافق دولت با آژانس انرژی اتمی، از حسن روحانی به قوه قضائیه شکایت کرده‌‌و خواستار “مجازات متخلفین” و تصویب یک طرح دوفوریتی برای لغو توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند.

محمد جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین طرح دو فوریتی مجلس برای لغو تفاهم‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

طبق توافق موقتی در سفر یک روزه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران حاصل شد، راستی آزمایی‌های فنی تا سه ماه دیگر ادامه خواهند یافت، تعداد بازرسان کم نمی‌شود  اما دامنه دسترسی‌‌آنها به سایت‌های هسته‌ای محدودتر می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در نخستین واکنش به توافق دولت و آژانس اعلام کرد “هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است”.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.