آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از ۱۴ برابر میزان مجاز گذشت

چهارشنبه, 6ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران به ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم رسیده است و مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده هم با عبور از  ۲  هزار و ۹۶۷ کیلوگرم به بیش  از ۱۴ برابر حد مجاز و تعیین شده در برجام افزایش یافته است.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  همچنین تاکید کرد که توضیحات ارائه شده از سوی ایران درباره اورانیوم غنی‌شده در تاسیسات تورقوزآباد از نظر تکنیکی معتبر نیست.

علاوه براین، در این گزارش آمده است که ایران برخلاف برجام برای تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی دو آبشار سانتریفیوژی IR-6  را در سایت فردو نصب کرده است.

 

افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصدی ایران به بیش از ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرمانه در اختیار کشورهای عضو قرار گرفته و آسوشیتدپرس آن را مشاهده کرده است، از ۲۸  بهمن ماه، شانزدهم فوریه، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصدی ایران از ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم عبور کرده است.

افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد ایران، درحالی است که براساس برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی بیش از ۳/۶۷ درصد نبوده است.

 ایران در جریان «کاهش تعهدات برجامی» خود ابتدا به غنی سازی ۵ درصد و پس از آن به غنی‌سازی ۲۰ درصد اقدام کرد.علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که ممکن است سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۶۰ درصد نیز افزایش یابد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام شده است که مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲  هزار و ۹۶۷ کیلو و ۸۰۰ گرم افزایش یافته است که این میزان در ۱۲ آبان ماه، دوم نوامبر، ۲ هزار و ۴۴۲ کیلو و ۹۹ گرم بود.

براساس توافق هسته‌ای، ایران مجاز است حداکثر ۲۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم  اورانیوم غنی‌شده ذخیره کند و اکنون میزان ذخیره اورانیوم غنی‌سازی به ۱۴ برابر حدمجاز رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش شهریور ماه خود میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را ۱۰ برابر حد مجاز،  در گزارش آبان ماه آن را ۱۲ برابر حدمجاز اعلام کرده بود که اکنون در گزارش اسفند ماه به ۱۴ حد مجاز رسیده است.

 

گروسی: عملکرد توافق موقت و سه ماهه آژانس با ایران مشابه «جعبه سیاه» است

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره توافق «موقت و سه ماهه» روز یک‌شنبه خود در سفر به تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت که این توافق مشابه «جعبه سیاه» هواپیماهاست.

درحالی که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارند که «جزییات توافق» موقت و سه ماهه، محرمانه است اما گروسی گفت که این توافق چون جعبه سیاه است و اطلاعات فعالیت‌های ایران در تعدادی از تاسیسات هسته‌ای جمع آوری می‌شود بدون اینکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بلافاصله و در این دوره سه ماهه به آن دسترسی داشته باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این سیستم به ما امکان می‌دهد ادامه نظارت و ثبت فعالیت‌های کلیدی هسته‌ای  ایران را در این مدت [پس از توقف پروتکل الحاقی] می دهد و امکان آن را فراهم می‌کند در پایان این دوره، همه این اطلاعات را بازیابی کنیم.

این درحالی است که وزرای خارجه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام روز سه‌شنبه ۵ اسفند ماه با انتشار بیانیه مشترکی از «تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و اقدام‌های شفاف تحت توافق برجام» از سوی ایران «عمیقا ابراز تاسف» کردند و آن را تصمیمی «خطرناک» خواندند.

وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترک خود تاکید کردند که تصمیم جمهوری اسلامی نقض برجام است و دسترسی آژانس به سایت‌ها و اطلاعات مربوط به پادمان را به طور قابل توجهی محدود می‌کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس نیز گفت که ایران براساس قوانین داخلی خود پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده است اما امیدوارم این تعلیق طولانی نباشد و در جهت استفاده موقت از این ابزار برای بازگرداندن اجرای کامل برجام باشد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.