فوت ۸۱ بیمار کووید۱۹ در کشور/ بستری ۳۷۶۷ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه

جمعه, 15ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۸۱ بیمار کووید۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر رسید. 

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 

لاری گفت: ۳ هزار و ۷۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۱ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. 

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

*****

سازمان غذا و داروی ایران: تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران ضمن اعلام خبر ورود سومین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفت که تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از دو کشور چین و روسیه وارد کشور شده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، به نقل از کیانوش جهانپور اعلام کرد که محموله سوم واکسن «اسپوتنیک وی» که روز پنج‌شنبه وارد ایران شده، شامل ۲۰۰ هزار دوز بوده است.

آقای جهانپور همچنین مقدار کل واکسن وارداتی از روسیه را ۳۲۰ هزار دوز اعلام کرد.

این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود نخستین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل ۵۰۰ هزار دوز، ۱۶ بهمن و دومین محموله آن حاوی ۱۰۰ هزار دوز، ۲۵ بهمن وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا چینی سینوفارم هم دهم اسفند وارد ایران شده است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران اوایل اسفندماه از برنامه این وزارتخانه برای واکسیناسیون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور خبر داده بود.

واکسیناسیون این تعداد شهروند در صورت ورود واکسن سبد کوواکس پیش از آغاز سال نو امکان‌پذیر است، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد که تاریخ حدودی ورود این واکسن بین ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.

طبق اعلام وزارت بهداشت ، سهمیه ایران از سبد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است.

برنامه کوواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

با توجه به استفاده از دو دوز واکسن کرونا برای هر شهروند در روند واکسیناسیون ۵۷۰ هزار واکسنی که تاکنون وارد ایران شده، پاسخگوی واکسیناسیون تنها ۲۸۵ هزار نفر از جمعیت ایران است.

رئیس سازمان نظام پزشکی پیشتر از عقب‌ماندگی در تهیه ‎واکسن کرونا انتقاد کرده بود.

از: رادیو فردا

*****

دانشگاه علوم پزشکی اهواز: ۵۶ درصد نمونه‌های کرونا در خوزستان جهش‌یافته است

همزمان با درخواست‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که ۵۶ درصد نمونه‌ها در این استان، ویروس جهش‌یافته است.

 فرهاد ابول‌نژادیان گفت که اگر این اتفاق در چند استان دیگر نیز رخ دهد، «جمع کردن آن برای وزارت بهداشت کار سختی است».

او همچنین اعلام کرد که با وجود تعداد زیاد بیماران در بخش‌های عادی و ویژه، همچنان تخت برای بیماران وجود دارد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: «با وجود وضعیت قرمز، هنوز شهر شلوغ است و در قسمت‌های مختلف شهر ترافیک سنگین است.»

او پیش از نیز اعلام کرده بود که طی سه هفته گذشته بسیاری از بیماران کرونا کمتر از ۲۴ ساعت پس از بستری، جان باخته‌اند.

در روزهای گذشته نیز مقامات بهداشتی استان خوزستان درباره فوت سریع مبتلایان به ویروس شناسایی شده در بریتانیا هشدار داده‌اند.

در همین حال رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان اعلام کرد که مقامات پزشکی خواستار تعطیلی خوزستان به مدت دو هفته شده‌اند.

شکرالله سلمان‌زاده گفت که محدودیت‌ها متناسب با این ویروس جهش‌یافته نیست و اگر به موقع اقدام نشود در روزهای آینده در خوزستان با یک «فاجعه» روبه‌رو می‌شویم.

او اضافه کرد: «اعلام وضعیت قرمز تنها یک کلمه و بازی با رنگ‌ها نیست و در پی آن باید یک سری اقدامات که مشخص هستند، انجام شوند.»

سلمان‌زاده گفت که هنوز در شهرهای این استان عزاداری و عروسی برگزار می‌شود.

با وجود درخواست ها برای تعطیلی خوزستان ستاد ملی مقابله با کرونا تنها اعلام کرده که ورود و خروج از استان خوزستان با خودرو ممنوع شده و مسافران هواپیما و قطار نیز باید تست منفی کرونا داشته باشند.

در همین حال سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز جمعه با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: «نگرانیم و می‌دانیم با گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار موثر است.»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، گفته است که سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است و ستاد مقابله با کرونا برای سفر با قطار و هواپیما تصمیمی نگرفته است.

حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی وزیر کشور، اعلام کرده که تکلیف سفرهای نوروزی و محدودیت‌های مربوط به آن تا قبل از ۲۵ اسفندماه مشخص خواهد شد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.