پولیتیکو: مقام‌های آمریکا و عراق کتائب‌ حز‌ب‌الله را مسئول حمله به عین‌الاسد می‌دانند

جمعه, 15ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

نشریه پولیتیکو گزارش داده مقام‌های عراق و آمریکا گروه شبه نظامی «کتائب حزب‌الله» که مورد حمایت جمهوری اسلامی است را در مورد حمله چهارشنبه به پایگاه هوایی عین‌الاسد، مقر نیروهای نظامی ایالات متحده، مسئول می‌دانند.

این نشریه روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه گزارش داد دو مقام حوزه دفاعی که در جریان اطلاعات اولیه حمله به عین‌الاسد قرار دارند، معقدند کتائب حزب‌الله یا گروهی وابسته به آن مسئول حمله بوده است. این در حالیست که بر اساس همین گزارش، بررسی‌ها در زمینه این حمله راکتی همچنان ادامه دارد.

این دو مقام در حالی این سخنان را گفته‌اند که خواسته‌اند نامشان منتشر نشود. 

پولیتیکو نوشته یک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، که عملیات نظامی در خاورمیانه را رصد می‌کند، از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای در همین زمینه گفته بود: «ما در حال حاضر نمی‌توانیم مسئولیت حمله را [به کسی] نسبت دهیم و ارزیابی کاملی از میزان خسارت نداریم.»

کربی اشاره کرد نیروهای امنیتی عراق «تقریبا بلافاصله» پس از حمله روز چهارشنبه در صحنه بودند.

بامداد چهارشنبه در حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد یک پیمانکار غیرنظامی نیروهای ائتلاف ضد داعش در اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد.

منابع امنیتی غربی در همین زمینه به خبرگزاری فرانسه گفتند راکت‌هایی که به عین‌الاسد اصابت کرده، از نوع «آرش» و ساخت ایران است.

دولت آمریکا هنوز به صورت رسمی و عمومی تهران را در این زمینه مسئول اعلام نکرده است. اما پیش از این حمله، جنگنده‌های آمریکا برخی مواضع نیروهای نظامی کتائب حزب‌الله و سایر نیروهای تحت حمایت ایران در شرق سوریه را بمباران کرده بودند.

دستور انجام این حمله توسط جو بایدن،‌ رییس‌ جمهوری آمریکا، صادر شده بود.

اکنون مقام‌های حوزه دفاعی به پولیتیکو گفته‌اند که شرایط آخرین حمله به عین‌الاسد مانند حملات گذشته کتائب حزب‌الله است. 

پولیتیکو نوشته در حالی که گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مستقر در عراق اغلب از تهران خط می‌گیرند، اما همیشه تحت کنترل مستقیم ایران نیستند.

از سویی اعترافات یک فرد بازداشت‌شده در ارتباط با حملات راکتی اخیر به فرودگاه اربیل عراق حاکی از نقش داشتن «کتائب سیدالشهدا» در آن بوده است. این گروه نیز مورد حمایت تهران قرار دارد.

همزمان در ایران روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، منتشر می‌شود ضمن دفاع از این حملات از تشدید آن طی روزهای پیش رو خبر داده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.