بحران کرونا در تهران؛ مراجعه روزانه پنج هزار بیمار سرپایی، درخواست تعطیلی ده روزه، فوت ۱۷۴ نفر، شناسایی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید

سه شنبه, 17ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران روز سه‌شنبه با اشاره به طغیان کرونا در این استان، تعطیلی یک هفته‌ تا ۱۰ روزه تهران را پیشنهاد داد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین، در خبرگزاری مهر، علیرضا زالی در جلسه اضطراری ستاد کرونا در تهران گفت که تجربه سرایت گسترده نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در خوزستان، در استان تهران نیز در حال «تکرار شدن» است.

به گفته وی، «جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت»، موجب وقوع «یک سناریوی تلخ» در استان تهران است که «نباید رخ می‌داد».

آن‌ طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی گفته، میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان تهران به «چهار هزار و ۴۰۰ تخت» رسیده و «یک هزار و ۱۲۰ نفر از این بیماران یعنی حدود ۲۵ درصد آنها در بخش‌های مراقبت ویژه» بستری هستند.

آقای زالی به بستری شدن ۱۱۰۰ بیمار در روز جاری در تهران اشاره کرده و گفت که این آمار در ۱۴ ماه گذشته، بی‌سابقه بوده و «نشانه نگران‌کننده‌ای برای روزهای آینده است.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نخستین شاخص تغییریافته را که نشانه بحرانی‌ شدن وضعیت کرونا است «میزان مراجعه سرپایی افراد علامت‌دار به بیمارستان‌ها» عنوان کرده که «به شکل چشمگیری افزایش» پیدا کرده است.

میزان چرخش ویروس در استان به ۴۷ درصد، تغییر هرم سنی مبتلایان به صورت آمار ۴۳ درصدی افراد بستری‌شده ۶۰ ساله و اختصاص ۷۵ درصد مرگ و میرها به این گروه سنی از دیگر شاخصه‌های وضعیت جدید کرونا در استان تهران است که زالی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان مرگ و میر در اسلامشهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران رخ داده، بیشترین مراجعه سرپایی در پاکدشت، مرکز و بخشی از شمال تهران و بیشترین بستری در شرق، مرکز و بخشی از جنوب تهران بوده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران تاکید کرده که برای گذر از این بحران، او «تعطیلی یک هفته‌ای تا ۱۰ روزه استان تهران» را پیشنهاد می‌کند که این درخواست به معاون اول رئیس ‌جمهوری، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام شده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، نیز در جلسه اضطراری این ستاد گفته میزان مراجعه و درمان سرپایی بیماران کرونایی در استان تهران به پنج هزار نفر در روز رسیده است.

به گفته آقای توکلی، در حال حاضر ۱۰۳ بیمارستان از مجموع ۱۷۵ بیمارستان استان تهران درگیر کرونا هستند.

این اظهارات درباره وضعیت بحرانی کرونا در استان تهران در شرایطی اعلام می‌شود که بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باختند.

طی همین مدت، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و بدین ترتیب، شمار قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران بر اساس آمار دولتی به ترتیب به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر و یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

به گزارش ایرنا، آن‌ طور که سیما سادات لاری روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین اعلام کرده، از میان مبتلایان تازه شناسایی‌شده، ۲۳۶۹ نفر در مراکز درمانی سراسر ایران بستری شدند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران با وجود تردیدهای جدی نسبت به درستی آمار دولتی، شمار قربانیان و مبتلایان را به صورت روزانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

گزارش‌های روزانه آنها هیچ آمار تفکیکی در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد و منابع مستقل معتقدند شمار قربانیان کرونا در ایران دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران در عین حال شیوع کووید ۱۹ در ایران را بسیار «نگران‌کننده» خوانده و افزود: هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

۱۹۸ شهرستان نیز در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که «شاهد طغیان کرونا در اکثر مناطق کشور هستیم، تخت‌های بستری و آی‌سی‌یو بیمارستان ها پر شده است.»

مقام‌های دولتی باوجود هشدارهای کارشناسان، مانع جدید در جلوگیری از سفرهای نوروزی شهروندان ایجاد نکردند و تنها هشدار دادند که وضعیت کرونا پس از تعطیلات نوروز، به رفتار مردم بستگی دارد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.