کرونا در ایران؛ جان باختن ۴۰۵ نفر در یک روز، در تهران ۱۳۰ نفر، سخنان متناقض سه مقام وزارت بهداشت درباره «واکسن پولی» طی چند ساعت

یکشنبه, 29ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

یکی از مدیران سازمان غذا و دارو با بیان این که واکسن کرونا فعلا تنها برای گروه‌های در معرض خطر رایگان است گفت که سایر شهروندان که در اولویت نیستند، احتمالا باید حدود ۳۰۰ هزار تومان برای خرید این واکسن پرداخت کنند.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، تاکید کرد که واکسن رایگان فعلا تنها شامل گروه‌های در معرض خطر که جمعیت آن حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.

در ماه‌های گذشته بسیاری از شهروندان، کارشناسان و حتی مسئولان از روند کُند تهیه واکسن در کشور انتقاد کرده‌اند.

بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا در روز شنبه تاکنون در مجموع حدود یک میلیون و ۸۹۵ هزار دُز واکسن تحویل ایران شده است.

اسفند سال گذشته مقام‌های وزارت بهداشت وعده دادند که در طول یکسال ۱۸۰ میلیون دُز واکسن تهیه و تولید می‌کنند.

بنا بر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران تا کنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دُز رسیده است.

در تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز یک شنبه، ۲۸ فروردین اعلام شد که طی یک شبانه‌روز گذشته، ۴۰۵ نفر دیگر در کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و بیش از ۲۱ هزار مبتلای جدید شناسایی شده است.

به این ترتیب شمار کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر و آمار کل مبتلایان به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر رسید.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران از ارائه آمار تفکیکی ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کرونا در کشور خودداری می‌کنند.

سازمان نظام پزشکی ایران پیش از این آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت برآورد کرده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است که آمار قربانیان کرونا در تهران به روزانه «۱۳۰ نفر» رسیده است.

او با ابراز نگرانی از این وضعیت و بدون ارائه جزییات بیشتر گفته است که شهر تهران به «شرایط وخیم پاییز گذشته» بازگشته است.

از: رادیو فردا

*****

سخنان متناقض سه مقام وزارت بهداشت درباره «واکسن پولی» طی چند ساعت

سخنان متناقض سه مقام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی درباره «پولی شدن» واکسن کرونا با واکنش شهروندان در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است.

علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد کرونا، نخستین مقام این وزارتخانه بود که روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرد کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با «پرداخت هزینه» زودتر واکسن را دریافت کنند.

این معاون وزارت بهداشت در این زمینه گفت: «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌ همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌ اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است،‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

همزمان با او سخنگوی جمعیت هلال احمر هم اعلام کرده بود که اقدام به واردات واکسن خارجی خواهد کرد، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود. سخنان این دو مقام در گزارش روزنامه دولتی همشهری با عنوان احتمال پولی شدن واکسن بازتاب یافت.

اما پس از سخنان سخنگوی ستاد کرونا‌ کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، پولی شدن واکسیناسیون را رد کرد و گفت:‌ «هر واکسن مجازی که وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری شده و به صورت رایگان به مردم تزریق خواهد شد.»

با این حال از سوی دیگر حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،‌ هم در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته است احتمالا واکسن برای شهروندان بدون اولویت «۳۰۰ هزار تومان» هزینه خواهد داشت.

بحث واردات آزاد واکسن کرونا را طی هفته‌های گذشته حسن روحانی، رییس‌جمهور،‌ در سطح بالای حکومت مطرح کرده بود که رسانه‌ها از آن به عنوان «چراغ سبز» برای پولی و فروشی شدن واکسن یاد کردند.

روحانی اخیرا نیز از تاخیر در تولید واکسن داخلی گلایه کرد و گفت:‌ «نمی‌توان تا تابستان منتظر واکسن داخلی باشیم.»

واکنش شهروندان: مدعی عدالتید؟

طرح علنی فروش واکسن با انتقاد گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد.

بسیاری از کاربران توییتر از جمله حمیدرضا طهماسبی‌پور،‌ فعال رسانه‌ای، این مساله را نشانه بی‌عدالتی خواند و نوشت: «مدعی عدالتید؟ به غرب می‌تازید که در جهالت است؟»

هستی امیری دانشجوی حقوق اقتصادی است که نوشته «جانمان را هم پولی می‌کنند. منطق بازار بر سلامت عمومی و واکسیناسیون هم سرایت کرد.» یکی از کاربران هم پولی شدن واکسن را با ارجاع به نام یکی از واکسن‌های داخلی حکومت ایران برای جمهوری اسلامی «برکت» خواند.

شماری از شهروندان تاخیر و عدم شفافیت رخ داده در مساله تامین واکسن را مورد انتقاد قرار داده و نوشته‌اند مساله حکومت در این زمینه تا الان تامین پول آن بوده است.

تناقضات وزارت بهداشت با هلال احمر

از سوی دیگر طی روزهای گذشته وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در زمینه واردات واکسن کرونا هم مواضع متناقضی داشته‌اند. 

در حالی که هلال احمر از صادر نشدن مجوز واردات خبر داده بود، وزارت بهداشت اعلام کرد مجوز در ۱۴ فروردین صادر شده و هلال احمر ۱۳ میلیون یورو ارز دولتی هم برای واکسن آنفولانزا دریافت کرده بود که آن را وارد نکرد.

از سویی مساله دریافت پول برای واکسن در حالی صورت می‌گیرد که دولت پیشتر بارها وعده رایگان بودن واکسن را مطرح کرده بود …

از: ایران اینترنشنال

*****

هلال احمر: ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین وارد ایران شد

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر، گفت ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین وارد ایران شد.

قوسیان مقدم روز یکشنبه به تسنیم گفت صلیب سرخ چین این واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار هلال احمر ایران قرار داد و این محموله بلافاصله در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

بنابر همین گزارش، وزارت بهداشت چهاردهم فروردین مجوز واردات واکسن کرونا از سوی هلال احمر را صادر کرد.

به گفته قوسیان مقدم، هلال احمر در مراحل بعدی نیز اقداماتی برای وارد کردن واکسن کرونا از چین انجام خواهد داد اما «واکسن به صورت رایگان وارد نخواهد شد.»

قوسیان مقدم همچنین گفت هلال احمر از وزارت بهداشت خواسته است تعدادی از واکسن‌‌های کرونا به نیروهای این سازمان در مرزها اختصاص یابد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.