انتخابات شوراها در ایران؛’۸۱ درصد’ از اعضای فعلی شوراهای استان تهران ‘رد صلاحیت’ شده‌اند

دوشنبه, 13ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

شورای شهر تهران قدرت انتخاب شهردار پایتخت ایران را دارد که پرجمعیت ترین شهر این کشور است

شورای شهر تهران قدرت انتخاب شهردار پایتخت ایران را دارد که پرجمعیت ترین شهر این کشور است

یک مقام مسئول دولتی در ایران در زمینه برگزاری انتخابات شوراها گفته است که ۸۱ درصد از اعضای فعلی شوراهای شهر در استان تهران برای شرکت در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر رو روستا که اواخر خرداد برگزار می شود، رد صلاحیت شده اند.

شکرالله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات در استان تهران، گفته است است رد صلاحیت این افراد توسط هیات اجرایی که نمایندگان دولت هستند و هیات نظارت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند، صورت گرفته است.

مطابق قوانین ایران، تنها انتخاباتی که در این کشور بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان انجام می شود، انتخابات شوراهای شهر و روستاست؛ اما علیرغم اینکه این شورای نگهبان نقشی در انتخابات شوراها ندارد، نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی دست به رد صلاحیت بسیار گسترده نامزدهایی زده اند که اکنون در شوراهای استان تهران عضویت دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفته است که از اعضای شورای شهر فعلی ۲۳۲ نفر داوطلب هستند که از این تعداد ۶۹ نفر معادل ۲۹ درصد توسط هیات اجرایی (نمایندگان دولت) و ۱۱۹ نفر معادل ۵۱ درصد آن توسط هیات نظارت (نمایندگان مجلس) رد صلاحیت شدند.

بر اساس این گزارش در مجموع بررسی هیات نظارت و هیات اجرایی ۸۱ درصد اعضای فعلی شورای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند.

آقای حسن بیگی گفته است که “رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در تمامی مراحل محرمانه است و باید از انتشار جزئیات آن جلوگیری شود”.

انتخابات شوراهای شهر و روستا مطابق قانون تجمیع انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهور ایران برگزار می شود که امسال قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود.

انتخابات برای تعیین ۱۱۰ هزار کرسی است که شامل ۳۹ هزار شورا در سراسر ایران می شود. از میان شهرهای بزرگ تهران با شورای ۲۱ نفره و مشهد با شورای شهر ۱۵ نفره بیشترین تعداد کرسی‌ها را دارند.

شورای شهرهای بزرگتر اهمیت سیاسی بیشتری دارند به ویژه شورای شهر تهران همیشه خبرسازترین حوزه‌ بوده است.

اولین شورای شهر تهران در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد و اکثریت آن به اصلاح‌طلبان رسید. برنده دومین انتخابات شوراهای شهر در تهران اصولگرایان بودند که محمود احمدی نژاد را به عنوان شهردار انتخاب کردند. وی دو سال پس از آن به ریاست جمهوری ایران رسید.

شورای شهر تهران اکنون در اختیار اصلاح طلبان است. این شورا به دوره ۱۲ ساله شهرداری محمدباقر قالیباف خاتمه داد و محمدعلی نجفی را به جای او برگزید. پس از حضور آقای نجفی در یک برنامه ای که شهرداری تدارک دیده بود و گفته شد در آن دختران نوجوان حرکاتی مشابه رقص انجام دادند، فشارها برای کناره گیری او آغاز و به استعفایش از شهرداری تهران انجامید.

آقای نجفی شهردار پیشین تهران یعنی محمدباقر قالیباف را به فساد گسترده مالی متهم کرده و گفته بود مدارک آن را به قوه قضائیه داده اما تاکنون هیچ گزارشی درباره پیگرد احتمالی آقای قالیباف یا تبرئه او از اتهامات وارد منتشر نشده است.

آقای قالیباف نزدیک به یک سال است که رئیس مجلس شورای اسلامی است.

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.