آمار جدید کرونا در ایران؛ ۳۴۹ قربانی و ۱۵۸۷۲ بیمار جدید؛ تهران نیازمند «۲۰ میلیون دُز واکسن»

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

با مرگ ۳۴۹ بیمار دیگر کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور روز چهارشنبه به ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

رسانه‌های داخل ایران به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین گزارش دادند که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ هزار و ۸۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده که دو هزار و ۴۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

بر همین اساس مجموع بیماران کرونا به دو میلیون و ۵۹۱ هزار و ۶۰۹ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ایران در حالی که از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند، به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، آماری که منابع مستقل درباره درستی آن تردید دارند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۲۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۰ دُز رسیده است.

جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرده است که استان تهران نیازمند ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا است.

او در نشست قرارگاه واکسیناسیون همگانی کووید ۱۹ به منظور برنامه ریزی و افزایش ظرفیت و سرعت واکسیناسیون شهروندان تهرانی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت که در استان تهران حدود ۱۰ میلیون نفر داوطلب واکسیناسیون کرونا وجود دارد و با توجه به دستورالعمل تزریق دو دُز واکسن برای هر فرد، عدد واکسیناسیون نهایی به ۲۰ میلیون تزریق می‌رسد.

در ماه‌های گذشته، انتقادهای بسیاری از دولت حسن روحانی در خصوص اقدام دیرهنگام و روند کُند در خرید واکسن کرونا شده است.

از: رادیو فردا

*****

وزیر بهداشت از کشف کرونای ترکیبی «هندی-کالیفرنیایی» در ایران خبر داد

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته آفریقای جنوبی و بریتانیا در ایران اعلام کرد مواردی از ابتلا به یک ویروس ترکیبی جدید از گونه «هندی-کالیفرنیایی» در کشور کشف شده است.

نمکی روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه گفت در برخی استان‌ها به جز ویروس جهش‌یافته در بریتانیا، جهش‌های جدید دیگری پیدا شده است.

او اشاره کرد در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد، ۱۰ مورد از ابتلا به یک ویروس جدیدی ترکیبی «هندی-کالیفرنیایی» کشف شده است. علاوه بر آن یک مورد این ویروس هم در کارخانه فولاد یزد شناسایی شد.

نمکی این مورد را «یکی از چموش‌ترین ویروس‌ها» و «بدترین سوغاتی برای کشور» خواند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت تایید کرده که در استان هرمزگان ابتلا به ویروس جهش‌یافته در آفریقای جنوبی به پنج مورد افزایش پیدا کرده و ۳۰ مورد مشکوک ابتلا نیز گزارش شده است.

به گفته نمکی،‌ در استان قم هم سه مورد تایید شده از ابتلا به ویروس جهش‌یافته هند شناسایی شده است.

ورود این ویروس‌های جهش‌یافته که سرعت و قدرت سرایت بیشتر آن‌ها موجب نگرانی جهانی شده در حالی در ایران تایید می‌شود که این کشور با پیک موج چهارم کرونا مواجه است.

بسیاری از استان‌ها همچنان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و مراکز درمانی با ظرفیت رو به تکمیل در حال رسیدگی به وضعیت بیماران کرونا هستند.

از سویی روند واکسیناسیون عمومی کرونا نیز همچنان با تعلل و تاخیر روبه‌روست.

نمکی هشدار داد اعضای کادر درمانی با خستگی مفرط موج شیوع ویروس جهش‌یافته درگیرند و اگر دوباره ویروس‌های جهش‌یافته جدید شیوع پیدا کنند، «نمی‌توانم بر تاب‌آوری این نظام سلامت قسم بخورم».

در همین حال، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواهان جلوگیری از مسافرت‌ها در تعطیلات عید فطر شده است.

از: ایران اینترنشنال

*****

کرونا در ایران؛ واکسیناسیون کند گروه سنی ۸۰ به بالا

قرار بود ظرف یک هفته گروه سنی ۸۰ به بالا واکسینه شود اما بسیاری کهنسالان و همراهان آنها مدت‌ها در صف انتظار می‌مانند. آخرین آمار وزارت بهداشت حاکی از مرگ ۳۴۹ بیمار در یک شبانه‌روز است. ۱۰۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید در شبانه‌روز گذشته ۳۴۹ بیمار کرونا جان ‌باخته‌اند و ۱۰۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند. هم‌زمان واکسیناسیون گروه سنی ۸۰ به بالا در بسیاری محله‌ها با فرسایش و انتظار در صف‌های طولانی انجام می‌گیرد.

وزارت بهداشت با اعلام این ارقام، شمار جان‌باختگان کرونا در شبانه‌روز گذشته را ۳۴۹ نفر عنوان کرد. در همین فاصله زمانی، ۱۵هزار و ۸۷۲ بیمار جدید شناسایی شده‌اند که دو هزار و ۴۴۹ نفرشان بستری شده‌اند.

به این ترتیب مجموع جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ به ۷۳هزا و ۵۶۸ نفر رسید.  تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها نیز پنج هزار و ۴۹۹ نفر اعلام شده است.

مرور آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در  ده روز گذشته، طی هر ساعت ۷۲۷ شهروند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۶۱۳ نفر بهبود یافته‌اند و ۱۵ نفر درگذشته‌اند.

در این میان، خانواده‌ها از کندی و بی‌نظمی در واکسیناسیون سالخوردگان و کمبود واکسن شکایت می‌کنند.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران را گروه سنی ۸۰ به بالا تشکیل می‌دهد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته که واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا یک هفته‌ای تمام می‌شود و پس از آن گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال واکسینه می‌شوند. اما یک شهروند تهرانی به دویچه وله گفت برای واکسن مادر ۸۸ ساله‌اش پیامک یا تماسی نداشته‌اند و سامانه ثبت‌نام وزارت بهداشت نیز جوابگو نیست: «متاسفانه ما اطلاعات لازم را از اطرافیان می‌گیریم تا از نهادهای رسمی. در ضمن یکی از آشنایان ما همراه پدرش مدتی در صف خانه بهداشت همراه پدرش معطل مانده بعد گفته‌اند که واکسن تمام شد بروید بعدا خبرتان می‌کنیم! همین صف انتظار خطرناک است و می‌تواند ویروس را منتقل کند.»

در حال حاضر ۱۰۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از: دویچه وله

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.