وزیر خارجه آمریکا: تصمیم‌گیرنده اصلی در حکومت ایران رهبر است

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای مذاکرات وین را جدی و رو به پیشرفت دانست اما گفت راه طی شده کمتر از راه پیش روست. او گفت همه می‌دانیم که تصمیم گیرنده اصلی در حکومت ایران رهبر جمهوری اسلامی است.    

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه “فایننشال تایمز” گفته که تصمیم گیرنده اصلی در ایران رهبر جمهوری اسلامی است. بلینکن در این مصاحبه که روز سه شنبه ۴ مه انجام شده، تصریح کرده است: «به نظرم مشخص است که تصمیم گیرنده در حکومت ایران کیست، رهبر این کشور، اوست که باید تصمیم‌های اساسی را در مورد رویکرد ایران بگیرد.»

او این نکته را در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر انتخابات ایران بر مذاکرات در حال انجام وین مطرح کرده و گفته است: «پیش‌بینی بسیار دشوار است و من نمی‌خواهم در مورد تاثیری که رقم خوردن یک نتیجه در انتخابات ایران بر مذاکرات هسته‌ای دارد یا ندارد حدس و گمانی مطرح کنم.»

مذاکرات وین چند هفته است که بین ایران و کشورهای چهار به علاوه یک و با حضور غیرمستقیم آمریکا در جریان است. بلینکن درباره پیشرفت این مذاکرات همان چیزی را گفته که تاکنون شرکای اروپایی آمریکا و دیگر مقامات این کشور گفته‌اند: «من فکر می‌کنم همان‌طور که یکی از همکارانم چند روز پیش گفت، مسیر پیش روی‌مان بیش از مسافت طی شده است.»

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال تایید کرده که مذاکرات جدی بوده و پیشرفت داشته اما گفته راه درازی در پیش است.

استقبال از بهبود روابط ایران و عربستان

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از مصاحبه با فایننشال تایمز بدون تایید خبر مذاکره بین ایران و عربستان از آن استقابل کرده و گفته است: «اگر آنها با هم مذاکره کرده باشند به نظرم کلا اتفاق خوبی است.»

خبر مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان  را روزنامه فایننشال تایمز روز ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) منتشر کرد. بر اساس این خبر، این مذاکرات در بغداد و با میانجی‌گری نخست وزیر عراق صورت گرفته است.

یک نماینده دولت عراق انجام این مذاکرات را تایید کرد اما عربستان آن را رد کرده است. ایران نیز هنوز مستقیما این خبر را تایید نکرده است.

بلینکن در ادامه گفته است: «گفت‌وگو معمولا بهترین گزینه‌ است اما اینکه آیا می‌تواند نتیجه‌بخش باشد سوال دیگری است. اما مذاکره، تلاش برای کم‌کردن تنش، تلاش برای دیدن اینکه آیا امکان رسیدن به تفاهم و سازش موقت وجود دارد یا نه، تلاش برای مجاب‌کردن کشورها به اقدام علیه رویه‌هایی که در پیش دارند اما مطلوب شما نیست، همه اینها خوب و مثبت است.»

وزیر خارجه آمریکا معتقد است که کشورش در مناسبات دیپلماتیک بین‌المللی نقشی محوری ایفا می‌کند. او در عین حال تأکید کرد که اگر کشورها ابتکار عمل را خود به دست بگیرند، می‌تواند برای آنها مفیدتر باشد. بلینکن در ادامه گفت‌وگو با فایننشال تایمز خاطرنشان کرده است: «اگر کشورها به طور مستقیم و بدون میانجیگری ما با یکدیگر گفت‌وگو کنند، این حتی می‌تواند بهتر هم باشد.»

روابط ایران و عربستان که سال‌هاست پرتنش است، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دچار چالش مضاعف شد.

اخیرا اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که کشورش خواهان روابطی خوب و سازنده با ایران است و نمی‌خواهد ایران تضعیف شود. این سخنان بن سلمان به تغییر موضع او نسبت به ایران تعبیر شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.