قتل یک فعال سیاسی در کربلا: إیهاب الوَزنی منتقد دولت و مخالف نفوذ ایران بود

یکشنبه, 19ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

ایهاب الوزنی، مسئول هماهنگی اعتراضات در کربلا، به ضرب گلوله به قتل رسید

ایهاب الوزنی، مسئول هماهنگی اعتراضات در کربلا، به ضرب گلوله به قتل رسید

در نخستین ساعات بامداد یکشنبه ۱٩ اردیبهشت/٩ مه، چند فرد موتورسوار با سلاح کمری مجهز به صدا خفه‌کن، إیهاب الوزنی را در مقابل منزلش به قتل رساندند. صحنۀ قتل چنان که بارها در عراق اتفاق افتاده، توسط دوربین‌های ویدئو ضبط شده است. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را مسئول این قتل می‌دانند.

إیهاب الوَزنی در شهر کربلا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات شناخته شده بود. او به ویژه از یک سال و نیم پیش، اعتراضات را علیه فساد دولتی و همچنین علیه نفوذ شبه‌نظامیان طرفدار ایران، برنامه‌ریزی می‌کرد.

قتل او هواداران “انقلاب اکتبر” را در کربلا و شهرهای جنوب عراق سخت تکان داد. در عراق، منظور از “انقلاب اکتبر” (ثوره تشرین) موج اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای است که از ماه اکتبر سال ۲٠۱٩ شروع شد. اعتراض‌ها در آغاز علیه “۱۶ سال فساد”، ناکارآمدی دولت، مشکلات اقتصادی و بیکاری بود. اما کم‌کم نفوذ و خشونت خودسرانۀ گروه‌های شبه‌نظامی تحت نفوذ ایران نیز به یکی از موضوعات اصلی اعتراض تبدیل شد.

در ماه دسامبر ۲٠۱٩، إیهاب الوَزنی از یک سوءقصد مسلحانه جان به در برده بود. اما دوست و همکار او، فاهم الطایی، جلو چشم  وی کشته شد. در آن سوءقصد نیز که در مقابل منزل فاهم الطایی به اجرا درآمد، افراد موتورسوار با سلاح کمری مجهز به صدا خفه‌کن، قربانی خود را هدف گرفته بودند.

ساعتی بعد از مرگ إیهاب الوَزنی، نه تنها کربلا، که شهرهای ناصریه (در فاصلۀ ۳٠٠ کیلومتری) و دیوانیه متشنج شد و تظاهراتی به راه افتاد.

مثل ترورهای گذشته، این بار نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل را به عهده نگرفته است. با اینحال از نظر منتقدان دولت و همچنین مقامات سازمان ملل هیچ تردیدی نیست که عامل این قتل‌ها “شبه‌نظامیان” هستند.

یکی از نزدیکان إیهاب الوَزنی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده می‌گوید: “اینها (قاتلان) شبه‌نظامیان ایران هستند. آنها إیهاب را کشتند و ما را نیز خواهند کشت. آنها ما را تهدید می‌کنند و دولت هیچ نمی‌گوید”.

اما خبرگزاری ایرنا از قول یک روزنامه‌نگار عراقی می‌نویسد: “اولین و مهمترین متهم ترور ایهاب الوزنی، موساد اسراییل است و بیشترین بهره برداری را از آن می کند… رژیم صهیونیستی اسراییل از پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به شدت ناراحت و درصدد بر هم زدن اوضاع است”.

از پاییز ۲٠۱٩ تاکنون، نزدیک به ۳٠ تن از فعالان و منتقدان سیاسی به قتل رسیده و ده‌ها نفر ربوده شده‌اند. در تابستان سال ۲٠۲٠، هشام الهاشمی یکی از کارشناسان برجستۀ اسلام‌گرایی و تروریسم، مقابل منزلش و جلو چشم فرزندانش با گلوله به قتل رسید. هر بار، دولت عراق فقط گفته است که قادر به شناسایی عاملان جنایت نیست.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.