کرونا در ایران؛ درگذشت ۲۵۹ بیمار دیگر، زالی: وضعیت کرونا در تهران «وخیم» است

شنبه, 2ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

وزارت بهداشت ایران روز شنبه، ۲ مرداد، از جان باختن ۲۵۹ نفر و شناسایی بیش از ۱۸ هزار بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب مجموع کل جان‌باختگان کرونا در کشور تاکنون به ۸۸ هزار و ۵۳۲ نفر و شمار کل مبتلایان به سه میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران، تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تاکنون ۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۱۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دُز رسید.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دُز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز است.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر روز شنبه با اشاره به واردات آخرین بخش از واکسن از سوی این سازمان در هفته جاری گفت که تعهدات واردات ۱۰ میلیون دُز واکسن این سازمان به اتمام خواهد رسید.

‌همزمان با خیز دوباره کرونا در ایران موسوم به «موج پنجم» و افزایش روزانه شمار مبتلایان و جان‌باختگان در هفته‌های گذشته، انتقادهای بسیاری از روند کُند واکسیناسیون در کشور مطرح شده است.

مسئولان جمهوری اسلامی از جمله وزیر بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، طی ماه‌های گذشته با وعده تولید واکسن داخلی و واردات بیشتر درباره افزایش سرعت روند واکسیناسیون وعده داده‌اند.

با این حال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ تیر، اذعان کرد که دولت ایران نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند.

از: رادیو فردا

*****

زالی: وضعیت کرونا در تهران «وخیم» است

فرمانده ستاد کرونای تهران با اشاره به بستری هشت هزار بیمار مبتلا به کرونا در پایتخت، وضعیت این بیماری را در تهران «وخیم» اعلام کرد.

علیرضا زالی روز شنبه، دوم مرداد، همچنین به خبرگزاری ایلنا گفت که آمار مراجعان سرپایی در تهران بیش از ۲۰ هزار نفر است و این نگرانی وجود دارد که در هفته‌های آینده آمار بستری در تهران کاهش پیدا نکند.

آقای زالی همچنین برای دومین بار در طول هفته گذشته گفت که فرایند واکسیناسیون در تهران ۱۰ تا ۱۴ روز عقب‌تر از برنامه است، اما درباره واکسیناسیون در پایتخت به آماری اشاره نکرد.

آقای زالی روز ۲۷ ماه تیر نیز با انتقاد از روند واکسیناسیون در تهران گفته بود که از جمعیت ۱۴.۸ میلیون نفری استان تهران، تنها ۴۸۰ هزار نفر هر دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند که «این عدد مطلوب نیست و باید به سرعت شتاب پیدا کند».

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ تیر، اذعان کرده بود که دولت نتوانسته به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند و از مردم عذرخواهی کرده بود.

مسئولان جمهوری اسلامی از جمله وزیر بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، طی ماه‌های گذشته بارها یا وعده تولید واکسن داخلی داده‌اند یا از واردات برخی واکسن‌های غیرایرانی خبر داده‌اند.

با این حال انتقادها به عدم واردات واکسن از زمانی آغاز شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی ممنوع است.

در این فاصله شمار گسترده‌ای از کشورها با استفاده از انواع واکسن‌ها موفق به کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور خود شدند، اما ایران همچنان با موج‌ تازه‌ای از شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هفته گذشته گفته بود که آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در تهران به بالای ۱۰۰ نفر در روز رسیده است که با توجه به آمارهای رسمی این رقم حدود نیمی از کل جان‌باختگان کرونا در کشور است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.