افزایش ۷۰۰ درصدی جستجوی «مهاجرت» در گوگل پس از تصویب طرح صیانت

پنجشنبه, 7ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

تنها در مدت چند ساعت میزان جستجوی کلمه مهاجرت و کلمات مشابه از میانگین حدود ۵۰ به صد رسید – عکس از انتخاب

«مهاجرت به کانادا»، «مهاجرت به ترکیه»، «برای مهاجرت چقدر پول لازمه»، «مهاجرت بدون پول» و «ارزان‌ترین کشور برای مهاجرت» از دیگر کلیدواژه‌های فارسی در جستجوی گوگل بودند

تصویب طرح موسوم به «صیانت از کاربران در فضای مجازی»، در مجلس، جستجوی خیره‌کننده کلمه‌های «مهاجرت» و «مهاجرت به ترکیه» را در گوگل در پی داشت. به‌طوری‌که تنها در مدت ۲۴ ساعت از میانگین حدود ۵۰ به ۱۰۰ رسید و ۷۰۰ درصد افزایش یافت.

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که روز چهارشنبه (شش مرداد) در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تخصصی (کمیسیون فرهنگی) بررسی می‌شود و بدون اینکه به صحن علنی بازگردد به شورای نگهبان می‌رود. پس از تصویب این طرح در شورای نگهبان نیز اجرای آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

 

تصویب این طرح با واکنش و اعتراض شدید اقشار مختلف مردم و بسیاری از فعالان فرهنگی و هنری روبرو شد. کاربران فضای مجازی این طرح را تلاش مجلس شورای اسلامی برای مسدودسازی اینترنت، فیلترینگ گسترده و محدود کردن ارتباطات اجتماعی خود می‌دانند.

برخی نیز بر این باورند که با اجرای این طرح اندک آزادی‌های مشروع خود را در ایران از دست می‌دهند و کسب و کارهای آنلاین آنان مختل می‌شود. بسیاری از آنان که امید خود را به بهبود کیفیت زندگی در کشور از دست داده بودند در ۲۴ ساعت گذشته مصمم‌تر شدند که مهاجرت کنند.

افزایش ۷۰۰ درصدی جستجوی کلمه مهاجرت، ساعاتی پس از اقدام مجلس برای مسدودسازی اینترنت، نشان می‌دهد که در همین مدت کوتاه بسیاری از افراد که برنامه‌ای برای مهاجرت نداشتند نیز به‌عنوان یک گزینه مهم به آن فکر کردند.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که تنها در مدت چند ساعت میزان جستجوی کلمه مهاجرت و کلمات مشابه از میانگین حدود ۵۰ به صد رسید.

«مهاجرت به کانادا»، «مهاجرت به ترکیه»، «برای مهاجرت چقدر پول لازمه»، «مهاجرت بدون پول» و «ارزان‌ترین کشور برای مهاجرت» از دیگر کلیدواژه‌های فارسی در جستجوی گوگل بودند.

ویزای طلایی امارات برای برنامه‌نویسان

هم‌زمان با تصویب طرح مسدودسازی اینترنت در ایران، خبری دیگر در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است، به گزارش اعتماد آنلاین، امارات قصد دارد در یک برنامه توسعه‌ای و برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود به صد هزار برنامه‌نویس ویزای طلایی بدهد. این دستور را حاکم دبی صادر کرده است.

 

این کشور قصد دارد در پنج سال آینده هزار شرکت بزرگ دیجیتال راه‌اندازی کند و به همین منظور در تلاش است که بهترین برنامه‌نویسان و متخصصان دانشگاهی را به کار بگیرد.

در ایران برنامه‌نویسان توانمندی وجود دارند که امکان استفاده از این ظرفیت برای آنان وجود خواهد داشت اما همه افراد شانس مهاجرت قانونی با شرایط مناسب را ندارند.

افزایش پناهجویان ایرانی در جهان

آنچه اهمیت مسئله مهاجرت به خارج از کشور را پس از محدودسازی اینترنت، افزایش می‌دهد این است که اغلب افرادی که از اصلاح وضع موجود نا امید می‌شوند و اقدام به مهاجرت می‌کنند، سرمایه و شرایط کافی برای مهاجرت قانونی ندارند و به راه‌های غیرقانونی یا پناهجویی متوسل می‌شوند.

مقصد بیشتر این افراد نیز کشور ترکیه است که پناهجویان ایرانی بسیاری را در خود جای داده است. پناهجویان ایرانی در شهرهای کوچک و پناهجو‌پذیر اسکان داده می‌شوند. درحالی‌که اجازه کار ندارند و از هیچ حمایتی هم برخوردار نیستند. بسیاری از آنان سال‌هاست در انتظار رسیدگی به پرونده‌های خود هستند و برخی نیز با وجود داشتن حکم قبولی از سازمان ملل، از دولت ترکیه حکم اخراج گرفته‌اند.

تصمیم مجلس شورای اسلامی برای مسدودسازی اینترنت و ایجاد مزاحمت برای شهروندان ایرانی، منجر به افزایش پناهجویان ایرانی در نقاط مختلف جهان خواهد شد و بسیاری از جوان‌های ایرانی سال‌های طلایی عمر خود را در شرایط بلاتکلیفی سپری خواهند کرد. با این وجود نمایندگان موافق این طرح همچنان از آن دفاع می‌کنند و حتی در قبال انتقادهای افراد نزدیک به جناح خود نیز پاسخگو نیستند.

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، به درخواست عده‌ای از نمایندگان در مجلس مطرح شد و بر اساس رأی ۱۲۱ نمانیده در روز چهارشنبه در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب نهایی می‌شود.

روز چهارشنبه علی خضریان، نماینده موافق این طرح در توییتی افشا کرد که محمدباقر قالیباف با «اعلام صریح موافقت با اعمال اصل ۸۵» و علیرضا زاکانی با «تبیین موضوع در مجلس» زمینه تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را فراهم کردند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.