محمدعلی گرایی در رده‌بندی المپیک؛ نوید افکاری دوست، رقیب و حریف تمرینی‌اش بود

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

پیام یونسی‌پور

یک کشتی‌گیر ایرانی، امروز با اجرای فن «سنجاب پرنده» چشم‌ها را به خود خیره کرد، یک سال قبل در چنین روزهایی، داغدار دوست، رقیب و یار تمرینی‌اش، «نوید افکاری» بود.

«محمدعلی گرایی» ملی‌پوش فرنگی ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم «یوس وانیس پنا فلورس» از کوبا را شکست داد. سپس در حالی که مقابل «بوزو استارسوویچ» از کرواسی عقب بود با اجرای فن سنجاب پرنده به پیروزی رسید و در در نیمه نهایی برابر «تاماس لورینز» مجارستانی دارنده مدال طلای جهان و نقره المپیک قرار گرفت و ۶ بر ۵ شکست خورد تا راهی دیدار رده‌بندی شود.

***

محمدعلی گرایی متولد اردیبهشت سال ۱۳۷۳ در شیراز است. پیش از آن‌که کشتی‌گیر شود، ژیمناستیک را آغاز کرد و مدتی هم در رده‌های نونهالان و نوجوانان، فوتبالیست بود. اما سرآخر سراغ کشتی رفت.

حاصل سال‌ها مبارزه‌اش روی تشک کشتی، یک مدال طلای بازی‌های آسیایی، یک مدال طلای بازی‌های آسیایی، یک مدال طلای سیزم، یک نقره و دو برنز رقابت‌های کشتی آسیایی و دو برنز رقابت‌های جهانی بود.

اما او در تمام سال‌های گذشته، یک هم‌بازی و حریف تمرینی در شیراز داشت؛ نوید افکاری.

نوید افکاری شاید در رشته‌ای که بیش از ۵۰۰ هزار ورزشکار رسمی و ثبت‌ شده دارد، هرگز به تیم ملی نرسید اما در استان و شهر خودش کم آوازه نبود. حدفاصل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵، قهرمان کشتی فرنگی شیراز بود. وقتی مدرسه را رها کرد تا به کارگری و گچ‌کاری در ساختمان برسد، کشتی را در حد یک ورزش شخصی دید. می‌خواست کمک خرج خانواده باشد و دیگر زمان کافی برای ورزش‌ حرفه‌ای نداشت.

اصرارهای مربی‌ اما پنج سال بعد او را دوباره به روی تشک برگرداند. سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نه تنها مقام استانی کسب کرد که حتی به مرحله انتخابی تیم ملی هم رسید. سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در آستانه ورود به تیم ملی قرار داشت اما بازی‌های انتخابی را باخت؛ شاید چون ذهن، روح و جسمش در کارگاه‌های گچ‌کاری جا مانده بودند. برای همین، بارها به عنوان حریف تمرینی محمدعلی گرایی، دیگر کشتی‌گیر شیرازی تیم ملی به اردوهای ملی ایران دعوت شد.

مرداد سال ۱۳۹۹ زمانی که خبر دستگیری، محاکمه و احتمال اعدام نوید افکاری در رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شد، «محمدرضا گرایی»، محمدعلی گرایی و «مهدی علیاری»، قهرمانان کشتی فرنگی و همین‌طور «وحید بنا»، کاپیتان سابق تیم ملی جودو ایران با انتشار عکس‌هایی از نوید افکاری، در شبکه‌های اجتماعی خواهان توقف اجرای حکم اعدام او شدند.

محمدعلی گرایی از دستگاه قضایی ایران خواسته بود در حکم اعدام نوید افکاری تجدید نظر کند.

نوید افکاری اما بدون اطلاع قبلی، شبانه اعدام شد. ساعاتی بعد، خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی به نقل از محمدعلی گرایی نوشت: «اگر می‌دانستم نوید مرتکب قتل شده، مگر مریض بودم از او حمایت کنم.»

در صحت این اظهارنظر هنوز تردیدهایی وجود دارد. خبرگزاری میزان در حالی به نقل از کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران چنین مصاحبه‌ای را منتشر کرد که حتی دوستان نزدیک به آقای گرایی طی روزهای پس از اعلام خبر اعدام نوید افکاری، موفق به برقراری تماس با او نشده بودند.

میزان که در پرونده‌سازی‌هایی قضایی و امنیتی هم یدطولایی دارد، در بخشی از مصاحبه منتشر شده از محمدعلی گرایی نوشته بود: «من کشتی‌گیر تیم ملی هستم و وظیفه من این است که پرچم ایران را بالا ببرم. قرار نیست بیایم کاری کنم که شبکه‌های معاند بخواهند سوءاستفاده کنند یا از کاری که من کردم طوری برداشت کنند که حرکت من را برعکس نشان دهند.»

ادبیاتی که در مصاحبه محمدعلی گرایی به کار رفته بود، بیش از آن‌که به کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایران شباهت داشته باشد، به گفتار  مقامات امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک بود.

نوید افکاری یک بار به اتهام قتل یک مامور حکومتی در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز حکم اعدام گرفت و بار دیگر نیز برای شرکت در این اعتراضات، با اتهام «محاربه» در دادگاه انقلاب به مرگ محکومش کردند.

دو برادر دیگر او، «وحید» و «حبیب» هم به ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. آن‌ها متهم شدند که در مرداد ۱۳۹۷ فردی به نام «حسن ترکمان»، از اعضای بسیج شیراز و کارمند حفاظت سازمان آب این شهر را به قتل رسانده‌اند.

محمدعلی گرایی پس از اعدام نوید افکاری، از مصاحبه و حضور در رسانه‌ها خودداری کرد. او با چراغی خاموش به المپیک توکیو رفت. در مورد او گفته می‌شد در تناسب با سایر ورزشکاران و کشتی‌گیران، بیشترین فشار را برای خاموش ماندن در قبال برادران افکاری از سوی دستگاه‌های امنیتی تحمل کرده است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.