پایان حادثه کشتی‌ربایی در آب‌های عمان؛ ربایندگانِ «ناشناس» کشتی را سالم رها کردند؛ «نیروهای تحت حمایت ایران» متهم شدند

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت، در توییتی، اعلام کرد: حادثه مربوط به ربایش احتمالی کشتی در سواحل امارات متحده عربی پایان یافت. - تصویر آرشیوی

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت، در توییتی، اعلام کرد: حادثه مربوط به ربایش احتمالی کشتی در سواحل امارات متحده عربی پایان یافت

بر اساس اعلام سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا، حادثه مربوط به ربایش احتمالی یک کشتی در سواحل امارات متحده عربی پایان یافته و کشتی سالم است. سه منبع امنیتی دریایی، «نیروهای وابسته یا تحت حمایت ایران» را با این ربایش احتمالی مرتبط دانسته‌اند. بر پایه برخی گزارش‌هایی که روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت منتشر شد، دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان در شرایطی نامعلوم از کنترل خارج شدند و ناخدایان این کشتی‌ها اعلام کردند به دایل اضطراری قادر به حرکت نیستند. همچنین اعلام شد یک کشتی حمل آسفالت به نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد. 

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت، در توییتی، اعلام کرد: حادثه مربوط به ربایش احتمالی کشتی در سواحل امارات متحده عربی پایان یافت. کشتی سالم است و در سواحل امارات متحده عربی به حال خود رها شده است. 

در گزارش سازمان تجارت دریایی بریتانیا، با اشاره به حادثه‌ی پنج روز پیش و حمله به نفتکش وابسته به اسرائیل، آمده است: «مسافران کشتی را ترک کرده‌اند. کشتی سالم است. حادثه پایان یافته است».

بر اساس گزارش‌های متعدد، که روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت منتشر شدند، دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان در شرایطی نامعلوم از کنترل خارج شدند و یک کشتی حمل آسفالت به نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد.  شرکت خدمات صنایع کشتیرانی «لوید لیست اینتلیجنس» نیز گزارش مربوط به ربوده‌شدن یک کشتی در حال حرکت با پرچم پاناما در خلیج عمان را تایید کرده و گفته بود به خدمه دستور داده شده که به ایران بروند. 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت، درباره گزارش‌های مربوط به ربایش کشتی در دریای عمان، با بیان اینکه «ما این وضعیت در حال تحول را زیر نظر داریم»، گفت: با لندن و دیگر شرکای‌مان که در سراسر جهان نیز اوضاع را پایش می‌کنند، در تماس نزدیک هستیم».

خبرگزاری رویترز، به نقل از سه منبع امنیتی، گزارش داد که به عقیده آنها «نیروهای وابسته یا تحت حمایت ایران» عامل ربودن این کشتی هستند. این ادعا از سوی سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تکذیب شد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین واکنش گفته بود: گزارش‌های منتشر شده «کاملا مشکوک» هستند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز با بیان اینکه این حادثه مورد تایید قرار نگرفته است، طرح این موضوع را در جهت «گمراه کردن مردم در سراسر جهان» عنوان نمود. 

ابوالفضل شکاری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز این گزارش‌ها را «عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید» برشمرد.

پیش از این، سازمان امنیت تجارت بریتانیا اعلام کرده بود کشتی حامل قیر در نزدیکی آب‌های فجیره دچار حادثه شده است. این سازمان از تمامی کشتی‌ها، خواستار رعایت احتیاط فوق‌العاده شده بود. 

در پی تکذیب مقامات جمهوری اسلامی ایران، شرکت خدمات صنایع کشتیرانی «لوید لیست اینتلیجنس»، بامداد چهارشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت، ربایش یک کشتی با پرچم پاناما در خلیج عمان را مورد تأیید قرار داد. این منبع در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی، «پس از ربوده شدن به سوی ایران هدایت شده است».

اما سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا، در گزارش‌های بعدی، از رها شدن کشتی «آسفالت پرینسس» در سواحل امارات خبر داده و تاکید کرد اکنون کشتی در امنیت است و افرادی که وارد کشتی شده بودند، خارج شدند. هنوز معلوم نیست این افراد وابسته به چه گروه‌هایی بوده‌اند اما برخی منابع، نیروهای وابسته و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم می‌کنند. 

روزنامه «تایمز» لندن نیز بر اساس باور منابع بریتانیایی نوشته بود: فرض بر این است نیروهای نظامی ایران یا نیروهای نیابتی این کشور وارد کشتی آسفالت پرینسس شده‌اند. 

در پی اعلام خبر احتمال ربایش کشتی «آسفالت پرینسس»، گشت‌های نیروی هوایی عمان در منطقه به پرواز درآمدند تا وضعیت این کشتی را زیرنظر داشته باشند. 

کشتی آسفالت پرینسس در مالکیت شرکت «پرایم تنکرز» است. در ژوئیه ۲۰۱۹، یک کشتی دیگر متعلق به این شرکت به نام «ام‌ تی‌ ریاح» توسط جمهوری اسلامی ایران تصرف شده بود. 

منطقه‌ای که این حادثه در آن به وقوع پیوست در مسیر تنگه هرمز و در دریای عرب واقع است. حدود یک پنجم انتقال دریایی نفت در جهان از این تنگه عبور می‌کند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.