انتقاد مقام شرکت رازی از پروژه‌های داخلی واکسن کرونا: هنوز یک میلیون دوز داخلی هم ساخته نشده

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی بر ساخت واکسن کرونا در داخل ایران تاکید دارند، محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تعدد شرکت‌های ایرانی فعال در این زمینه انتقاد و اعلام کرد هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونا هم در ایران ساخته نشده است.

مهرآبادی روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، در یک وبینار درباره واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: «شورای امنیت اواخر سال گذشته پس از اینکه چهار شرکت به فاز اول مطالعات بالینی واکسن رسیدند مبلغی را برای ایجاد زیرساخت‌های تولید و واردات تجهیزات به صورت ارز دولتی در اختیار شرکت‌ها قرار داد.»

او با اشاره به تجربه دیگر کشورها مثل چین و «بی‌برنامگی» دولت ایران در این زمینه ادامه داد اگر «از ابتدا دولت برنامه‌ریزی شده پیش می‌رفت و در بخش دولتی و خصوصی، شرکت‌هایی را منتخب و حمایت می‌کرد، بهتر بود.»

این مقام شرکت رازی تاکید کرد: «مردم می‌بینند شرکت‌های زیادی وارد فاز مطالعات بالینی شده‌اند که این تعدد واکسن‌سازان انتظاراتی ایجاد می‌کند.»

مهرآبادی با اشاره به روند کند ساخت واکسن کرونا در ایران گفت: «در کشور نخستین مجوز کارآزمایی بالینی در دی ماه صادر شد و واکسن رازی کووپارس در اسفند ماه دومین دریافت‌کننده این مجوز بود. در حالی که در دنیا فاز ۳ را در آن زمان گذرانده بودند و برخی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند.»

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس هشدار داد که اگر واکسن‌سازان ایرانی موفق به ساخت واکسن کرونا نشوند «علاوه بر خسارت و هدر فت سرمایه شرکت و از بین رفتن اعتماد دولت به آن، اعتماد عمومی مردم نیز از بین می‌رود».

 

حسن روحانی در اردیبهشت ماه قول داده بود واکسن داخلی کرونا در خرداد وارد چرخه واکسیناسیون کرونا در ایران می‌شود و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا روز ۱۸ خرداد از «اتمام پروژه کلان ساخت واکسن ایرانی کووبرکت» خبر داد و گفت: «به‌زودی ۱۰ میلیون واکسن کوو ایران برکت تزریق می‌شود.»

اواخر خرداد سعید نمکی، وزیر بهداشت، از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی «کووایران برکت» خبر داد.

چند روز پس از آن مینو محرز، یکی از اعضای پیشین کمیته علمی ستاد کرونا روند تولید مشترک واکسن کرونا با همکاری ایران و کوبا را زیر سوال برد اما سایر مقام‌ها اظهاراتش را رد کردند.

اکنون تولید کمتر از یک میلیون دوز واکسن کرونا از سوی شرکت‌های ایرانی در حالی است که به گفته مهرآبادی برای واکسیناسیون کرونا در ایران حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز است.

کارشناسان روند کند واکسیناسیون در ایران را عامل اصلی وقوع موج‌های پی‌درپی شیوع کرونا در این کشور می‌دانند.

کمی پس از ساخت واکسن کرونا از سوی شرکت‌های بزرگ جهان در آمریکا و بریتانیا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خرید واکسن کرونا از شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرد و گفت به شرکت‌های فرانسوی نیز اعتمادی ندارد.

 

خامنه‌ای پیش از آن در اردیبهشت سال ۹۹ گفته بود باید شرکت‌های ایرانی واکسن و داروی کرونا را «زودتر» از دیگر کشورها بسازند.

اما نه تنها واکسن کرونا در ایران زودتر از دیگر نقاط دنیا ساخته نشد، بلکه جمهوری اسلامی مانع واردات سریع و گسترده واکسن کرونا به ایران شد و عمده واردات واکسن کرونا را به دو کشور چین و روسیه محدود کرد.

این در حالی است که مقام‌های وزارت بهداشت و دیگر مقام‌های درمانی در ماه‌های اخیر بارها از «بدعهدی» چین و روسیه در این زمینه انتقاد کردند.

اما این بدعهدی فقط مربوط به چین و روسیه نبود و وعده‌های مقام‌های وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا با واکسن داخلی هم محقق نشد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، اواخر تیرماه اعتراف کرد دولت نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.