اسرائیل نام یک فرمانده سپاه پاسداران را به عنوان مسئول حمله به کشتی «مرسر استریت» اعلام کرد

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

FILE - In this June ۳, ۲۰۲۱ file photo, Israeli Defense Minister Benny Gantz speaks during a bilateral meeting with Secretary…

بنی گانتز وزیر دفاع و یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل با ارائه گزارشی به نمایندگان کشورها در شورای امنیت سازمان ملل، نام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در حمله به کشتی مرسر استریت دست داشته است، اعلام کردند.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، بنی گانتز روز چهارشنبه ۱۳ مرداد گفت: «امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه، پشت چندین حمله تروریستی در منطقه با استفاده از پهپاد و موشک بوده است.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «برای اولین بار، من نام کسی را که به طور مستقیم مسئول حملات انتحاری پهپادی است اعلام می‌کنم. نام او سعید آرا جانی است و او رئیس فرماندهی پهپادی سپاه است.» به گفته آقای گانتز، این همان نیرویی است که به مرسر استریت حمله کرد.

او همچنین گفت، سعید آرا جانی کسی است که برنامه‌‌ریزی، آموزش‌، و تجهیزات لازم برای اجرای حملات تروریستی در منطقه را ارائه می‌دهد. تهران دست داشتن در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز گفت: «این یک حمله به مسیرهای تجارت جهانی است. این حمله‌ای به آزادی حرکت است. این یک جنایت بین‌المللی است.»

وزیر خارجه اسرائیل افزود: «جامعه جهانی در قبال آن چه می‌خواهد بکند؟ آیا هنوز چیزی به عنوان قانون بین‌المللی وجود دارد؟ و آیا جهان این توانایی و اراده برای اجرای آن قانون را دارد؟ اگر پاسخ آری است، جهان باید هم‌اکنون اقدام کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیشتر در روز دوشنبه طی سخنانی بار دیگر حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» را کار ایران دانست و آن را محکوم کرد و گفت در هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها، پاسخی جمعی به ایران داده می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن گفت «ما یک بررسی جامع انجام دادیم و اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است. این حمله از الگوی حملات مشابه ایران، از جمله مواردی که در گذشته در آنها از پهپادهای مجهز به مواد منفجره استفاده شده است، پیروی می‌کند.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز سه‌شنبه از شورای امنیت خواسته بود در پی حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت، ایران را محکوم و تحریم کند. سفیر اسرائیل در نامه‌ای خطاب به ریاست شورای امنیت که در حال حاضر در اختیار هند است نوشت: «شورای امنیت نباید در مقابل وقوع چنین نقض‌هایی از سوی ایران یا از سوی گروه‌های تروریستی در منطقه که به عنوان گروه‌های نیابتی‌‌اش عمل می‌کنند، دست روی دست بگذارد.»

حمله به نفت‌کش ام‌وی مرسر استریت که پنجشنبه ٧ مرداد در آبهای آزاد و در شمال دریای عرب صورت گرفت، نخستین حمله مرگبار به یک کشتی تجاری در منطقه است. در آن حمله یک بریتانیایی و یک رومانیایی کشته شدند. اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، گروه‌های نیابتی‌ ایران در منطقه بارها از پهپادهای انتحاری در حملات خود استفاده کرده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.