‘ظرف دو تا سه هفته’ کارت واکسن در ایران برای برخی خدمات اجباری می‌شود

شنبه, 3ام مهر, 1400
اندازه قلم متن
روند کند واکسیناسیون در ایران با انتقادهای بسیاری همراه شد

روند کند واکسیناسیون در ایران با انتقادهای بسیاری همراه شد

 

در حالی که هنوز ۶۰٪ جمعیت ایران حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا روز شنبه اعلام کرد که ظرف دو تا سه هفته آینده، داشتن کارت واکسن کرونا برای برخی فعالیت‌ها از جمله «همه خدمات در اماکن تجمعی و استفاده از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس» اجباری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رئیسی گفت که این ستاد به مردم «دو تا سه هفته فرصت داده» تا واکسن تزریق کنند و بعد از آن خدمات تنها با ارائه کارت واکسن انجام خواهد شد.

وی همچنین افزود که نزدیک به دو سال است در شهرهای قرمز رستوران‌ها، تالارها و باشگاه‌های ورزشی تعطیل هستند، اما اگر شهروندان دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کنند، «با رعایت پروتکل» امکان بازگشایی این اماکن وجود خواهد داشت.

در ایران، در زمان آغاز تولید گسترده واکسن‌های کرونا، آیت‌الله خامنه‌ای واردات هرگونه «واکسن آمریکایی و انگلیسی» را ممنوع کرد. این دستور در هفته‌های اخیر و با اوج‌گیری انتقادها از رهبر جمهوری اسلامی به شکل غیرمستقیم تعدیل شد.

تصویری از صف واکسن کرونا در تهران

تصویری از صف واکسن کرونا در تهران

روند واکسیناسیون در ایران با کندی قابل توجهی پیش رفت و ایران در مقایسه با کشورهای هم‌طراز خود در منطقه و جهان، در رتبه‌های پایین از نظر میزان واکسیناسیون کرونا به سر می‌برد.

اما بعد از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، دولت جدید می‌گوید که به روند واکسیناسیون شتاب بخشیده است.

ابراهیم رئیسی در روز شنبه وعده داد که «تا چند روز آینده ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.»

بر اساس اعلام رسمی دولت، تا روز اول مهرماه ۳۳ میلیون و ۳۳۰ نفر دست‌کم یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

برای عملی شدن وعده آقای رئیسی، ظرف «چند روز آینده» این تعداد باید به بیش از ۵۸ میلیون نفر برسد. برای این منظور باید حدود ۲۵ میلیون نفر از شهروندان ظرف این چند روز، نخستین دوز واکسن خود را دریافت کنند.

تاکنون بالاترین رکوردی که وزارت بهداشت از نظر تعداد تزریق روزانه واکسن اعلام کرده، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار دوز واکسن در یک روز بوده که حدود دو هفته پیش رخ داد.

حتی در آن روز نیز، همه یک میلیون و ۱۲۰ هزار واکسنی که تزریق شده بود، دوز نخست واکسن نبودند.

پیشتر در خردادماه، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا وعده داد بود که تا پایان سال (شش ماه دیگر) دستکم ۷۰ درصد جمعیت کشور دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کنند.

بی بی سی فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.