نماینده مجلس ایران از آمار نگران‌کننده اعتیاد نوجوانان خبر داد

دوشنبه, 15ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

سن شروع مصرف مواد مخدر در ایران به‌شدت پایین آمده است- عکس از خبرگزاری فارس

ستاد مبارزه با مواد مخدر: تهران رتبه اول شیوع اعتیاد در میان نوجوانان را دارد

علی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از «آمار نگران‌کننده» اعتیاد در میان نوجوانان خبر داد و گفت: «برای پیشگیری و جلوگیری از اعتیاد نوجوانان باید برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم.»

او با انتقاد از اینکه در وزارت آموزش و پرورش، محور اصلی «آموزش» است و به «پرورش» کودکان توجه نمی‌شود، گفت: «در گذشته طرح‌های کارآفرینی و مهارت‌افزایی را در مدارس داشتیم. الان همه این‌ها از برنامه‌های آموزش و پرورش جدا شده‌اند. از وقتی کرونا آمده، خود بحث کرونا مزید بر علت شده و برخی از شاخصه‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است.»

علی بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس افزود: «اگر این آموزش‌ها هم‌زمان با هم صورت بگیرد، می‌توان به میزان قابل‌توجهی دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد واکسینه کرد. ذهن خلاق دانش‌آموز را آن‌قدر درگیر کارهای متنوع کنیم تا فرصت فکر کردن به اعتیاد را نداشته باشند و ذهنش به سمت ساختارهای مثبت حرکت کند.»

نماینده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هم‌زمان با «سوءمدیریت و سوءبرنامه» در کشور آمار اعتیاد نیز افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: «وقتی دانش‌آموز به مقطع متوسطه وارد شد، باید برایش هدف‌گذاری شود که این دانش‌آموز برای چه تحصیل می‌کند؟ یعنی باید دانش‌آموز انگیزه دهیم تا ترک تحصیل نکند. چون برخی دانش‌آموزان فکر می‌کنند آینده بقیه تحصیل‌کرده‌ها چه شده است که برای من بشود.»

در حالی‌ که کنشگران مدنی و پژوهشگران اجتماعی هشدار می‌دهند سن شروع مصرف مواد مخدر در ایران به‌شدت پایین آمده و به ۱۳ سال رسیده است، مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران مدعی می‌شوند که آمار اعتیاد میان نوجوانان کمتر از دو درصد است.

اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر، با طرح این ادعا که میانگین نرخ شیوع اعتیاد در میان جمعیت دانش‌آموزی جهان ۲۰ درصد است، گفته است: «در ایران تنها ۲.۱ درصد دانش‌آموزان به اعتیاد دچارند.» به گفته او، این دو درصد را هم «قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر» آلوده کرده‌اند.

با این حال یافته‌های مطالعاتی پژوهشگران اجتماعی نشان می‌دهد که اعتیاد نوجوانان دلایل خانوادگی و فردی و اجتماعی دارد و آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد مسئول در زمینه پیشگیری از اعتیاد کودکان، نقش و وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده است. بنابر اعلام مومنی، نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان‌ها در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و در بین استان‌ها، تهران رتبه اول را دارد.

پیش‌تر سعید صفاتیان، کارشناس و تحلیلگر مسائل اعتیاد، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «ما یک دبیرخانه مبارزه با موادمخدر داریم که در طول سال از دولت برای مبارزه بودجه می‌گیرد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نگاه کلی در این مجموعه همواره امنیتی، انتظامی و قضایی بوده که تقریبا با سیستم تمام کشورهای موفق در زمینه مبارزه با موادمخدر مغایر است.»

او با بیان اینکه ۱۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال در ایران به مصرف مواد مخدر تمایل دارند، بر مسئله پیشگیری تاکید کرده و گفته بود: «ما باید روی کاهش تقاضا کار کنیم و در کنارش با عرضه مقابله کنیم؛ اما با مدیرانی که سابقه امنیتی قضایی یا انتظامی دارند، نگاه و بودجه تنها به‌ سمت مقابله با عرضه رفته است.»

به گفته صفاتیان، آموزش و پرورش باید برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان درباره خطر اعتیاد زمان و تمرکز بیشتری صرف کند و «برگزاری یک کلاس توجیهی با نیروی آموزش ندیده آن‌هم سالی یک ساعت» گره‌ای از کار باز نمی‌کند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.