واکنش ایران و اسرائیل به حمله علیه امارات؛ ائتلاف عربستان مواضع حوثی‌ها را بمباران کرد

چهارشنبه, 29ام دی, 1400
اندازه قلم متن

یک ساختمان ویران شده در صنعا، پایتخت یمن بر اثر بمباران ائتلاف به رهبری عربستان

یک ساختمان ویران شده در صنعا، پایتخت یمن بر اثر بمباران ائتلاف به رهبری عربستان

یک روز پس از آن که گروه حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران به چند نقطه در امارات متحده عربی حمله کردند، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که «حملات نظامی راه‌حل بحران یمن نیست» و خواستار «فضای آرام و دوری از استمرار تنش و چرخه خشونت و استقرار صلح و ثبات در منطقه» شد.

سعید خطیب‌زاده این واکنش را روز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تحولات اخیر مرتبط با یمن بیان کرد اما مستقیماً نامی از حمله تازه گروه نیابتی جمهوری اسلامی به ابوظبی، پایتخت امارات، نبرد.

پلیس امارات روز دوشنبه از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح» شهر ابوظبی و یک انفجار جزئی در محدوده ساخت‌وساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داد که در جریان آن دو شهروند هندی و یک شهروند پاکستانی کشته و شش نفر نیز زخمی شدند. حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند.

ائتلاف به رهبری عربستان همچنین اعلام کرده است هشت پهپاد حوثی‌ها را که روز دوشنبه به سمت عربستان سعودی پرتاب شده بود، رهگیری کرده است.

درخواست سخنگوی وزارت خارجه ایران برای «دوری از استمرار تنش و چرخه خشونت» در حالی بیان می‌شود که تمجید رسانه‌های حکومتی ایران از حملات پهپادی به امارات متحده ادامه دارد و روزنامه «کیهان» که مدیر آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، در شماره روز سه‌شنبه خود حمله به فرودگاه ابوظبی امارات را «مهم» دانسته و آن را نتیجه «عملیاتی دقیق، عجیب، پیچیده و مؤثر» توصیف کرده است.

این روزنامه در «یادداشت روز» خود نوشته است که «با حمله به زیرساخت‌های ابوظبی، اماراتی‌ها کاملاً غافلگیر شدند و بدین‌ترتیب تهدید را برای امارات معتبر ساختند و این کشور را ادب کردند».

روز دوشنبه همزمان با اعلام خبر حمله یادشده، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز در این زمینه اعلام کرد که این اقدامات «تذکر عملی جدید» از سوی حوثی‌های به امارات بوده است.

سعید خطیب‌زاده در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود بر «آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و مشارکت در هرگونه ابتکاری که به پایان یافتن جنگ هفت ساله یمن بینجامد»، تأکید کرد.

این سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که ایران فروردین‌ماه امسال به «طرح ابتکار صلح» عربستان برای یمن واکنشی سرد نشان داد و استقبال از آن را به چند شرط منوط کرد.

پیشنهاد حمایت امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به امارات

در ادامه این تحولات، نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد ارائه حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی به ابوظبی داد.

نفتالی بنت روز سه‌شنبه طی نامه‌ای به شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، اعلام کرد اسرائیل آماده کمک‌های اطلاعاتی و امنیتی برای محافظت از شهروندان اماراتی در مقابل حملات مشابه روز دوشنبه است.

آقای بنت گفته که به نهادهای امنیتی اسرائیل دستور داده است هر کمکی که همکاران اماراتی نیاز داشته باشد یا مورد علاقه امارت باشد، ارائه دهند. وی گفت: «جهان باید مقابل ترور بایستد».

امارات در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرد؛ موضوعی که با واکنش تهدیدآمیز ایران مواجه شد.

حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به صنعا

رسانه‌های شورشیان حوثی خبر می‌دهند که در شبانه‌روز گذشته حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن، منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر شده است که شماری از غیرنظامیان هم در میان آن‌ها هستند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۸ دی این خبر را از قول این رسانه‌ها و همچنین شهروندان ساکن مناطق تحت کنترل حوثی‌ها گزارش داد و نوشت که این یکی از مرگبارترین حملات ائتلاف عربستان از سال ۲۰۱۹ است.

رسانه دولتی عربستان سعودی نیز اعلام کرده که این ائتلاف بامداد روز سه‌شنبه حملات هوایی علیه پایگاه‌ها و اردوگاه‌های وابسته به گروه حوثی در صنعا را آغاز کرده است.

به نوشته رسانه‌های حوثی، یکی از این حمله‌ها به خانه عبدالله قاسم الجُنید، رئیس سابق دانشکده هوانوردی حوثی‌ها، صورت گرفته که بر اثر این حمله، او، همسرش، پسر ۲۵ ساله‌اش، و دیگر اعضای خانواده و سایر افراد ناشناس کشته شدند.

الجنید یکی از بیش از ۱۷۰ مقام حوثی بود که در ماه اوت توسط دادگاهی در استان مأرب، از استان‌های تحت کنترل دولت رسمی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی و به رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی است، به صورت غیابی و به جرم «کودتای نظامی و ارتکاب جنایات جنگی» به اعدام با جوخه تیرباران محکوم شد.

این حملات سنگین هوایی ائتلاف عربستان پس از حمله موشکی و پهپادی روز دوشنبه حوثی‌های متحد ایران به امارات متحده عربی انجام شد.

امارات نیز گفته است این اقدام حوثی‌ها بدون مجازات نخواهد ماند و این کشور «حق پاسخگویی به حملات تروریستی و تنش جنایتکارانه» را برای خود محفوظ می‌داند.

همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز حمله یاد شده را «اقدامی تروریستی» خواند و تاکید کرد که واشینگتن با امارات و دیگر شرکایش برای مجازات عاملان این اقدام همکاری خواهد کرد.

ایالات متحده و بریتانیا حمله پهپادی حوثی‌های یمن به امارات متحده عربی را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» نامیده‌اند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز این رخداد را محکوم کرده و در عین حال خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌های درگیر شده است.

در همین حال خبر می‌رسد که ازجمله به دلیل حمله حوثی‌‌ها به ابوظبی که منجر به انفجار یک مخزن سوخت نیز شد، قیمت نفت در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در بیش از هفت سال گذشته رسید و شاخص نفت خام برنت دریای شمال به ۸۸٫۱۳ دلار در هر بشکه صعود کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.