آمار رسمی کرونا در ایران؛ شناسایی ۲۳۱۳۰ بیمار و ۶۴ فوتی جدید، کودکان زیر ۱۲ سال، قربانیان جدید کرونا، با وجود افزایش شهرهای قرمز به ۱۲۰ شهر، رئیسی با محدودیت سراسری مخالفت کرد

شنبه, 16ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

همزمان با افزایش شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی در ایران به ۱۲۰ مورد، رئیس جمهور ضمن رد «محدودیت‌های سراسری و عمومی» در پیک جدید، تصمیم‌گیری درباره نحوه اعمال محدودیت‌ها را بر عهده مسئولان استانی گذاشت.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در شامگاه جمعه، ۱۵ بهمن شمار شهرستان‌های قرمز کشور از ۷۷ مورد بر اساس گزارش هفته گذشته به ۱۲۰ مورد رسیده است. در همین حال وضعیت ۱۵۳ شهرستان، نارنجی و وضعیت ۱۶۷ شهرستان، زرد اعلام شد.

وزارت بهداشت ایران روز شنبه، ۱۶ بهمن، از جان باختن ۶۴ نفر دیگر و شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

در همین حال کانال سامانه ماسک که اخبار رنگ‌بندی شهرها را منتشر می‌کند، اعلام کرد که وزارت بهداشت از چند روز قبل تصمیم گرفته تا رنگ‌بندی شهرستان‌ها توسط معاونت تحقیقات این وزارتخانه انجام شود و بر این اساس روند ارسال داده‌های بستری از وزارت بهداشت به اپلیکیشن ماسک متوقف شده ‌است.

رنگ‌بندی‌های کرونایی در ایران تاکنون بر اساس آمار بستری‌شدگان صورت گرفته است. متخصصان بارها از این نحوه تعیین وضعیت کرونا به دلیل دقیق نبودن برآوردهای آن در خصوص وضعیت واقعی کرونا انتقاد کرده و خواستار بازنگری در این شیوه شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز شنبه، ۱۶ بهمن ضمن اشاره به لزوم ارائه تعریف‌ جدید برای شهرهای قرمز گفت که تا زمان انجام شدن این کار، مقررات قبلی برای شهرهای قرمز موضوعیت دارد.

آقای رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراسم‌ها و اماکن زیارتی گفت: «هر شهر و بخشی که دچار مشکل می‌شود باید مسئولین استانی در همان محدوده نسبت به اعمال محدویت و یا تعطیلی تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد.»

در همین رابطه محسن منصوری استاندار تهران روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان گفت که برگزاری مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز ممنوع است و در شهرهای نارنجی و زرد نیز با حدود ۲۰ درصد ظرفیت می‌توان این مراسم را برگزار کرد.

او درباره برگزاری راهپیمایی۲۲ بهمن نیز گفته است که تکلیف برگزاری این مراسم صبح روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن مشخص خواهد شد، اما در ادامه خواست که تجمعات مربوط به این مراسم با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت برگزار شود.

در همین حال مقامات استانی از روند صعودی و پرشتاب افزایش مبتلایان به کرونا خبر می‌دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان باغملک در خوزستان روز شنبه اعلام کرد که آمار ابتلا در این شهرستان ۶۰۰ درصد افزایش یافته و ۸۰ درصد تست‌های روزانه کرونا در این منطقه مثبت است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز از افزایش ۱۵۷ درصد مراجعه‌های سرپایی و رشد ۵۱ درصدی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استان در هفته گذشته خبر داده است.

آقای زالی در ادامه گفت: «بر اساس مطالعات سویه امیکرون نیز از وخامت برخوردار است و نباید در خصوص آن ساده‌انگاری شود.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران همچنین با اشاره به روند رو به افزایش بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بر آمادگی و گسترش تخت‌های کودکان در بیمارستان‌های اطفال و بیمارستان‌های عمومی تاکید کرده است.

در همین حال فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر تهران نیز همزمان از افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون خبر داده و گفته است که بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود و بیشتر مراجعان این بیمارستان در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند ولی مراجعه‌کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد.

از: رادیو فردا

*****

با وجود افزایش شهرهای قرمز به ۱۲۰ شهر، رئیسی با محدودیت سراسری مخالفت کرد

در ادامه خیز ششم کرونا در ایران، وزارت بهداشت تعداد شهرهای قرمز را ۱۲۰ شهر اعلام کرد و مسئولان درمانی نسبت به کمبود تخت بیمارستانی برای کودکان هشدار دادند. همزمان، ابراهیم رئیسی با محدودیت سراسری مخالفت کرد و گفت می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه داد.

خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه نقشه کرونایی کشور برای بار ششم آتشین شده، روز شنبه ۱۶ بهمن گزارش داد که در حال حاضر ۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهر نارنجی، ۱۶۷ شهر زرد و فقط ۸ شهر در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در دومین هفته از ماه بهمن، ۱۰۸ هزار و ۵۷۹ مبتلا به کرونا شناسایی شد و شش‌هزار و ۷۰۶ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

شمار مرگ‌ومیر در این هفته نیز ۲۰۴ نفر اعلام شده است.

در همین حال ابراهیم رئیسی با برقراری محدودیت‌های سراسری مخالفت کرد.

رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از برقراری محدودیت‌های بخشی دفاع کرد و گفت: اعمال محدودیت یا تعطیلی نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد.

در روزهای اخیر اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی درباره برقراری محدودیت کامل یا قرنطینه هوشمند در برخی موارد علنی شده است.

رئیسی در اظهارات روز شنبه‌اش همچنین گفت: با توجه به شیوع اومیکرون و شرایط متفاوت و خاصی که نسبت به سویه‌های قبلی دارد «می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه داد».

از سوی دیگر در روزهای اخیر پزشکان و مسئولان درمانی بیش از گذشته نسبت به وضعیت کودکان زیر ۱۲ سال هشدار داده و از «شعله‌ور شدن آتش کرونا در کودکان» سخن گفته‌اند.

از جمله فرهاد چوبدار، رییس بیمارستان کودکان علی‌اصغر در تهران، با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا گفت: «تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.