صندوق بین‌المللی پول: رشد منفی اقتصاد ایران سال آینده پایان می‌یابد

سه شنبه, 21ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

sandoghe-binalmelal

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که عمدتا در برگیرنده منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است، پیش بینی کرده که رشد منفی اقتصاد ایران در سال آینده پایان یابد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال مالی ۲۰۱۲، برابر با سال خورشیدی ایران، منفی ۱٫۹ درصد بوده و احتمال می‌رود که اقتصاد ایران در سال جاری دوباره ۱٫۵ درصد کوچکتر شود، اما در سال آینده مالی، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی ایران به مثبت ۱٫۳ درصد برسد.

این گزارش که روز سه شنبه ۲۱ آبان ماه منتشر شد می‌گوید که صادرات ایران اعم از نفتی و غیرنفتی در سال جاری روند کاهشی داشته است و انتظار می‌رود این کاهش ادامه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال گذشته روی هم رفته ۲٫۸ میلیون بشکه در روز بود که در سال جاری به ۲٫۵ میلیون بشکه سقوط کرده و انتظار می‌رود که این رقم در سال آینده به ۲٫۴ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در همین زمینه گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره جزئیات رشد اقتصادی ایران می‌گوید که برای سال جاری مالی، «رشد تولید ناخالص مالی نفتی» ایران منفی۴٫۶ خواهد بود، اما رشد اقتصادی ایران بدون محاسبه نفت، منفی ۱٫۲ درصد خواهد بود.

در کنار کاهش تولید نفت ایران، صادرات نفت این کشور نیز طی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است. بر اساس آمار آژانس جهانی انرژی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران از ۲٫۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ به حدود یک میلیون بشکه در سال جاری رسیده است.

میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک است که از چاه‌های گازی استخراج می‌شود.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌گوید که انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده به ۴۲٫۳ درصد در سال جاری مالی برسد، اما پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال آینده به ۲۹ درصد کاهش یابد.

بر پایه این گزارش نرخ تورم ایران در سال گذشته ۳۰٫۵ درصد بود.

صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، پاکستان و افغانستان را برای سال جاری میلادی ۲٫۲۵ درصد پیش‌بینی کرده است که ۰٫۷۵ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی صندوق است که ماه مه منتشر شده بود.

این گزارش با اشاره به ناآرامی‌های داخلی سوریه و مصر، همچنین اختلالات در تولید داخلی نفت برخی از کشورهای این منطقه در کنار کاهش تقاضای جهانی نفت و ادامه افت صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌ها، گفته است که تولید نفت در این منطقه از جهان در سال جاری دو درصد کاهش یافته است.

با این حال، گزارش یاد شده ابراز امیدواری کرده است که با افزایش رشد اقتصادی در جهان و تقاضای نفت، رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۴ بهبود یابد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی دنیا در دو سال آینده تا حدودی بهبود یابد و تولید ناخالص کشورهای پیشرفته به دو درصد برسد. این رقم، ۰٫۷۵ درصد بیشتر از متوسط تولید ناخالص کشورهای پیشرفته در سال جاری میلادی است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.