پرونده‌ساز منتقدین شلیک به هواپیمای اوکراینی، همراه تیم ملی در کانادا

دوشنبه, 2ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

«محمد جماعت» سردبیر سابق سرویس ورزشی خبرگزاری فارس و شاخص‌ترین مهره رسانه‌‌ای سپاه در رسانه‌های این ارگان نظامی برای «پرونده‌سازی‌های امنیتی در ورزش» یکی از مسافران کاروان تیم ملی ایران برای سفر به کانادا خواهد بود

«محمد جماعت»، دبیر سابق سرویس ورزشی خبرگزاری فارس و شاخص‌ترین مهره رسانه‌‌ای سپاه در رسانه‌های این ارگان نظامی برای «پرونده‌سازی‌های امنیتی در ورزش»، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ به عنوان مدیر رسانه‌ای تیم ملی ایران انتخاب شد

پیام یونسی‌پور

«محمد جماعت»، دبیر سابق سرویس ورزشی خبرگزاری فارس و شاخص‌ترین مهره رسانه‌‌ای سپاه در رسانه‌های این ارگان نظامی برای «پرونده‌سازی‌های امنیتی در ورزش»، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ به عنوان مدیر رسانه‌ای تیم ملی ایران انتخاب شد.

او که سابقه دبیری سرویس‌های ورزشی در رسانه‌های فارس و مشرق‌نیوز، دو رسانه وابسته به سپاه پاسداران را دارد، پیش از این برای ورزشکاران یا اهالی رسانه که حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی را نقد کرده بودند، گزارش‌هایی انتقادی که در نهایت منجر به برخوردهای امنیتی شده بود، منتشر می‌کرد؛ محمد جماعت یکی از مسافران کاروان تیم ملی ایران برای سفر به کانادا خواهد بود.

***

محمد جماعت چگونه برای سهیل گوهری پرونده امنیتی ساخت؟

نوزدهم تیر ۱۳۹۹ وقتی محمد جماعت، دبیر ورزشی خبرگزاری «مشرق‌ نیوز» بود در گزارشی، انتصاب «سهیل گوهری» به سرپرستی روابط عمومی باشگاه استقلال را نشانه‌ای از «نفوذ» و «رسوخ» عنصری دانست که به ادعای او «ضدانقلاب» و «هتاک» به نظام، انقلاب و شهدا بود.

محمد جماعت در مشرق نیوز نوشته بود: «شخصی که دارای سوابق مشخص هتاکی به مقام شهید و نظام است، در باشگاه استقلال حکم می‌گیرد.»

او در بخشی دیگری از این مطلب، سهیل گوهری را «دارای سابقه‌ای از مواضع هتاکانه و تاسف‌برانگیز» به نظام جمهوری اسلامی دانست و از دستگاه‌های امنیتی و نظارتی خواست که مانع از حضور چنین فردی در باشگاه استقلال شوند.

عصر همان روز، ساعاتی پس از انتشار این خبر، سهیل گوهری از سمت خود در باشگاه استقلال استعفا داد.

دلیل آن‌که محمد جماعت در خبرگزاری مشرق نیوز، سهیل گوهری را با چنین ادبیاتی خطاب کرد و باعث ورود مستقیم سپاه پاسداران به انتصاب او شد، توییت این فعال رسانه‌ای پس از سقوط هواپیمای اوکراینی در زمستان سال ۱۳۹۸ بود.

سهیل گوهری پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توییتر خود نوشت: «اگر به نفرین و لعن اعتقاد ندارید، به خودتون فشار نیارید. فحش خارمادر بدین بهشون خودتون رو تخلیه کنید ولو در خفا.»

سهیل گوهری از هشتگ «خطای انسانی» در این توییت استفاده کرده بود. سهیل گوهری چند روز بعد و در پی حمله نیروهای ارزشی، توییت خود را حذف کرده بود.

به صورت نمونه، «حسین صارمی»، یکی از فعالان اصول‌گرای توییتر تصویری از توییت قدیمی سهیل گوهری را منتشر کرد و نوشت: «تلاش سلطانی‌فر برای احیای تاج و نابودی استقلال! سهیل گوهری که در هتاکی به انقلاب و شهدا گوی سبقت را از براندازها ربوده بود، به‌عنوان رییس روابط عمومی باشگاه استقلال منصوب شد.»

گزارش محمد جماعت، سهیل گوهری را در فاصله ۲۴ ساعت پس از انتصاب از باشگاه استقلال حذف کرد. سهیل گوهری ۲۷ تیرماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

محمد جماعت پس از آن، از مشرق‌نیوز به خبرگزاری فارس برگشت و برای دومین بار طی ده سال اخیر، سردبیر ورزشی این رسانه سپاه پاسداران شد. 

از پرونده‌‌سازی‌های امنیتی محمد جماعت در ورزش چه می‌دانیم؟  

 سهیل گوهری، تنها قربانی پرونده‌های امنیتی محمد جماعت، مدیر رسانه‌ای کنونی تیم ملی فوتبال ایران نیست.

تیرماه سال ۱۴۰۰ محمد جماعت ابتدا در حساب توییتری خود انتصاب «پژمان درستکار» به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران را به دلیل دو تابعیتی بودن و برخورداری از شهروندی آمریکا نقد کرد و سپس همان توییت را در مشرق نیوز بازنشر داد.

شهریور سال ۱۳۹۸ محمد جماعت، درخواست «وریا غفوری»، کاپیتان استقلال از بازیکنان استقلال برای برتن کردن پیراهنی برای احترام به «سحر خدایاری» ملقب به «دختر آبی» را نقد کرد. سحر خدایاری پس از آن‌که به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه بازداشت شده بود، مقابل دادستانی تهران، اقدام به خودسوزی کرد. محمد جماعت اما در مشرق‌نیوز، به سحر خدایاری لقب «بیمار روانی» داد و نوشت: «وریا غفوری، کاپیتان فعلی استقلال اولین کسی بود که در صفحه شخصی خود نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. در حالی که این دختر به دلیل درگیری با مامورین انتظامی بازداشت شده و مدتی بعد، در مقابل دادگاه به دلیل اختلال روانی دوقطبی دست به این اقدام زده بود.»

یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی را که محمد جماعت طی سال‌های اخیر از ورزشکاران ایرانی به نهادهای امنیتی تحویل داده است می‌توان برای «مهدی مهدوی‌کیا» دید.

۲۶ آذر سال ۱۴۰۰ مهدی مهدوی‌کیا دعوت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال در یک بازی نمادین شرکت کرد. این بازی به مناسبت به رسمیت شناخته شدن رقابت‌های «جام عرب» و قرار گرفتن این مسابقات در تقویم فیفا برپا شده بود. روی پیراهن تمامی بازیکنانی که در این مسابقه حضور داشتند، پرچم «تمامی» کشورهای عضو فیفا نقش بسته بود؛ پرچم کشور اسراییل هم به چشم می‌خورد.

خبرگزاری فارس تحت دبیری محمد جماعت، از این اتفاق به عنوان ابزاری برای حمله به فدراسیون فوتبال استفاده کرد. رسانه سپاه پاسداران در بیش از ۲۰ گزارش، خبر، مصاحبه و راه‌اندازی کمپین، خواهان برکناری مهدی مهدوی‌کیا از سرمربی‌گری تیم امید و عزل «شهاب‌الدین عزیزی‌خادم» از ریاست فدراسیون فوتبال ایران شد.

فارس در دوران دبیری محمد جماعت در بخش ورزشی، مشابه همین پرونده‌سازی امنیتی را برای شهاب‌الدین عزیزی خادم اجرا کرد. یک شرکت هنگ‌کنگی را که در اسراییل هم شعبه داشت، به عنوان شرکتی اسراییلی معرفی کرد که موفق شده است به ورزش جمهوری اسلامی «نفوذ» کند.

نتیجه تمام این پرونده‌سازی‌ها، به برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال در آخرین روزهای بهمن ۱۴۰۰ انجامید. «داریوش مصطفوی» رییس پیشین کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ۲۱ اسفند سال گذشته مدعی شد، سازمان اطلاعات سپاه، پروژه برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم را عملی کرده بود.

محمد جماعت به عنوان دبیر بخش ورزشی خبرگزاری فارس، بخشی از بازی رسانه‌ای این نهاد نظامی در ورزش ایران را برعهده دارد.

گزارش‌های او و رسانه‌های تحت مدیریتش در مورد «وریا غفوری» کاپیتان سابق استقلال پس از کنش‌های اجتماعی‌، «علی کریمی» ستاره پیشین تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در مورد وضعیت اقتصادی یا سیاسی ایران و سهیل گوهری، فعال رسانه‌ای و سرپرست روابط عمومی استقلال هنوز در خبرگزاری‌های فارس و مشرق‌نیوز باقی مانده است. استفاده دائمی او از عبارت‌هایی مانند «ضد انقلاب»، «عامل نفوذ»، «معاند» و «هتاک» برای ورزشکاران یا اهالی رسانه تبدیل به یک عادت نگارشی در مدیر رسانه‌ای کنونی تیم ملی ایران شده است که حالا نامش در فهرست مسافران کانادا قرار دارد.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.