بورل: متن فعلی نهایی است؛ وبسایت نور نیوز: قطعا نهایی نیست

سه شنبه, 18ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به پایان یافتن مذاکرات مربوط به احیای برجام تاکید کرد که متن فعلی «متن نهایی» است؛ با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از «ادامه بررسی‌ها» سخن گفته‌اند و سایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی نیز نهایی بودن متن فعلی را به شدت رد کرد.

مذاکرات پنج روزه وین روز دوشنبه ۱۷ مرداد پایان یافت و انریکه مورا و همکارانش هتل کوبورگ را ترک کردند؛ همچنین گزارش شد که علی باقری کنی به تهران بازمی‌گردد.

ساعتی بعد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، در توییت‌هایی نوشت: «درباره هرچه قابل مذاکره بود مذاکره شد و این متن نهایی است.»

او توضیح داد که متن قبلی‌اش در ۲۱ ژوییه ارائه شد و در روزهای اخیر در جریان مذاکرات غیرمستقیم طرف‌های ایرانی و آمریکایی چند مورد «اصلاح فنی» روی آن متن انجام شد.

به نوشته بورل، درباره «متن نهایی» فعلی باید در پایتخت‌ها تصمیم سیاسی گرفته شود.

ساعاتی پیش از بورل نیز یک مقام ارشد اروپایی در پاسخ خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «مذاکرات احیای برجام تمام شده و این متن نهایی است.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد واشینگتن آماده است تا بر اساس متن ارائه شده اتحادیه اروپا، به سرعت توافق احیای برجام را امضا کند و اکنون باید دید آیا تهران نیز آماده اجرای متقابل است.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی نهایی بودن متن را به شدت رد کردند و ابتدا خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه نوشت در مذاکرات وین «پیشرفت‌های نسبی» به دست آمد اما مواردی مطرح شد که «نیازمند بررسی جامع هستند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در یادداشتی اینستاگرامی نوشت در تماس تلفنی با جوزپ بورل، به او گفته است هیات مذاکره‌کننده ایرانی «ایده‌های سازنده» ارائه داده و «انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند».

با این حال نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی، اظهارات مقام‌های اتحادیه اروپا را «تلاش غرب برای القاء نهایی شدن توافق» خواند و به شدت به آمریکا و اروپا تاخت.

این وبسایت در یادداشتی نوشت: مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند در برخی موضوعات پیشرفت نسبی حاصل شده «اما معنی این اظهارات به طور قطع رسیدن طرفین به متن نهایی توافق نیست».

نورنیوز با اشاره به یازده ماه گفت‌وگو در وین نوشت: رویکرد غربی‌ها تاکنون تاثیری بر مواضع اصولی ایران نداشته و از این پس نیز نخواهد داشت.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.